Начало Спорт Спортна енциклопедия Видове спорт Спорт с топка Снукър

Снукър

Снукър - изображение

Снукър е един от спортовете, при които се използва топка и щека и обикновено се играе на маса за билярд. Стандартните размери на масата са 3,7 х 1,8 метра. Играе се с помощта на топка бияч (бялата топка) и още 21 цветни топки – 15 червени със стойност 1 точка, жълта (2 точки), зелена (3 точки), кафява (4 точки), синя (5 точки), розова (6 точки) и черна (7 точки). Играчът печели фрейма (единична игра), когато направи повече точки от противника си при изчистването на всички топки от масата. Ако единият от противниците направи фаул, това носи допълнителни точки на неговия опонент. Мачът се печели, когато единият от играчите достигне до определен брой победи във фреймовете.

Смята се, че снукърът е бил създаден в Индия, от войник от британската армия, като днес той е много популярен в почти всички англоговорящи страни.

Разположение на топките

razpolojenie-na-topkite-v-snuker 


В началото на фрейма топките се разполагат както е показано на картинката. Всички топки имат точно определено място за поставянето им:

  • Зелената се намира в лявата страна на основната линия, там където тя се свързва с дъгата (D-образната форма)

  • Кафявата е в средата на основната линия

  • Жълтата е в дясната страна на D-образната линия

  • Синята е точно в центъра на масата

  • Розовата топка е в средата между срещуположния борд и синята топка и точно пред червените топки, но без да ги докосва

  • Червените топки са подредени в плътен триъгълник зад розовата

  • Черната топка е разположена най-далеч от играча, като нейното място е по оста кафява, синя, розова и първа червена и е на разстояние 32,5 сантиметра от срещуположния борд.

Начин на игра

В началото на всеки фрейм, топките се разполагат на масата от рефера, както бе описано по-горе. Следва разбиване на топките, като за началният удар, бялата топка може да бъде разположена навсякъде в D-образната зона, но най-често тя се поставя между кафявата и зелената или между кафявата и жълтата. Играчите се редуват на масата и когато единият играе, другият стои в изчакваща позиция. Двамата играча няма как да са едновременно на масата. Смяната се прави, когато единият от играчите направи фаул, когато фреймът приключи или бъде направен неуспешен удар.

Топката или топките, които могат да бъдат ударени с бялата топка се наричат „Включени“, като те се различават между отделните изстрели. Когато топките биват разбити, се удря първо червена топка, а след това от друг цвят. Позволено е да се вкарва само по една топка при удара, като тя трябва да бъде „включена“, в противен случай се получава фаул и на масата излиза другия играч.

Ако топката е вкарана в някой от джобовете на масата, но преди това е извършен фаул, то в зависимост от играта, топката може да бъде извадена от масата или да бъде върната на първоначалното и място, като същото се прави и с останалите топки, които са били засегнати при фаула.

Играта на снукър се състои обикновено от две фази, като при първата, на масата все още има червени топки. Те всички са включени и могат да бъдат отигравани. Играчът може да вкара една или повече червени топки, като всяка му носи по 1 точка, но не може да вкара последователно всички, тъй като за да вкара топките от останалите цветове, той трябва да ги редува с червените. Ако не е вкарана преди това червена топка, то другият играч излиза на масата.

В случай, че бъдат вкарани 1 или повече червени топки, тогава една от останалите 6 цвята се минава в графата включени в играта. Само 1 от тях могат да се отиграят, след което според правилата е задължително да се играе с червена топка. Играчът по принцип е длъжен да обяви на рефера с коя топка ще играе, но в състезанията, това изключително рядко се прави, защото самата позиция на тялото и насоката на щеката издава намерението на играча. След като бъде вкарана някоя от цветните топки, тя се изважда и се поставя отново на мястото й, освен ако то не е заето от друга топка. В този случай се поставя на най-близкото достъпно място, но ако и такова липсва, тогава се поставя по права линия от обичайното й място, в близост до горния борд на масата, без да докосва друга топка.

Ако играчът не успее да вкара маркираната от него топка, била тя червена или друг цвят, той отстъпва мястото си на другия състезател, който от своя страна трябва да започне с червена топка, ако все още има такава на масата. Следването на принципа червена, цветна, червена, цветна се прави, докато всички червени топки бъдат вкарани в джобовете, а след това състезателят играе само с другите цветове, като задължително това трябва да стане по реда на тяхната стойност в точки (жълта, зелена, кафява, синя, розова и черна). Това е втората фаза на снукъра и ако се получи вкарване на топка, която не е позволена, тъй като не е неин ред, тя се връща обратно на масата. Когато всички топки бъдат вкарани, фреймът приключва и играчът отбелязал повече точки го печели.

Фаулове при играта на снукър

За нарушение се счита удар или действие от страна на играча, които са в разрез с правилата. Когато бъде направен фаул, дори и играчът да вкара топката, той губи мястото си на масата и не получава спечелената точка, която се присъжда на опонента му. Общите нарушения в снукъра са:

  • Неуспешен удар по нито една от останалите топки на масата, след изстрелването на топката-бияч

  • Удряне на топка, която не е „включена“ в играта към момента

  • Вкарване в джоба на невключена топка

  • Вкарване на бялата топка

  • Докосване на различна от бялата топка с щеката

  • Изкарване на топка извън масата

  • Докосване на топката-бияч (бялата) с нещо, различно от върха на щеката

  • Използване на „тласкащ удар“ - когато върхът на щеката, бялата и цветната топка са се докоснали в един и същ момент

  • Използване на „прескачащ удар“ - това е удар, при който бялата топка напуска повърхността на масата и преминава над друга топка

  • Изпълнение на удар, когато и двата крака на състезателя са отлепени от земята (например при подпиране върху масата)

Край на фрейма

Фреймовете обикновено завършват по един от следните три начина:

  • Отказ на единият играч, когато той е твърде назад с точките и няма реален шанс за обръщане на резултата, с което да спечели и фрейма. Това обаче се счита за неспортсменско поведение и води до наказание при започването на следващия фрейм.

  • Вкарана е последната (черната) топка

  • Когато черната топка е единствената, която е на масата и играчът води с повече от седем точки, тогава той може да претендира за победа във фрейма, но може и да вкара тази топка, за да постигне по-висок резултат

Максимален брейк в един фрейм

При нормални обстоятелства, максималните точки, които един състезател може да постигне са 147, но има и изключения. Ако опонентът му направи няколко грешки, при които се присъждат точки в негова полза, тогава максималният брейк за един фрейм в снукъра може да достигне и 168 точки, но това се случва изключително рядко, особено при професионалните състезания.

Най-бързото достигане на 147 точки е дело на Рони О`Съливан – Ракетата, в мачът му срещу Майк Прайс – 5 минути и 20 секунди.

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайл