Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Предпазване от спортни травми Спортен масаж

Спортен масаж

Спортен масаж - изображение

Рзновидност на класическия масаж, спортният масаж е приспособен да отговаря на изискванията на активно спортуващите хора и професионалните спортисти. Спортният масаж е много важна част от спортно-тренировъчния процес и е пряко свързан със спортните резултати и доброто физическото състояние на спортистите.

Какво представлява спортния масаж?

Спортният масаж е специална масажна техника, разработена да помогне на активно спортуващите да подготвят телата си преди спортни занимания, да се възстановят след спорно натоварване и да подобри качеството на тренировъчния процес. Той използва основни и спомагателни похвати подобни на тези при класическия масаж, но модифицирани така, че да изпълнят конкретните цели на вида спортен масаж и спецификата на спорта, които се практикува.

Общите цели на спортният масаж са:

  • да се подготви спортиста за върхови натоварвания
  • да се премахне умората
  • да се намали напрежението в мускулите
  • да се подобри гъвкавостта на мускулите и сухожилията, за да се избегнат наранявания
  • да премахне дискомфорта и болката

Видовете спортен масаж

Предварителен масаж (предстартов) - Най често се прилага 30-40 мин преди старта на състезанието, като като целта му е да се затопли (загрее) организмът и така по-бързо да се вработи, да се тонизира (или успокои) и да се премахне болката, ако е необходимо. В зависимост от предстартовото състояние и темперамента на спортиста се подбират, релаксиращи или тонизиращи масажни техники, като целта е да се регулират възбудените и задръжните процеси в кората на главния мозък. Техниката на спорния масаж е насочена към това да се преодолеят неблагоприятните предстартови състояния и да се доведе спортиста до състояние на максимална готовност, както и да го предпази от спортни травми и наранявания. Основния масажен похват е разтриването, като в зависимост от температурата, индивидуалните особености и спорта се подбират масажните техники и тяхното редуване. Физиологичното действие е свързано с подобряване на кръвообращението, загряване на мускулите, ускоряване на процесите на сърдечносъдовата и дихателната система. Масажът е с продължителност 5-10 до 20-30 мин., като може да се практикува и като самомасаж.

Възстановителен масаж - най-често се прилага след тренировка или състезание, или по време на почивките като микровъзтановяване. Неговата цел е максимално бързото възстановяване на всички жизнени функции, възвръщане на силите и премахване на умората. Приложението на възстановителния масаж зависи от интензивността, продължителността, регламента и броя на участниците в спорта. Техниките на този вид спортен масаж са насочени към преодоляване на кислородната недостатъчност, намаляване на мускулното напрежение и премахване на болката, ако има такава. Основния масажен похват е изтискването (изцеждането), като не се прилагат силови и ударни похвати. Физиологичното действие е свързано с регулиране на възбудно-задръжните процеси в кората на главния мозък, подобряване на кръво-лимфо обръщението и обмяната на веществата и отделянето на метаболитните продукти. Масажът е с продължителност в зависимост от това кога се прилага, като за бързо възстановяване може да бъде от 20-30 сек. до 5-6 мин.

Масаж при спортни травми и заболявания - в тези случаи, масажът има своята специфика и зависи от тежестта на травмата или заболяването и от индивидуалните особености на организма за самовъзстановяване. Този масаж е незаменимо помощно средство, както за ускоряване на възстановяването, така и за профилактика. Целта на масажа е да се намали и премахне болката, да се намали отока и застойните явления, да се ускори регенерацията и възстанови функцията на опорно-двигателния апарат. Използват се всички масажни похвати, като е важно крайника да е в оточно положение и да се започне от близките стави и мускули и постепенно да се премине към масаж на самата травма. Времетраенето и силата на масажа се определят според състоянието и тежестта на травмата. Най-добър резултат се постига, когато масажът е съчетан с физикална терапия и кинезитерапия.

Тренировъчен масаж - представлява съществена част от тренировъчния процес и е едно от основните средства в спортната тренировка. Неговата основна цел е спортиста да постигне максимално високи резултати за най-кратко време и голяма концентрация на енергията му. Тренировъчен масаж се прави около 5-8 до 12 часа след тренировката в зависимост от тренировъчния режим. Също така се прилага в почивните дни или когато състезателят не може да направи тренировка поради контузия и при по продължителни пътувания. Включват се всички основни и спомагателни похвати на спортния масаж, като основен е акцентът върху омачкването. Последователността на масажа е различна, но най често се започва от гръбно-вратната зона и се продължава към седалището и краката, а след това предна част на тялото. Физиологичното действие на този вид спортен масаж е свързано с максимално усъвършенстване на дейността на централната нервна система, укрепване подобряване на общото състояние на всички органи и системи. Продължителността му за частичен масаж е 20-30мин., а за цялостен между 50-60мин.

Противопоказания за спортен масаж

  • Повишена телесна температура с неясен произход
  • Възпалителни процеси
  • Инфекциозни кожни заболявания
  • Кръвотечения и кръвоизливи
  • Възпаления на вените и лимфни съдове
  • Голяма психоемоционална превъзбуда
  • Силна физическа умора и изтощение на организма
  • Туморни заболявания

Още по темата:

4.5, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияСпециалистиАлтернативна медицинаКлинични пътекиЗаведенияСоциални грижиНормативни актовеНовиниЛюбопитноЗдравни съветиЛайфстайлОрганизацииИсторияОбразованиеИнтервютаБотаникаМедицински изследванияХранене при...Анкети