Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма Кофеин като спортна добавка

Кофеин като спортна добавка

Кофеин като спортна добавка - изображение

Един от най-старите стимуланти използван в спорта е кофеинът. Той е алкалоид, принадлежащ към групата на ксантиновите производни, който се съдържа в различни растения като кафе, чай, гуарана, какао, кола и много др. За фармакологични цели кофеинът може да се синтезира изкуствено или да се извлича от различни растения. Като хранителна добавка за спортисти кофеинът най-често участва в продукти за изгаряне на мазнини (фет бърнъри), предтренировъчни комплекси, енергийни напитки или се използва като отделен суплемент. В миналото кофеинът се използвал най-вече при бегачите на дълги разстояния с цел повишаване на физическата им и психическа издръжливост. В началото са се използвали високо концентрирани напитки от растения съдържащи кофеин, а впоследствие таблетки съдържащи активното вещество. Поради силното стимулиращо действие на кофеина Световната антидопингова агенция (WADA) първоначално го приема като стимулант в "забранения списък", а впоследствие през 2008г. го премахва. 

На какъв принцип действа кофеина и какво е приложението му като спортна добавка?

Повечето изследвания върху кофеина са направени при спортове изискващи висока издръжливост като дългите дистанции в лека атлетика, колоезденето, плуването и др. Основното заключение от тях е, че кофеинът като спортна добавка, подобрява физическите показатели на атлетите и спортните им постижения. Има няколко основни теории, които обясняват положителното въздействието на кофеина върху спортните резултати.

Според първата, която се приема за най-правдоподобна, стимулиращият ефект на кофеина е свързан с подобреното използване на мазнините като енергиен източник. Така чрез вкарването на мастните киселини в кръвта, те се използват за енергия по-рано и се запазва по-голямо количество гликоген. Тази теория свързана с подобрената издръжливост е потвърдена от няколко изследвания.

Според втората теория кофеинът въздейства пряко върху метаболизма в мускулите, чрез повлияването на ключови ензими и енергийната система в клетките оползотворяваща въглехидратите. Изследванията върху тази теория нямат еднозначни и завършени заключения.

Според трета теория кофеинът влияе върху централната нервна система и така поражда психологически ефект, който ни кара да чувстваме по-малко умора и така можем да увеличим мускулната работа и физическата издръжливост. Известно е, че кофеинът в мозъка има свойството да инхибира действието на невротрансмитера аденозин, който намаля активността на нервните клетки и причинява сънливост. Така кофеинът действа чрез свързването с аденозиновите рецептори в мозъка, неутрализирайки неговото действие, а като допълнение се стимулира и отделянето на адреналин, който привежда тялото в "бойна готовност".

В бодибилдингът и силовите спортове се използва най-вече ефектът от подобреното изгаряне на мазнини, затова и най-често в хранителните добавки кофеинът влиза в състава на фет бърнъри и енергийни продукти. Ефектът на кофеина много често се комбинира с други съставки с липолитично действие.

Потенциални ефекти от кофеина като спортна добавка

  • Повишава енергийните нива
  • Потиска чувството на умора
  • Подобрява концентрацията
  • Подобрява издръжливостта
  • Стимулира отделянето на адреналин
  • Ускорява метаболизма
  • Подобрява използването на мазнините за енергия

Начин на приложение и дозировка на кофеина 

Различните изследвания посочват различни данни за безопасните дози на кофеин, които могат да се приемат за един ден. Като усреднени и безопасни максимални стойности се приемат дневни дози между 3-6 мг на килограм, но не e препоръчително да приемат дози над 400мг, поради сериозен риск от предозиране. Важно е да се знае, че при чувствителните на кофеин хора такова предозиране може да се получи и при дози над 100мг. При дозиране на продукти с кофеин е добре да се съблюдават указанията на опаковка и да се започне с по-малка доза, която при нужда да се увеличи. Кофеинът като спортна добавка се приема обикновено сутрин и 30-60 мин. преди тренировка, като действието му може да продължи до 6-8 часа след приема. При използването на хранителни добавки съдържащи кофеин трябва да се избягват напитки като кафе и чай, които също имат голямо количество от него.

Противопоказания за използването на кофеин 

Не се прилагат кофеинови продукти или тяхното приложение изисква консултация с лекар при:

  • Хора със сърдечни проблеми
  • Лица под 18 годишна възраст
  • Бременни и кърмещи жени
  • Хора с високо кръвно налягане
  • Хора свръхчувствителни към кофеин
  • Хора с анемия и тежки заболявания
  • Хора страдащи от язвена болест

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияБотаникаАлтернативна медицинаНормативни актовеЛюбопитноНовиниЗдравни съветиЛайфстайлПроизводителиМедицински изследванияИсторияКлинични пътекиЗаведенияХранене при...СнимкиДиетиИнтервютаОрганизацииПсихологияСпециалистиТестовеАнкетиОбразованиеРецептиОткрития