НАСКАР
НАСКАР е много повече от просто автомобилен спорт в САЩ. За ентусиастите, това е празник свързан с автомобилните марки и модели, които никога няма да бъдат видени на масовия пазар. Хората „с бензин в кръвта“ определят състезанията от тези серии като най-добрите изобщо в моторните спортове. НАСКАР е бизнес за милиони, като той привлича спонсорите като с магнит. Това е една огромна индустрия, превърнала се в мания отвъд Океана и около нея сякаш има някаква тайнствена магия, която не би могла да се сравни с нищо друго.
Трибуните винаги са препълнени, а още милиони зрители наблюдават от домовете си поредната серия от адреналин, грохот от автомобилните двигатели и миризмата на изгорели газове. Самата история на НАСКАР е толкова уникална, че самото и разказване кара много сърца да трептят.
Сток автомобилите
„Сток автомобили“ е термин, който се използва за превозните средства, по които не са правени никакви промени. За да могат да се използват за състезанията обаче, те трябва да се преработят така, че да са по-бързи и безопасни, като по този начин стават много по-различни от тези, които излизат оригинално от заводите.
В днешно време, еволюцията на сток автомобилите довежда до това, че те вече се доближават единствено по външен вид с оригиналните им братовчеди, като по тях са направени множество модификации за целите на състезанията. Тяхното оборудване е много по-спартанско и по това те отстъпват на стандартните автомобили. Всичко това обаче се прави с цел те да бъдат много по-леки и съотношението килограм на конска сила да бъде по-ниско.
История на НАСКАР
НАСКАР е семеен бизнес, който започва своята дейност през 1948 година и е оснавана от Бил Франс – старши, който е бил любител на състезанията. Седалището на компанията е в Дейтона Бийч, Флорида, като това е едно от най-култовите места в света, що се отнася до високи скорости. Тук има изградени множество писти и Франс вижда огромният потенциал за огромни печалби. Този район на щата Флорида е известен на автомобилните фенове още от 1920 година. През тези ранни години, любителите на високите скорости правят нелегални състезания, като още тогава автомобилите им са доста модифицирани, за да се бяга по-лесно от полицейските патрули, защото това е и периода на Сухия режим в САЩ и с автомобилите са се пренасяли нелегално галоните с уиски.
Любовта към бързите коли е част от историята на тези контрабандисти, като те скоро започват да организират състезания помежду си, за да видят кой има най-бързата кола. Този фактор, заедно с популярността на пистите в Дайтона Бийч допринасят за раждането на НАСКАР.
Бил Франс – старши и НАСКАР
Франс също е бил автомобилен състезател, който решава да организира среща на най-бързите и реномирани пилоти от района. Той започва изграждането на трасето още през 1935 година, веднага след като се мести от Вашингтон по време на Голямата депресия. Неговата мечта се сбъдва през 1948 година, а останалото както се казва е история.
Днес съществуват 3 състезания под шапката на НАСКАР – Националните серии, Купа Спринт и Световните серии за пикапи. Заедно с тях се провеждат и множество други по-малки състезания в цялата страна, като при провеждането на събитията, на пистите се събират дори и по над 250000 души.
Купа Спринт
Тези серии са част от най-високото ниво на НАСКАР. Те са и неговите най-известни и печеливши състезания. От 2001 година, в сериите са включени 36 надпревари, които се провеждат в рамките на около 10 месеца. Журналисти и фенове наричат Купа Спринт просто Къп и много често това е нарицателно и на НАСКАР. През 2013 година, шампион на тези серии е Джими Джонсън, като той е победител и от 2006 до 2010 година последователно. Единственият друг такъв състезател с последователни победи в НАСКАР е Кейл Ярбъроу от късните 70 години на миналия век.
Къп сериите за пръв път имат официален спонсор през 1972 година, като това е тютюневата компания RJ Reynolds, която е имала забрана за телевизионни реклами и просто търси друг начин за популяризиране на своите продукти, а спонсорството се оказва много подходящо за целта. Сериите за Купа Спринт в началото се наричат Купа Уинстън и освен за точки, състезателите се борят и за парична премия. През същата тази година, броят на състезанията е намален от 48 на 31, като с това се дава началото на така наречената „модерна ера на НАСКАР“.
През 2004 година, основен спонсор на Спринт сериите става NEXTEL, измествайки R. J. Reynolds, който е спонсорирал Купа Уинстън от 1972 до 2003 година. След тази стъпка се въвежда и нова система за провеждане на шампионата, който вече се нарича Купа НЕКСТЕЛ. 10 състезания преди края на сериите, точките на състезателите се нулират, като в надпреварата остават само първите 10 състезатели в класирането или тези, които са постигнали 400 точки, и само те ще могат да се борят за шампионската титла. През 2007 година, НАСКАР обявява, че изискването за 400-те точки отпада, а броя на състезателите се увеличава от 10 на 12. Победата пък ще носи с 5 точки повече на състезателя, който я е постигнал, в сравнение с предходните години. През 2008 година, името на надпреварата отново е променено, като то вече е Серии за Купа Спринт, като това е част от сливането на компаниите Спринт и NEXTEL.
През 2011 година, от НАСКАР обявиха някой основни промени на правилата. Най-важното сред тях е опростяването на точковата система, като победителят получава 43 точки, а всеки следващ с по 1 по-малко. Първият също така получава по 3 точки бонус, а всеки един от пилотите, които е бил лидер в някоя от обиколките получава по 1 допълнителна точка (водачът в най-голяма част от обиколките получава още 1 допълнителна точка). Друга съществена промяна включва квалификационния процес. Участниците във финалната надпревара на сезона ще останат 12, но само първите 10 се класират според точките в редовния сезон, а за останалите 2 места се борят пилотите от 11-то до 20-то място и за класиралите се са тези, които имат най-голям брой победи през сезона.
Национални серии
Те са втората най-висока степен на професионалните състезания в НАСКАР. Съвременните серии започват през 1982 година, като техен спонсор е Будуайзер. До 2007 година сериите носят името на спонсора си, но след като договорът изтича, Националната застрахователна компания става основен спонсор и официална застрахователна агенция, заменяйки във втория случай Олстейт. На 18 септември 2013 година, застрахователната компания обявява, че след края на сезон 2014 тя няма да е спонсор на Националните серии, но остава такъв на НАСКАР.
Състезателният сезон тук е с няколко състезания по-къс отколкото при Сериите за Купа Спринт, а наградният фонд е значително по-малък. Въпреки това, голяма част от състезателите участват и в двете надпревари, като използват Националните серии като загрявка преди Купа Спринт, тъй като и двете събития се провиждат на едно и също съоръжение. Тази практика обаче започва да има много противници, тъй като състезателите от Спринт са по-добри от тези в Националните серии и отнемат голямата част от точките, с което влияят на крайното подреждане. Започват да се появяват предложения, участващите пилоти от по-високото ниво да не получават точки за своето включване. Брайън Франс (внукът на основателя на НАСКАР), който е председател на борда на директорите обявява, че ще се разгледат всякакви предложения, с изключение на тези за пълна забрана за участие на състезателите в двете надпревари. На 11 януари 2011 година, от борда на НАСКАР съобщават, че състезателите ще могат да участват само в 1 от трите серии на шампионата, като те няма да имат забрана за участие в състезанията на която и да е от останалите серии, като това обаче няма да им носи точки. Още в началото на сезона се обявява в коя от сериите ще насочи вниманието си всеки един от състезателите, като само от нея ще получава точки за крайното класиране. Тази промяна бе официално потвърдена от Франс на пресконференция на 26 януари.
Световни серии за пикапи
През 1994 година от НАСКАР обявяват, че ще се създаде серия за супер камиони. Първото състезание се провежда през 1995 година, като тук се използват силно модифицирани пикапи. От 2009 година, тази надпревара се нарича Световни Серии за Къмпинг Камиони.
Лист на автомобилите в НАСКАР
Серии Купа Спринт
- Тойта Камри
- Шевролет SS
- Форд Фюжън
Национални серии
- Шевролет Камаро
- Додж Чаленджър
- Тойота Камри
- Форд Мустанг
- Форд Фюжън
Световни серии за пикапи
- Шевролет Силвърадо
- Форд F-150
- Рам 1500
- Тойота Тундра
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Видове спорт
- Моторен спорт
- Състезание за овчарски кучета
- Състезателна стрелба с лък
- Жените в бодибилдинга – полезни съвети за добро представяне на състезание
- Теглене на въже
- Подготвителен план за състезание на 10000 метра
- Надбягвания с кучешки впрягове Идитарод
- Световен шампионат за туристически автомобили (WTCC)
- Мотополигон за моторни състезания, с. Йоаким Груево
- Триатлон Ironman
- Състезание по теглене с трактори
Коментари към НАСКАР