Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Възстановяване от спортни травми Възстановяване на спортисти след скъсване на ахилесовото сухожилие

Възстановяване на спортисти след скъсване на ахилесовото сухожилие

Възстановяване на спортисти след скъсване на ахилесовото сухожилие - изображение

Една от често прилаганите рехабилитационни програми при спортисти е тази за възстановяване след скъсване на ахилесовото сухожилие. Тя започва възможно най-рано след операцията и може да изисква 8-9 месеца за пълно възстановяване на спортна форма. Най-добре е тази програма да се води от физиотерапевт под контрола на спортен лекар и да бъде съобразена индивидуалното състояние и възможности на конкретния спортист. Обикновено пълният обем на движение и двигателни възможности се възстановяват за 10-12 седмици, след което започва тренировъчна програма свързана с възстановяване на силата на мускулите и здравината на ахилесовото сухожилие.

ПЪРВА ФАЗА: до 3-та седмица след операцията

През първите 3 седмици не се препоръчва стъпване на крайника, дори само върху петата. За имобилизация най-често се използва регулируема ортеза тип ботуш обхващаща ходилото, глезена и подбедрицата. За придвижване се използват патерици.

Контрол на болката и отока - В първите седмици е удачно да се приложат физиотерапевтични процедури, като криотерапия и електротерапия, а кракът да се държи в оточно положение.

Упражнения - В този период могат да се правят упражнения за здравия крак, горната част на тялото и свободната част на оперирания крайник . За засегната част могат да се правят движения на пръстите в ортезата и леки изометрични упражнения (стягане и отпускане на мускулите без движение).

ВТОРА ФАЗА: 4-8 седмици след операцията

През този период се продължава със значителното щадене на крайника, но се започват леки упражнения за възстановяване на обема на движение и постепенно натоварване на крайника при ходене, но докато е в ортезата.

Носене на ортеза гелзен-стъпало тип ботуш - Удобството на този тип имобилизация идва от факта, че ортезата може да се сваля за упражненията и поддържане на хигиена (къпане), но предпазва крака при ходене. Също така, чрез регулирането на повдигането на петата, постепенно може да се намалява ъгъла, под който е фиксирано ходило. Когато кракът е в ортезата, може да се стъпва леко върху него при ходене, но тежестта трябва да е върху петата.

Ходене с патерици - В първите една две седмици от този период е добре да се продължи ходенето с патерици. В началото се ходи с две патерици и постепенно се преминава към една. Ако всичко е нормално и няма болка, може постепенно да се натоварва леко крака при ходене, но само чрез стъпване на пета.

Оток - Ако все още има значителен оток на крака, той трябва възможно най-често да се повдига на високо. Могат допълнително да се използват и еластични чорапи.

Упражнения - Могат да се правят различни упражнения за здравия крак и горната част на тялото, а също така и специфични упражнения за постепенно раздвижване на оперирания крак. Когато се изпълняват упражнения за увредения крак, шината се маха и се внимава крака да не се травмира или натоварва. Леките внимателни движения подпомагат възстановяването, но драстичните и агресивни раздвижвания могат да доведат до усложнения.

Примерни упражнения за възстановяване на обема на движение и поддържане на мускулите

Тези прости упражнения могат да се използват в домашни условия за основна рехабилитация, но не могат да заменят работата с професионален физиотерапевт. При силна болка и оток се консултирайте задължително с лекар преди започването им. Упражненията е добре да се практикуват ежедневно 2-3 пъти на ден.

Флексия и екстензия в глезена

 

  • Махнете ортезата поставете крака на равна повърхност така, че глезена да може да се движи свободно.
  • Внимателно започнете да движите глезена нагоре-надолу.
  • Не се мъчете да извършвате движения въпреки болката, работете в обхват на движение, който не причинява болка. 
  • Направете 20 повторения

Кръгове в глезена

 

  • От същото изходно положение със свалена ортеза, започнете да движите ходилото в кръг
  • Направете 10 кръга по часовниковата и 10 обратно на часовниковата стрелка

Повдигане на изпънат в коляно крак от тилен лег (с ортеза)

 

