Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Снабдяващи с хранителни вещества Суроватъчен протеин

Суроватъчен протеин

Суроватъчен протеин - изображение

Най-добрият източник и с най-добро качество протеин е суроватъчният протеин (англ. whey protein). Той е богат източник на аминокиселини с разклонена верига BCAA (branch chain amino acid, верижно разклонена аминокиселина, ВРАК).

Суроватъчният протеин е един от двата протеина, които се извличат от млякото (другия е казеиновият) Той е направен по време на процеса, когато кравето мляко се превръща в сирене и страничният продукт е именно суроватъчният протеин. Той е смес от бета-лактоглобулин, алфа-лакталбумин и серумния албумин, които са разтворими в началните си форми. Основните протеинови фракции в суроватката са бета-лактоглобулин, алфа-лакталбумин, имуноглобулини и говежди серумен албумин.

Под каква форма се среща суроватъчният протеин?

Суроватъчният протеин е често предлаган продукт на пазара и е приеман като хранителна добавка.

Обикновено се предлага в три основни форми:

  • концентрат
  • изолат
  • хидролизат

Концентратите обикновено имат ниско ниво на мазнини и холестерол, но като цяло съдържат и биологично активни съединения като въглехидрати във форма на лактоза. Концентратите съдържат около 75% чист протеин. Изолатите се обработват за премахване на мазнини и лактоза. Суроватъчният протеин изолат е около 90% и повече чист протеин. Суроватъчният протеин хидролизат може да бъде по-малко алергичен в сравнение с другите форми.

Ползи от суроватъчния протеин

Ефектите от суроватъчния протеин се изразяват с увеличаване на мускулната сила и издръжливост по време на тренировка, нарастване на мускулната маса, и по-бързо възстановяване след интензивните тренировки. Поради BCAA суроватката придава енергия на работещите мускули, и стимулира синтеза на протеин. Приема на суроватъчен протеин като източник на аминокиселини намалява риска от заболявания: диабет, рак, хипертония и сърдечно-съдови заболявания.

Суроватъчният протеин съдържа аминокиселината цистеин, която се включва в съдържанието на антиоксиданта глутатион (защитава организма от свободните радикали и някои токсини). Доказано е, че суроватъчния протеин съдържа аминокиселината левцин, която помага за намаляване на телесните мазнини, като същевременно запазва мускулната маса.

Начин на употреба на суроватъчния протеин

Суроватъчният протеин може да бъде приеман като заместител на хранене, най-често закуска и също така за по-бързо възстановяване след тренировка. Препоръчителната дневна доза е около 30-60 гр. дневно. Може да бъде смесван с вода, нискомаслено или обезмаслено мляко. Ако желаете да избегнете излишни калории разтваряйте 30 гр. суроватъчен протеин в 250 мл. вода.

Странични ефекти, които се свързват с употребата на суроватъчен протеин

  • Някои хора изпитват тежки проблеми от страна на храносмилателната система след консумацията на суроватъчен протеин на прах. Това може да включва газове, подуване на корема, спазми. Суроватката може да причини още умора, слабост, главоболие и раздразнителност. Симптомите могат да се проявят 30 минути до 2 часа след прием. Една от възможните причини е непоносимостта към лактоза (5-6% в млякото). Хората страдащи от лактозна непоносимост, не са в състояние да усвоят млечната захар.
  • Подобни симптоми могат да бъдат причинени от съставки, открити в по-ниско качествени протеини на прах, като някои изкуствени подсладители. Ако симптомите не се премахнат от използването на суроватъчен протеин хидролизат може да преминете към някои други алтернативни източници като оризов протеин (вегетариански протеин, по-лесно смилаем от суроватъчния).
  • Кетозата е другият често срещан страничен ефект. Това е състояние, при което има високи нива на кетонни тела в кръвта. Кетонните тела се произвеждат от черния дроб чрез процес, наречен кетогенеза, това състояние се случва, когато гликогена в черния дроб е изчерпан. Причината за изчерпания гликоген най-често е ниско въглехидратната и високо протеиновата диета.
  • Увреждането на бъбреците е също една от опасностите, които могат да съпроводят консумацията на суроватъчен протеин. Най-честата увреда е образуването на камъни в бъбреците.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияЗдравни съветиЛюбопитноБотаникаЛайфстайлНормативни актовеНовиниМедицински изследванияСнимкиДиетиИнтервютаИсторияАлтернативна медицинаПроизводителиОткритияАптеки