Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Предпазване от спортни травми Ролята на проприорецепцията в предпазването от спортни травми

Ролята на проприорецепцията в предпазването от спортни травми

Ролята на проприорецепцията в предпазването от спортни травми - изображение

Един от най-важните фактори в предпазването от спортни травми е добрата проприорецепция на тялото. Най-общо казано, проприорецепцията представлява способността ни да усещаме мястото на дадена част от тялото в пространството. Благодарение на нея, ние можем да координираме движенията на крайниците си, без да ги виждаме и така да изпълняваме сложни физически задачи. Това е изключително важно за спорта, защото при него се изисква прецизна координация и сложни движения на крайниците. Добрата координация при движение и спорт е резултат на нормално функциониращата проприорецепция на тялото, а травмите като навяхвания и разтежения, много често са сигнал за проблеми в тази посока. Именно поради това за предотвратяване на травми се препоръчва редовното изпълнение на упражнения за координация и баланс.

Примери за добра проприорецепция 

  • Танцьорите могат да се изправят, движат, обръщат и правят сложни движения в със синхрон, без да се сблъскват или падат. Без добра проприорецепция това би било невъзможно.
  • Гимнастиците няма да могат да се приземят върху крака, без да осъзнават положението на тялото си във всеки един момент от движението.
  • Волейболистите могат да правят сервис, без да поглеждат топката и ръката си.
  • Баскетболистите могат да се приземят след забивка, без да поглеждат краката си.

Примери за лоша проприорецепция

  • Приземяването или стъпването върху извит навътре или навън глезен е една от най-честите причини за навяхването на глезена.
  • Лошата позиция на коляното при бягане или колоездене е причина за различни хронични спортни травми.
  • Позицията на коленете в ските е ключова за предпазване от травми.
  • Неправилната позиция на краката при приземяване в ски скоковете е причина за тежки падания.
  • Лошата проприорецепция е причина за пропуски на удари на топката във футбола, при липса на визуален контакт с нея.

Ползи от упражненията за подобряване на проприорецепцията

  • Помагат за подобряване на гъвкавостта, координацията, баланса и времето за реакция.
  • Намаляват риска от навяхване на глезена при приземяване.
  • Намаляват риска от травми свързани с хронична нестабилност на ставите.
  • Намаляват риска от разтежения и травми на мускулите свързани некоординирани движения.

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиЛеченияЛайфстайлАлтернативна медицинаЛюбопитноОрганизацииЗаведенияСпециалистиМедицински изследванияНовиниБотаникаСоциални грижиХранене при...Нормативни актовеИнтервютаИсторияКлинични пътекиСнимкиАнкетиТестовеДиетиОбразованиеПроизводителиРецепти