Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Снабдяващи с хранителни вещества Аминокиселини като хранителни добавки

Аминокиселини като хранителни добавки

Аминокиселини като хранителни добавки - изображение

Градивните елементи на белтъчините са аминокиселините. Известни са повече от 150 аминокиселини, но в състава на белтъчините участват само 20 от тях.

Аминокиселините се делят на два вида: заменими и незаменими.

  • Незаменимите (есенциални, основни) са осем на брой: изолевцин, левцин, лизин, треонин, триптофан, фенилалвинин, метионин и валин. Наричат се незаменими, защото тялото не ги произвежда и те трябва да се набавят от външен източник.
  • Заменимите аминокиселини (неесенициални) са 12 на брой. При липса на някоя от тях организма може да я произведе самостоятелно.

За бодибилдърите са важни левцинът, изолевцинът, валинът и от неесенциалните - аргининът. Те са верижно разклонени аминокиселини (BCAA, ВРАК).

Източници на аминокиселини:

Източници на аминокиселини са продуктите, богати на белтъчини. Такива са месо, риба, бобови храни, млечни продукти. Животинските източници на аминокиселини съдържат повече незаменими аминокиселини от растителните, затова те са предпочитани.

Видове аминокиселини:

  • Според формата си аминокиселините биват: свободни (не са свързани една с друга), и в свързана форма (свързани в пептидна верига). По-лесно усвоими са свободните аминокиселини.
  • Според храната, от която са получени, аминокиселините биват яйчни, соеви, млечни, говежди и комбинирани. Яйчните и смесените са предпочитани за качване на маса.
  • Според състава: аминокиселините биват разклонени (BCAA), аминоесенциални (съдържат 8 есенциални аминокиселини) и аминокиселини с изменен профил (8 есенциални и някои неесенциални аминокиселини).

Основни функции на аминокиселините:

Те помагат за възстановяване след тренировка. Аминокиселините подпомагат за растежа и развитието на мускулна тъкан. Когато организма ги усвои, е готов да произвежда около 50 000 различни белтъчини и около 15 000 ензими. Аминокиселините влияят върху концентрацията, настроението, агресивността, съня и сексуалността.

Аминокиселините могат да бъдат приемани с храната, но тогава ефектът им няма да бъде толкова силен. След приемането на белтъчините, те се разпадат до аминокиселини, след това аминокиселините синтезират необходимите ензими и белтъчини, като се свързват във верига. От това става ясно, че мускулния синтез започва чак след разпадането на белтъчините до аминокиселини, когато храната се усвои. Приетите аминокиселини като добавки започват действието си веднага, защото "строителният материал" е в готова форма за приемане. Същата е причината, поради която протеините на прах имат по-слаб ефект от аминокиселините.

Начин на употреба на аминокиселините:

Поради факта, че голяма част от аминокиселини се приемат с храната не са необходими големи дневни дози при употребата им. Препоръчителната доза е около 1-2 грама дневно. Тази доза е достатъчна, за да се снабди тялото с аминокиселини, служещи за храносмилането и белтъчния синтез.
Съществува опасност приетите аминокиселини да се превърнат в глюкоза, така че трябва да приемате достатъчно калории, когато приемате аминокиселините като добавки.

Добре е да се приемат половин час след тренировка, когато организмът може да усвои приетите вещества напълно. За поддръжка на вашата издръжливост приемайте аминокиселините преди или по време на физическа активност. За възстановяване след тежка тренировка е добре да се приемат след физическата активност или преди да си легнете.

Странични ефекти на аминокиселините:

  • Белодробни заболявания: една от аминокиселините - цистеин причинява стесняване на артериите и повишаване на кръвното налягане в белите дробове, което в крайна сметка води до подуване на сърцето.
  • Херпеси и вирусни огнища: приемането на аминокиселини води до увеличаване на интензивността и честотата на поява на херпеси.
  • Повишено кръвно налягане: Тирозина и фенилаланина могат да доведат до опасно повишаване на кръвното налягане. Появява се сърцебиене, умора, световъртеж.
  • Интерференция на инсулин: Цистеинът може да променя формата на молекулата на инсулина.

Добре е аминокиселините като добавки да не се приемат повече от 3 месеца, дори и да не изпитвате някакви здравословни проблеми.

Още по темата:

4.5, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноНормативни актовеНовиниМедицински изследванияБотаникаАлтернативна медицинаХранене при...ИнтервютаИсторияСнимкиПроизводителиОткритияАптеки