Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Спорт Спортна енциклопедия Известни спортисти Моторни спортове Ричард Пети – НАСКАР

Ричард Пети – НАСКАР

от 18 фев 2014г., обновено на 20 май 2015г.
Ричард Пети – НАСКАР - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Ричард Лий Пети (роден 1937 година) е бивш пилот от сериите НАСКАР. Неслучайно всички го наричат Кралят... Той е печелил 7 пъти шампионата на овалната писта, рекорд който споделя единствено с Дейл Ърнхард, но по-впечатляващото е, че той има 200 спечелени състезания, 27 от които последователно. Държи и рекордните седем победи на Дайтона 500. Невероятните успехи по време на неговата кариера го правят една от най-уважаваните и влиятелни фигури в моторните спортове, а според мнозина, Пети е най-великият автомобилен пилот в историята. Но неговите рекорди не спират до тук – той има 127 пол позиции в състезанията, над 700 пъти е завършвал в Топ 10, а състезанията в които участва са 1184, включително 513 без пропуск от 1971 до 1989 година. Ричард Пети е един от създателите на Залата на славата на НАСКАР, като самия той е приет в нея през 2010 година.

Кралят е второ поколение автомобилен пилот. Баща му, Лий Пети, е първият печелил Дайтона 500, а също така е трикратен шампион на НАСКАР. Единият от синовете на Ричард, Кайл, също е много известен пилот в американските серии.

Състезателна кариера на Ричард Пети

Пети започва своята кариера на 18 юли 1958 година, 16 дни след 21-вия си рожден ден. Първото му състезание е в Торонто, Канада. Още през следващата година той е обявен за „Новобранец на годината в НАСКАР“, след като завършва в 9 пъти в Топ 10 на състезанията, включително 6 в Топ 5.

60-те години ХХ век

През 1960 година, Ричард завършва на второ място в НАСКАР. 1963 година е преломната в кариерата на състезателя, като той печели състезанията на няколко писти, като например тези в Мартинсвил и Бриджхямптън. През следващата година, Пети е зад волана на мощния Плимут с двигател Хеми, като той води в 184 от 200 обиколки, с което печели първата си Дайтона 500, а в националния шампионат печели 9 победи, а печалбата му от това е 114 хиляди долара.

След забраната за използването на двигатели Хеми, Ричард Пети се присъединява към бойкота на Крайслер срещу НАСКАР и по-голямата част от сезон 1965, той прекарва в надпревари по драг. По време на състезание в Далас на 28 февруари, пилотът катастрофира, при което убива 6-годишно дете и ранява още 7 души от публиката. Така той, заедно с баща му Лий и корпорацията Крайслер са изправени пред иск за над 1 милион долара.

На 27 февруари 1966 година, Пети наваксва 2 обиколки изоставане и печели за втори път Дайтона 500, като състезанието е спряно във 198 обиколка от 200, като причината за това е разразила се гръмотевична буря. Това е първият случай в историята на тази надпревара, в която един пилот я печели в 2 пъти.

Следващата година е още по-успешна за Ричард, като той печели 27 от общо 48 състезания, в които взема участие, включително и рекордните 10 поредни, в периода от 12 август до 1 октомври. Господството му през този сезон му печелят прозвището „Крал Ричард“.

През 1969 година, Пети иска да смени своя Плимут с Додж Дайтона, но ръководителя на Крайслер настоява той да не го прави, въпреки съмненията, че автомобила няма да е конкурентен на бързите суперписти. Ричард печели 10 състезания през годината и това му отрежда второто място в генералното класиране. През следващата година той си връща титлата, като вече е зад волана на новият Плимут Супербърд, който е с нос на акула и има висок П-образен спойлер. Този автомобил се става изключително известен, като дори е пресъздаден в анимацията „Колите“.

70-те години на ХХ век

На 14 февруари 1971 година, Пети печели за трети път Дайтона 500, шофирайки новият Плимут Роуд Рънър, побеждавайки своя съотборник Бъди Бейкър с малко повече от една дължина на автомобила. През сезона печели 20 от състезанията и става шампион. Освен това, той става първият пилот, който печели над 1 милион долара приходи от наградни фондове в кариерата си. В края на сезона обаче, Пети получава неприятната новина, че Крайслер вече няма да му осигуряват финансирането.

