Начало Спорт Влез във форма Физическа активност и спорт за здраве Колоездене за добра форма и здраве

Колоездене за добра форма и здраве

Колоездене за добра форма и здраве - изображение

Един от най-популярните и приятни начини за поддържане на добра форма и здраве е колоезденето. Въпреки че някои хората свързват карането на колело само с детските си години, то играе важна роля за здравето и по-високата физическа активност на съвременния човек. То е едновременно ефективен и здравословни начини за придвижване и може да е практикува от почти всеки. Много страни се стремят да популяризират колоезденето сред населението заради екологичните и здравни ползи, които то носи.

Ползи от колоезденето

  • Укрепва сърдечносъдовата система и понижава риска от сърдечносъдови заболявания
  • Тонизира и стяга мускулите на седалището, корема, бедрата и прасците
  • Спомага за изгарянето на излишните мазнини и поддържане на здравословно тегло
  • Спомага за повишаване на общата издръжливост на тялото
  • Намалява стреса и помага за психоемоционалното разтоварване

Влияние на колоезденето върху опорно-двигателния апарат

В най-голяма степен при колоездене участват мускулите на седалището, бедрата, корема и прасците. За завъртането на педалите на пълен оборот се включват последователно мускулите на левия и десния крак, като силата нужна за това е свързана най-вече с наклона, предавката и силата на вятъра. Когато караме колело в пресечен терен (маунтинбайк) се тренира най-вече мускулната сила, а когато използваме шосе се тренира в по-голяма степен издръжливостта. Поради плавните последователни движения, колоезденето с ниска интензивност се препоръчва и при хора с артритни болки, ортопедични проблеми и слаба мускулатура на долните крайници. Също така колоезденето благоприятства и за повишаване на костната плътност.

Влияние на колоезденето върху сърдечно-съдовата и дихателната система

Според множество изследвания карането на велосипед е един от най-добрите начини, за тренировка на сърдечно-съдовата и дихателната система. Смяната на терена и интензивността при колоездене дава възможност за редуване на високо и ниско натоварване, като лесно се постига аеробен режим на работа. Карането на колело 30 мин. дневно помага за укрепване и трениране на сърцето, а при повече от 40 мин. се подобрява и общата издръжливост. Колоезденето се явява много добро средство за профилактика на сърдечносъдовите заболявания, а също така спомага за намаляването на кръвното налягане при хипертония.

Влияние на колоезденето върху нервната система и психиката 

За много хора карането на велосипед на открито е най-добрия начин да се разтоварят от стреса и напрегнатото ежедневие. Някой изследвания свързват редовното каране на колело с подобряване на концентрацията, паметта и възможностите за учене. Колоезденето може да бъде и семейно забавление или начин за социални контакти, което допълнително повишава удоволствието от практикуването му.

Влияние на колоезденето върху редуцирането на теглото

Велосипедът или неговите разновидности са много ефикасен и едновременно приятен начин за сваляне на килограми. Един от основните плюсове за хората с наднормено тегло е, че при карането на колело ставите и костите се натоварват значително по-малко, отколкото при бягане. Също така колоезденето може да се практикува в продължителен период от време, без да настъпва значителна умора. В зависимост от скоростта на каране и оборотите на въртене, чрез карането на велосипед лесно може да се поддържа темпо подходящо за изгаряне на мазнини. Това съответства на 70-80% от максималния ни пулс, който се получава като от числото 220 (200 за жените) извадим годините си. В зависимост от интензивността на колоездене, за един час могат да се изгорят между 300 и 600 ккал. За максимална ефективност е нужно да караме колело 60 мин. с умерена до висока интензивност, поне 3 пъти седмично. При хората с по-ниска двигателна активност е добре да се започне с 30 минутно натоварване и постепенно да увеличат времето и честотата на тренировките.

Разновидности на колоезденето и вело тренировките

Когато говорим за каране на велосипед на открито, то може да бъде по шосе, на трасе и в планината. Най-разпространено е колоезденето в градска среда и планинското колоездене, което освен начин за поддържане на добра форма, е и много ефективен начин за предвижване. Когато говорим фитнес в зала, колелото е приело формата на велоергометър и спинер. Велоергометърът е фитнес уред подобен на колело, чрез който може да се дозира натоварването при въртене. Спинингът е аеробно групово занимание със специални велоергометри - спинери, което имитира колоездене във външна среда. Спинингът се води от инструктор, който чрез хореографията пресъздава колоездене по различен терен. Спининг тренировката може да е значително по-натоварваща от тази на велоергометър и се препоръчва за хора търсещи интензивно кардио занимание. Спининг може да се практикува и във водна среда, като тази негова разновидност се нарича акваспининг.

Още по темата:

3.5, 4 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиХранене при...ЛюбопитноНовиниЛайфстайлСнимкиАнкетиОрганизацииПроизводителиИнтервютаПсихологияТестовеДиетиСпециалистиНормативни актовеОбразованиеЗаведенияРецептиБотаникаЛечения