Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Снабдяващи с хранителни вещества Глутаминът като хранителна добавка

Глутаминът като хранителна добавка

Глутаминът като хранителна добавка - изображение

Една от най-важните аминокиселини е глутаминът. Той е неесенциална аминокиселина, но когато сте подложени на стрес е необходимо да се приема в по-големи количества. Над 60% от скелетната мускулатура е изградена от глутамин. Около 19% от молекулата му е изградена от азот, което го прави основният източник на азот в мускулите. Той е с високи концентрации в мозъка, мускулите, лигавицата на червата, белите дробове, бъбреците и черния дроб.

Източници на глутамин:

Глутаминът се съдържа в някои хранителни продукти като месото, млечните продукти, бобовите растения и рибата. Той се съдържа в протеините на прах, но също така се произвежда и като отделен препарат.
При стрес, травми или интензивна спортна тренировка нивата на глутамин намаляват. Това води до слабост, намалена издръжливост и сила.

Основни функции на глутамина:

Глутаминът е от съществено значение за някои функции на тялото.

  • Той повишава умствената функция.
  • Глутаминът контролира кръвната захар.
  • Важна роля играе в белтъчния метаболизъм, поради което е предпочитана добавка от културистите.

Редовният прием води до възстановяване на разкъсаните мускулни влакна, в противен случай е възможно да има недостиг, поради нуждата на останалите тъкани от глутамин.

При тежките тренировки нивото на глутамина в тялото може да спадне с около 50%. Затова се препоръчва да се взема след тренировка. При приема му той възстановява мускулния гликоген, превръща се в глюкоза, и не повишава нивото на инсулина и кръвната захар. Глутаминът също така засилва синтеза на белтъчините и нивата на хормоните, които предизвикват мускулния растеж. При прием на глутамин с доза от 2 грама, която е взета 30 минути след физическо натоварване предизвиква увеличаване на растежния хормон, и по-слабо увеличаване на тестостерона и инсулина. Дозата от 4 грама, има по-голям ефект.

Начин на употреба на глутамина:

Оптималната доза на глутамина е 0,2 гр. на килограм тегло. Доказано е, че и 0,5 грама на кг тегло не са опасни. Поради невъзможността за приемане на това количество с храната са създадени добавките с глутамин. Най-добре е да бъде приеман 30 минути след тренировка.

Странични ефекти на глутамина:

При използването на оптимални дози глутамин е много малко вероятно да се проявят странични ефекти. Но в случаите, когато надвишите дневната доза може да се получи стомашно разтройство. Ако приемате други лекарствени средства е добре да се консултирате с лекар. Това е важно за хора, които имат диабет тип 1 или тип 2, и при бременност.

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияЛюбопитноНормативни актовеНовиниХранене при...ПроизводителиЛайфстайлЗдравни съветиБотаникаМедицински изследванияАлтернативна медицинаСнимкиИнтервютаТестовеАнкетиДиетиОрганизацииСпециалистиОбразованиеЗаведенияРецептиИсторияОткрития