През 1972 година, Ричард сключва договор за спонсорство с компанията за моторни масла STP, като това партньорство е много успешно и продължава цели 28 години. Преговорите обаче не са много лесни, тъй като пилотът държи на своята запазена марка цветове на автомобила (Синьото на Пети), а спонсора държи на оранжево и червено, каквито са фирмените цветове. В крайна сметка, след дълги преговори се стига до компромис – оранжево и синьо. Тези цветове са харесани от феновете и стават стандарт за всички състезателни автомобили, на които STP е спонсор.

Пети започва да се замисля за подобряването на аеродинамиката на автомобилите и неговата идея е ключова за създаването на новия Додж Чарджър от 1973 година. С него, Ричард Пети печели четвъртото си състезание Дайтона 500.

1975 година също е много важна за пилота, като той за пръв път печели World 600. В следващите няколко години той завършва на второ място, което го кара да смени своя Додж с Шевролет Монте Карло, но в същата година той не постига значим успех. През 1980 година, Пети печели седмата си и последна титла от НАСКАР, а в цялото десетилетие печели отново Дайтона 500 и още редица популярни надпревари.

Последните състезания на Ричард Пети

На 1 октомври 1991 година, легендарният състезател обявява, че след сезон 1992 ще се оттегли от спорта. През същата тази 1992 година, той участва само в избрани от него състезания, както правят много от останалите състезатели, решили да се пенсионират. Това са надпреварите на любимите писти, които са носили много успехи в годините на активната им кариера.

Награди и отличия на Ричард Пети

  • На 23 май 2010 година, той е приет в Залата на славата на НАСКАР

  • През 1997 година става част от Международната зала на славата на моторните спортове

  • През 1998 година е включен в класацията за 50-те най-велики пилоти от НАСКАР

  • Неговия първи автомобил е част от Американската зала на славата на моторните спортове

Още по темата:
  • НАСКАР НАСКАР
5.0/5 1 оценка

Коментари към Ричард Пети – НАСКАР

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Ричард Пети – НАСКАР
    www.framar.bg 
    на 18 June 2025 в 19:45
    Коментирайте "Ричард Пети – НАСКАР"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Спортна енциклопедия
  • Известни спортисти
  • Известни спортисти в моторните спортове
  • НАСКАР
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Народни рецепти за напукани пети

преди 3261 дни, 7 часа и 33 мин.

Sholl пила за пети - помага ли наистина?

преди 3306 дни, 4 часа и 33 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 5 дни, 3 часа и 28 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 5 дни, 10 часа и 29 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 9 дни, 2 часа и 47 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 10 дни, 2 часа и 12 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

СНБ ГУАВА СКРАБ С ХИМАЛАЙСКА СОЛ ЗА РЪЦЕ И ТЯЛО 300 мл

КОЗМЕТИЧЕН ВАЗЕЛИН 30 мл ДЖАНКАР

ОРАЛЕН ДУШ B.WELL УСТНА ХИГИЕНА TH-917 64057

АДАПТЕР ЗА ЕЛ.АПАРАТ B WELL TH-75 64038

АДАПТЕР ЗА ЕЛ.АПАРАТ B WELL MED-51 64037

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ТРАМАДОЛ КОМБО таблетки 37.5 мг / 325 мг * 20 СТАДА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 18 юни 2025г. в 14:32:12

АГНЕС таблетки * 60 ФОРТЕКС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 18 юни 2025г. в 14:28:07

ТРАМАДОЛ КОМБО таблетки 37.5 мг / 325 мг * 20 СТАДА

Коментар на: Ния от 18 юни 2025г. в 14:21:04

АГНЕС таблетки * 60 ФОРТЕКС

Коментар на: Яна от 18 юни 2025г. в 12:44:04

КВАМАТЕЛ табетки 40 мг * 14

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 18 юни 2025г. в 11:27:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival