Начало Спорт Влез във форма Физическа активност и спорт за здраве Бягащата пътека в борбата със стреса и затлъстяването

Бягащата пътека в борбата със стреса и затлъстяването

Бягащата пътека в борбата със стреса и затлъстяването - изображение

Едно от най-добрите средства за борба със стреса, затлъстяването и поддържане на отлична форма е бягащата пътека. Това е един от фитнес уредите, който позволява на любителите на бягането да практикуват любимото си занимание, независимо от метеорологичните условия и дори вкъщи пред телевизора. Бягащата пътека като медицински и фитнес уред се поява официално в средата на миналия век, макар изобретяването й да има дълга история. Първите модели за домашна употреба са представени от фирмата Aerobics Inc. и стават популярни сред заможните хора в съединените щати през 60-те и 70-те години на миналия век. През 90-те години за първи път излизат модели абсорбиращи ударите и намаляващи натоварването на ставите с до 30%, а днес модерните бягащи пътеки имат изцяло дигитално управление, връзка с мобилни устройства и голям LCD екран. Най-новата тенденция е дори интегриране на работно място за поставяне на лаптоп и офис работа.

Какви са ползите за здравето от бягащата пътека? 

Поради славата си, че е един от най-добрите уреди за отслабване много хора решават да закупят бягащата пътека като домашен фитнес уред, с който да намалят килограмите. Истината е, че трябва да се направи точно обратното - бягащата пътека трябва да се закупи, когато сте в отлична форма и тя да се поддържа такава. Това, освен че е много по-ефективно като стратегия и е много по-малко натоварващо за опорно-двигателния апарат.

Самите занимания на бягащата пътека ангажират основно мускулите на долните крайници, но също така в движение се включват и мускулите на корема, раменния пояс и ръцете. Системните тренировки на пътека тренират сърдечно-съдовата система и правят тялото много по-издръжливо и икономично в използването на кислорода и хранителните вещества.

Бягането е едно от доказаните средства премахващо стреса, тревожността, негативните емоции и агресията. Затова и бягащата пътека е един от предпочитаните уреди от хората, който имат динамичен и психически натоварен ден. Чрез тренировките на бягаща пътека се стимулира отделянето на хормоните на щастието - ендорфини, подобрява се настроението и се стимулира работоспособността.

Не на последно място бягащата пътека е много добър уред за аеробна тренировка и изгаряне на мазнини. Това е и основната причина хората да го използват у дома и във фитнес залите. Чрез поддържането на здравословно тегло, освен че се подобрява външния вид, се намалява риска от заболявания като диабет, хипертония, атеросклероза и др.

Основни съвети при тренировка на бягаща пътека

Едно от най-трудните неща за хората трениращи на бягаща пътека е това да се предпазят от травми и негативни ефекти за здравето, но едновременно с това да продължат да тренират и отслабват. За да бъде максимално ефективна тренировката на бягащата пътека, тя трябва да имитира почти напълно бягането на открито. Затова при нея важат и всички правила на бягането.

  • Бягайте изправени, без да се държите върху страничните дръжки. Когато се държите от страни натоварването върху краката намалява, тялото се наклонява напред, а гърба не е в ергономична позиция.
  • Няма универсална програма с определен наклон, време и скорост. Тези параметри се определят индивидуално според килограмите, възрастта, физическата подготовка и здравословното състояние на всеки човек. Натоварването винаги се увеличава постепенно и се следи как реагира тялото на него.
  • Започва се винаги със загрявка в бавно темпо или ходене, с цел да се подготвят мускулите ставите и сухожилията.
  • Бягайте винаги с подходящи спортни обувки и екип. Бягането с чехли не само не удобно, но и крие риск от падане и сериозно нараняване.

Отслабване чрез бягаща пътека

За да е ефективна програмата за отслабване на първо място трябва да се определи целевият пулс, в който тренировката ще е аеробна и ще се изгарят максимално мазнини. Този целеви пулс е в границите 65-85% от нашия максимален пулс. Максималният ни пулс можем да намерим като от числото 220 извадим годините си. Това означава, че ако сме на 30 години пулсът ни по време на тренировка трябва да е в границите между 123 и 161 удара в минута. Естествено, ако сте били обездвижени дълго време трябва постепенно да стигнете до тези стойности, а не да го правите на всяка цена.

За ефективното изгаряне на мазнини е нужно тренировката да е достатъчно продължителна. Не вярвайте на рекламите, в които ви казват, че 15 мин. на ден са достатъчни. Това време е нужно за да загреете, но не и за постигане на някакви резултати. За истинско изгаряне на мазнини е нужно тренировката да е между 40 мин. и 1 час., при което изгорените калории ще са между 300 и 700. Ако сте начинаещ ще трябва да започнете с тренировка поне 20 мин. и постепенно да увеличавате натоварването.

За намерите най-добрия вариант за тренировка изпробвайте различни варианти на натоварване. Интервалното бягане не само ще ви помогне да удължите времето на пътеката, но ще направи и тренировката ви по-разнообразна.

Тренировките на бягаща пътека трябва да са 3-4 седмично. По-малкият брой ще е неефективен, а по-големия няма да даде на тялото възможност да се възстанови. Още по-добри резултати ще постигнете, ако комбинирате пътеката със силова тренировка.

Противопоказания за тренировка на бягаща пътека

Едно от основните неща, които трябва да се съобразят при занимания с бягаща пътека е това дали има специфични противопоказания за ползването й. Хората с наднормено тегло, ставни и сърдечни заболявания трябва да бъдат изключително предпазливи или да се консултират предварително с лекар.

Относителни противопоказания за използването на бягаща пътека

  • Ставни заболявания - остеоартроза, остеохондроза и др.
  • Сърдечносъдови заболявания - хипертония IIIта степен, стенокардия и др.
  • Бронхиална астма

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЗдравни съветиСнимкиНовиниЛеченияЛайфстайлХранене при...РецептиСоциални грижиПсихологияАлтернативна медицинаТестовеБотаникаСпециалистиДиетиИсторияКалкулаториПроизводителиНормативни актовеОрганизацииЗаведенияАнкетиИнтервютаОткритияОбразованиеКлинични пътеки