Начало Спорт Спортна медицина Спортно здраве Физическата активност и човешкият организъм Физическа активност и диабет

Физическа активност и диабет

Физическа активност и диабет - изображение

Един от факторите свързан както с превенцията, така и с лечението на захарния диабет е физическата активност. Като едно от социално значимите заболявания, диабетът засяга над 346 милиона души по-цял свят и е свързан неефективността или липсата на хормона инсулин, който контролира нивото на кръвната захар. Инсулинът позволява на глюкозата от кръвта да навлезе в клетките и да се използва за енергийни нужди, като така понижава кръвната захар до нормални граници. При липсата на инсулин, или ако той не действа, се повишава нивото на кръвната захар, а състоянието се нарича хипергликемия. При своята работа мускулите изразходват глюкоза и понижават кръвната захар, поради което физическата активност се използва за контрол върху диабета, заедно с хранителния режим и медикаментозното лечение.

Видове диабет

Диабет тип 1

  • Свързан е с автоимунно унищожаване на клетките в панкреаса, които произвеждат инсулин.
  • Липсващият инсулин се инжектира - инсулинозависим тип диабет
  • Среща се при деца и млади хора
  • Не може да се контролира само с диета и двигателна активност
  • По-рядко срещан

Диабет тип 2

  • Свързан е с нарушено действие на инсулина и невъзможност за усвояване на глюкозата от кръвта
  • Използват се неисулинови медикаменти за лечение
  • Среща се предимно при възрастни хора над 40 години
  • Може да се контролира, чрез диета и двигателна активност
  • Най-често срещан

Физическата активност и превенцията на диабет

Множество изследвания показват, че физическата активност и спортът са важен фактор за предпазването от диабет тип 2. Това е свързано най-вече с факта, че редовната физическа активност подобрява чувствителността на организма към инсулина и спомага за управлението на нивото на кръвната захар. Също така чрез физическата активност се поддържа здравословно тегло и ниско ниво на мазнини в кръвта, а затлъстяването и наднорменото тегло са един от основните рискови фактор за развитие на диабет тип 2. Умерената физическа активност спомага за избягване и на други рискови фактори свързани с диабета, като високо кръвно налягане и сърдечносъдови заболявания. Доказано е, че редовните упражнения за развитие на сила и издръжливост, оказват благоприятно влияние върху цялостния метаболизъм и намаляват значително риска от диабет тип 2.

Физическата активност в лечението на диабет

Правилно дозираната и планирана физическа активност играе важна роля в контрола на диабета. Лечението на диабета е свързано с изграждането на един цялостен режим включващ хранене, медикаменти и физическа активност, целящ подобряване качеството на живот на болните, намаляване на риска от инциденти и диабетни усложнения. Балансът между тези три компонента е ключов за оптималната ефективност на терапията при диабет. В зависимост от общото състояние на болния и вида диабет се подбира най-подходяща по вид и интензивност физическа активност, с цел подпомагане на ролята на инсулина.

Положителни ефекти от физическата активност

  • Физическата активност води до изгарянето на калории, което спомага за поддържането на здравословно тегло и намаляване на холестерола и триглицеридите в кръвта. Това понижава риска от усложнения като високо кръвно налягане и сърдечносъдови заболявания, които се срещат често хора с при диабет.
  • Редовните физически упражнения повишават ефективността на инсулина, като подобряват чувствителността на клетките към него. Чрез физическата активност се намалява нивото на глюкоза в кръвта, като така може да се ограничи нуждата от медикаменти за лечение.
  • Физическата активност подобрява кръвообращението на ръцете и краката, които са проблеми зони при хората с диабет.
  • Физическата активност намалява стреса, който може да е причина за високо нивото на кръвната захар.
  • При някои хора, чрез физически упражнения и добър хранителен режим, може да се контролира диабет тип 2, без да е необходимо използването на лекарства.

Физическата активност и диабет тип 1

Поради своята специфика и необходимостта от инжектиране на инсулин при този тип диабет, физическата активност трябва да се прилага при подходящи нива на кръвната захар и с преценена интензивност. При високи стойности на кръвната захар над 15 mmol/l и под 3,5 mmol/l не се препоръчва извършването на физически упражнения. Най-подходящо е двигателна активност да бъде 60-90 мин. след нахранване и при нива на кръвната захар между 3,5 - 8 mmol/l. Физическата активност трябва да се повишава постепенно, като при по-висока интензивност или продължителност може да се наложи прием на допълнително количество въглехидрати. Поради риска от хипогликемия, в следствие от физическата активност, трябва да се носи захар или напитка със захар, за нейното овладяване. Поради всички тези особености на диабет тип 1, е нужно задължително да се направи консултация с лекар преди започване на програма за увеличаване на физическата активност.

Физическата активност и диабет тип 2

Доказано е, че леката и редовна физическа активност помага за цялостното намаляване на нивото на кръвната захар и резистентността на клетките към инсулина. Именно поради това, при диабет тип 2, физическата активност се явява като много важен фактор в лечението и предпазването от усложнения. Поради това, че хората страдащи от диабет тип 2, често имат множество съпътстващи заболявания и страдат от наднормено тегло, физическата активност трябва да се дозира строго индивидуално и да се съобрази с общото състояние на болните. Най-добре е физическата активност да се извършва след ядене, с цел намаляване на повишената кръвната захар. Препоръчва се лека до умерена физическа активност, която да е ежедневна и планирана. Това спомага за подобряване на цялостния метаболизъм и предпазване от множеството диабетни усложнения.

Общи препоръки за физическата активност при диабет

  • Започнете постепенно с лека до умерена физическа активност като ходене, плуване или колоездене.
  • Увеличавайте времето за тренировка постепенно. Можете да започнете с 5-10 мин. и да увеличавате продължителността всеки ден.
  • Започнете с упражнения за загряване. Те ще помогнат за по-плавното натоварване на тялото
  • Избягвайте силови упражнения, ако имате проблеми с кръвното налягане.
  • Носете удобни обувки и памучни чорапи, за да избегнете наранявания по краката. Проверявайте редовно краката си след тренировка за мазоли, натъртвания и рани.
  • Направете си ежедневен план на физическата активност, съобразен с храненето и приема на медикаменти.
  • Следите нивото на кръвната си захар преди и след физическо натоварване. Внимавайте за признаци на хипогликемия дори 1 час след тренировка. Тренирайте само при нива на кръвната захар между 3,5 - 8 mmol/l.
  • Носете със себе си захар или плодова напитка със захар, която да използвате при хипогликемия.
  • Консултирайте се с вашия лекуващ лекар по-всички въпроси свързани с интензивността и подходящата форма на физическа активност.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлСнимкиАлтернативна медицинаЛеченияАнкетиТестовеСпециалистиХранене при...НовиниИнтервютаХрани и ястияДиетиИсторияОрганизацииМедицински изследванияБотаникаЗдравни проблемиКлинични пътекиПроизводителиЗаведения