Начало Спорт Спортна медицина Спортни травми и заболявания Травми на мускулите и сухожилията Разтежение в областта на кръста при спортисти

Разтежение в областта на кръста при спортисти

Разтежение в областта на кръста при спортисти - изображение

Почти всеки спортист в даден момент от своята кариера се сблъсква с травма свързана с разтежение в областта на кръста. Това е така, защото поясният отдел на гръбначния стълб, заедно с всички мускули и ставни връзки, поема голямо натоварване при спорт и лесно може да бъде травмиран. Популярно тази травма може да срещне под името "сецване на кръста", но това състояние по-скоро показва наличието на болка в кръста, а не нейната причина.

Какво представлява разтежението в областта на кръста и какви са причините за него?

Разтежението в областта на кръста е травма, която е свързана с моментно пренатоварване на мускулите и ставните връзки в поясната област, и получаването на микротравми или разкъсвания. Тази травма е една от основните причини за появата на остра болка в областта на кръста и е свързана най-често с рязко движение, натоварване или вдигане на тежест. Причината за лесното травмиране на гърба е в това, че там няма големи, а множество малки мускули, групирани в различни пластове, които работейки заедно поддържат стабилността и позволяват движения в гръбначния стълб. При по-голямо натоварване някои от тези малки мускули или връзки, могат да се травмират или разкъсат частично, което да доведе до силна болка. Най-често тези травми се получават в спортове, при които има рязко извиване на трупа, вдигане на тежести, скокове или прекомерни разтягания като: гимнастика, баскетбол, борба, тенис, голф, гребане, тежка атлетика и др.

Какви са симптомите при разтежение в областта на кръста? 

Симптомите при разтежение на мускул или ставна връзка в областта на кръста могат да варират според тежестта на увредата. При по-леките травми са запазени движенията в гръбначния стълб, но те са силно болезнени и в много случаи свързани със спазъм на мускулатурата. При по-тежките случаи, движенията са невъзможни, наблюдава се значителен спазъм в областта на кръста, а болката не изчезва дори при промяна на положението на тялото. Ако е налице цялостно разкъсване на мускул, може на мястото да има вдлъбнатина, кръвоизлив или подуване.

  • Постоянна болка усилваща се при движение в кръста
  • Мускулен спазъм в областта на кръста
  • Ограничение на движенията в областта на кръста 
  • Трудно ходене и поддържане на изправено положение

Диагностициране на разтежение в областта на кръста

Точната диагностика на проблема в много от случаите е трудна и изисква да се направи обстоен преглед от лекар специалист по спортна медицина, невролог или ортопед. Трудностите в диагностицирането идват от факта, че много често проблеми с такава симптоматика, са в следствие от дискова херния и засягане на коренче на нерв в лумбалната област. Основната разлика идва от това, че при травмата на мускул или ставна връзка в областта на кръста, липсват неврологични симптоми като болка и изтръпване в посока към долните крайници, сетивни и двигателни разтройства. Затова, за да се изключи дискова херния или травми на нервните коренчета, може да се изиска диагностика с Ядрено-магнитен резонанс (ЯМР) Понякога може да се касае за комбинация от различни по вид травми и това да окаже влияние върху по-нататъшното лечение.

Лечение при разтежение в областта на кръста

Първоначално лечение (1-3 ден)

Лед - Използва се най-често натрошен лед поставен в найлонов плик увит в кърпа. Върху така направения пакет с лед се ляга, като той се поставя в областта на кръста. Процедурата продължава 10-15 мин. и се повтаря на всеки два часа, през първите 48-72 часа след травмата. По време на процедурите краката са свити в коленете и под тях се поставя възглавница.

Почивка - В първите 24-48-72 часа се препоръчва почивка в легнало положение върху равно лего с възглавница под коленете. Спането върху прекалено твърдо или прекалено меко легло не се препоръчва.

Противовъзпалителни медикаменти - За да се тушира болката и възпалителния процес е добре да се вземат нестероидни противовъзпалителни средства (НСПВС) като ибупрофен, кетопрофен, диклофенак и др. Използването на нестероидните средства може да е под формата на таблетки, инжективно и като гел - локално.

Използване на колан за кръста - В острата фаза на травмата е удачно за предпазване от допълнителни наранявания да се използва колан поддържащ поясната област. Той може да е с различна степен на стабилизация, като най-добре е да има вградени шини за по-голяма стабилност.

Ранен възстановителен период (3 -14 ден)

В този период увредените тъкани започват постепенно да заздравяват, а болката да отшумява. Продължителността на този период е пряко свързана с тежестта на травмата. Ако след втората седмица не е настъпило подобрение, трябва да се търсят други причини и увреждания.

Физиотерапия - След третия ден от травмата с цел стимулиране на оздравителния процес могат да се приложат топлинни процедури, Ултразвук (УЗ), ултрависокочестотни токове (УВЧ), интерферентен ток (ИФТ), водолечение и др. Най-достъпно е използването на топлинните процедури под формата на мех с топла вода или електрическа възглавничка, приложени в областта на кръста. Топлинните процедури едновременно подобряват кръвообращението и намаляват спазъма на мускулатурата, поради което са най-често прилаганите. На много места се препоръчва поставянето на топъл компрес непосредствено след травмата, но това, особено при по-тежките състояния, трябва да се избягва, поради риск от допълнително обостряне.

Кинезитерапия - Първата седмица след травмата кинезитерапията е по-скоро щадяща и е свързана поддържане на мускулатурата. Упражнения са изометрични - прави се контракция на мускулите (стягат се), без да има движение и се задържа в това положение за няколко секунди. Постепенно с намаляване на болката се правят леки стречинг упражнения за поясната мускулатура и активни упражнения без болка. След първата седмица при добро състояние и липса на значителна болка могат да се включат и допълнителни упражнения за заздравяване на кормената и гръбната мускулатура.

Тейпинг - Могат да се приложат различни варианти на кинезиотейпинг и спортен тейпинг с цел подпомагане на стабилността на гръбначния стълб, възстановяване на баланса на мускулатурата и стимулиране на възстановяването.

Късен възстановителен период 

Това е периодът на активно възстановяване с цел достигане до оптимална спортна форма. В този период се включват упражненията за възстановяване на подвижността и стабилността на гръбначния стълб, а на по-късен етап започва и тренировъчна дейност. Когато спортиста започне да тренира и да извършва нужните за спорта движения без болка и с достатъчна сила и бързина, той може да се върне към спорна дейност. Периодът на пълно възстановяване и връщане към игра, зависи от тежестта на травмата и скоростта на възстановяване.

Превенция на разтежние в областта на кръста

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиАлтернативна медицинаИнтервютаКлинични пътекиНовиниЛеченияЛюбопитноОрганизацииЗаведенияМедицински изследванияБотаникаХранене при...СнимкиИсторияСпециалистиНормативни актовеЛайфстайлАнкетиТестовеДиетиОбразованиеПроизводителиРецепти