Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Възстановяване от спортни травми Възстановяване след операция на предна кръстна връзка при спортисти

Възстановяване след операция на предна кръстна връзка при спортисти

Възстановяване след операция на предна кръстна връзка при спортисти - изображение

Едно от състоянията, изискващо продължителна рехабилитация и възстановяване при спортистите, е това след операция на предната кръстна връзка. Поради това, че коляното е една от най-често травмираните стави в спорта, не рядко се получават частични или пълни руптури (разкъсвания) на предната кръстна връзка. Това в голяма част от случаите налага хирургично лечение на проблема и адекватна следоперативна рехабилитация. Те имат за цел пълното и максимално бързото възстановяване на физическите възможности на спортиста и връщането му към спортна дейност.

Период 0-2 седмици след операцията 

В този период средствата са насочени към намаляване на отока и постепенно възстановяване на движенията в колянната става. В края на първата седмица, коляното трябва да може да се свива в до 70-90º. За предвижване се използват патерици, а на коляното се поставя ортеза.

Ортезата стабилизира колянната става и обикновено ограничава движенията в рамките от 0-90°. В някой случаи, например операция и на менискус, ортезата трябва да се заключи в 0° за първите 6 седмици след операцията.

Ако има значителен оток и болка в областта на ставата, кракът се поставя изпънат на високо, а върху коляното се слага пакет с лед за 15-20 мин. Тази процедура може да се повтаря няколко пъти на ден. За да се ограничи отока на коляното може да се постави и еластична превръзка.

Упражнения за домашна рехабилитация

Упражнение 1

 

  • Седнете на пода с изпънати крака и ръце зад тялото.
  • Стегнете квадрицепса и задръжте за 5 секунди.
  • При правилно изпълнение трябва да виждате леко движение само в колянното капаче, а кракът да не се движи. 
  • Направете 15-20 повторения.

 

Упражнение 2 

 

  • Седнете на пода с изпънати крака.
  • Хванете капачката на коляното на оперирания крак с пръсти.
  • Започнете да движите капачето с пръсти нагоре-надолу и наляво-надясно.
  • Раздвижете капачето за около 1-2 минути.
  • Тези мобилизации трябва да се правят редовно в първите 8 седмици след операцията.

Упражнение 3

 

  • Легнете по гръб върху равна повърхност.
  • Най-добре е да го направите върху кушетка с ходила извън нея.
  • Започнете да движите глезените ритмично нагоре-надолу.
  • Правете това 2-3 минути.

Упражнение 4

 

  • Седнете на пода с изпънати в коленете крака.
  • Прекарайте хавлия през ходилото на оперирания крак и хванете краищата и с ръце.
  • Бавно придърпайте хавлията, сгъвайки крака в коляното и плъзгайки петата по пода.
  • Спрете, когато усетите опъване в областта на капачето, но не повече от 90° и задръжте за 5 секунди.
  • Бавно спуснете крака до изходно положение.
  • Направете 15-20 повторения.

Упражнение 5

 

  • Седнете на стол и поставете оперирания крак върху друг.
  • Отпуснете крака така, че да е максимално изпънат.
  • Ако кракът не е изпънат напълно, може да се постави 1-2 кг тежест.
  • Задръжте това положение за поне 5 минути.
  • В това положение може да правите и контракции на квадрицепса като в упражнение 1.

Упражнение 6 

 

  • Седнете удобно на стол и поставате краката на пода.
  • Поставете здравия крак над оперирания така, че да можете да го избутате назад в посока към стола.
  • Започнете бавно да избутвате оперирания крак по пода с помощта на здравия, докато усетите леко опъване в коляното. 
  • Задръжте в това положение за 5 секунди и отпуснте.
  • Ако имате опреция и на менускус, ограничете сгъването в коляното до 90°.
  • Направете 15-20 повторения.

Упражнение 7

 

  • Легнете и седнете на пода с изпънати крака.
  • Стегнете квадрицепса и повдигнете оперирания крак на около 20-30 см. от пода.
  • Задръжте за няколко секундни и го спуснете отново на земята.
  • Повторете 10 - 15 пъти.

Упражнение 8

 

  • Легнете на страни върху здравия крак.
  • Стегнете бедрото и започнете бавно да повдигате оперирания крак изпънат нагоре.
  • Спрете, когато достигнете до около 45º и го спуснете надолу.
  • Повторете 8-10 пъти.

Период 3-4 седмици след операцията

Това е фазата на относителна протекция, при която болката и отока започват да намаляват, а пациента постепенно се приучава да ходи с една патерица. В края на този период при нормално възстановяване ортезата може да започне постепенно да се сваля. Ако рехабилитацията протича нормално флексията (сгъването) в колянното трябва да достигне поне 120°, а кракът да може да бъде изпъван напълно.

Упражнения

Към упражненията се включват тренировки на велоергометър за възстановяване на флексията в коляното. Ако все още не можете да направите цял оборот, завъртете максимално напред, а след това - максимално назад. В много от случаите пациентите могат първо да правят цял оборот назад, а после напред. На велоергометъра се тренира след останалите упражнения за 10-15 минути.

Допълнително при възможност се включат и упражнения в басейн като аква джогинг и подводна гимнастика.

Към упражненията за увеличаване на обема на движение от предходния период се добавят:

Упражнение 1 - Повдигане на подбедрицата от стоеж

 

  • Застанете прави като за опора използвате стол поставен пред вас.
  • Свийте в коляното оперирания крак и повдигнете подбедрицата, докато застане хоризонтално на пода.
  • Задръжте за секунда и върнете до изходно положение.
  • Направете 15-20 повторения.

Упражнение 2 - Изправяне на пръсти от стоеж

 

  • Застанете прави като за опора използвате стол поставен пред вас.
  • Започнете бавно да се повдигате на пръсти.
  • Върнете се до изходно положение.
  • Направете 10 повторения.

Упражнение 3 - Спускане по стена 

 

  • Застанете с гръб към стена и се подпрете стабилно на нея.
  • В това положение краката ви трябва да бъдат на около 30 см. от нея.
  • Бавно сгънете колената и спуснете тялото надолу по стената.
  • В крайно положение колената трябва да бъдат сгънати под ъгъл около 45°.
  • Задръжте в крайно положение за 5 секунди.
  • Върнете се до изходно положение.
  • Направете 10 -15 повторения.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗаведенияМедицински изследванияСпециалистиЛюбопитноКлинични пътекиЛеченияЛайфстайлЗдравни съветиСнимкиНовиниАлтернативна медицинаОрганизацииСоциални грижиНормативни актовеИсторияОбразованиеБотаникаИнтервютаАнкети