  • Сложете обратно ортезата и легнете по гръб.
  • Свийте здравия крак в коляно и дръжте изпънат шинирания.
  • Стегнете квадрицепса и повдигнете крака с ортезата изпънат в коляното до достигане на ъгъл 45°, спрямо земята.
  • Задръжте крака в най-горно положение за 1 секунда
  • Спуснете до долу
  • Повторете 20 пъти

Абдукция в тазобедрената става от страничен лег (с ортеза)

  • Легнете на здравата страна така, че крака с ортезата да остане отгоре.
  • Държейки коляното изпънато започнете бавно да повдигате крака до 45 градуса.
  • Задръжте крака в най-горно положение за 1 секунда.
  • Спуснете до долу.
  • Повторете 20 пъти.

Флексия в коляното от стоеж (с ортеза)

 

  • Застанете прави, подпирайки се на облегалката на стол или маса.
  • За опора използвайте само здравия крак, а този с ортезата трябва да докосва земята.
  • Свийте крака с ортезата назад в коляно докато застане хоризонтално на пода.
  • Задръжте за секунда и спуснете до земята.
  • Повторете 20 пъти.

Каране на велоергометър (с ортеза)

 

  • Ако разполагате с велоергометър може да го използвате като въртите с минимално натоварване за 10-20 минути на ден.
  • При въртенето кракът е в ортеза и не трябва да има натиск с пръстите на увредения крак, а само на петата.

ТРЕТА ФАЗА: 8-12 седмици след операцията

В този период се продължава с щаденето на оперирания крак, поддържане на обема на движение и намаляване на отока, но вече се включват и упражнения за засилване на мускулите на подбедрицата и заздравяване на ахилесовото сухожилие.В този период може свободно да се ходи с ортеза, а при добро възстановяване може тя може да замени с ортопедични обувки с подложка на петата.

Примерни упражнения за възстановяване на силата и обема чрез използване на терабанд лента

При тези упражнения се използва т.нар. терабанд лента, която представлява еластична лента от каучук с различна плътност. За да се разграничават лентите с различна плътност и съпротивление те са изработени в различни цветове. За тези упражнения може да се започне с жълта лента, а след 2 седмици упражнения и добро възстановяване да се премине към червена. Най-добре е упражненията с терабанд лента да се изпълняват под наблюдението на физиотерапевт и след одобрение от лекуващия лекар. Обикновено упражненията се изпълняват веднъж дневно след предварително раздвижване на глезена с леки упражнения.

Отвеждане на глезена навън

 

  • Свалете ортезата и седнете на земята.
  • Завържете единия край на лентата около оперирания крак, прекарайте я през ходилото на здравия и хванете другия и край.
  • Бавно придвижете травмирания крак навън, без да отделяте петата от пода.
  • Върнете бавно крака до изходно положение
  • Повторете 30 пъти

Плантарна флексия на глезена

 

  • Използвайте същото изходно положение, но изтеглете лентата назад по травмирания крак.
  • От неутрално положение на глезена, започнете бавно да бутате ходилото напред.
  • Върнете ходилото до изходно положение.
  • Повторете 30 пъти
  • Изпълнявайте това упражнение внимателно и бавно, а ако имате болка намалете повторенията. Това е най-важното в комплекса, защото ангажира пряко ахилесовото сухожилие.

Дорзална флексия на глезена

 

  • Завържете терабанд лентата за крака на маса или стабилна мебел и я изпънете добре.
  • Започнете бавно да придвижвате ходилото в посока към тялото.
  • Направете 30 повторения.

Привеждане на глезена навътре

 

  • Кръстосайте краката така, че здравия крак да е върху болния и прекарайте лентата през него.
  • Издърпайте лентата така, че да се изпъне добре.
  • Започнете да движите глезена в посока навън.
  • Върнете до изходно положение.
  • Повторете 30 пъти.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЛеченияЗдравни съветиСпециалистиКлинични пътекиЗаведенияЛайфстайлХранене при...Алтернативна медицинаОрганизацииСоциални грижиНовиниНормативни актовеИсторияОбразованиеМедицински изследванияБотаникаИнтервютаАнкети