Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Упражнения при псориатичен артрит

Упражнения при псориатичен артрит

Упражнения при псориатичен артрит - изображение

Да живееш с хронично заболяване може да бъде трудно и мъчително, затова практикуването на рехабилитационни упражнения при псориатичен артрит е изключително важно за облекчаване на състоянието и подобряване на качеството на живот на пациентите. Кинезитерапията заедно с физиотерапията и санаториалното лечение могат значително да помогнат за намаляването на болката, отока и ставните оплаквания и са едно от най-достъпните и полезни неща, с които всеки може си помогне.

За какво помагат упражненията?

Псориатичният артрит е хронично заболяване, засягащо едновременно ставите и кожата, което има периоди на обостряне и затишие. То може да засегне стави в различни части на тялото в това число на ръцете, краката и гръбначния стълб. В периодите на обостряне се появява болка, оток и скованост в областта на засегнатите стави. Чрез редовното практикуване на упражнения може значително да предотврати сковаността в ставите, а мускулите да възвърнат силата си. Това улеснява ежедневните дейности и помага за поддържането на добра форма. Допълнително упражненията подпомагат снабдяването на тъканите с хранителни вещества, в това число и ставите, и подобряват метаболитния баланс в тялото. Освен това е доказано, че упражненията намаляват стреса и подобрява настроението, поддържат плътността на костите и намалява умората. Така те помагат за цялостно възстановяване на организма и общото му укрепване.

Как трябва да се изпълняват упражненията?

Добре е упражненията да се правят всеки ден, като те трябва да се съобразени с индивидуалното състояние. В дните, когато ставите са подути или болезнени, упражненията трябва да са много щадящи и разпределени през целия ден. Същото важи и за ежедневното физическото натоварване, което имате. Например, може да изберете да отидете да плувате, вместо да се разхождате, ако имате болки в коленете или глезените.

Самите упражнения могат да доведат до известен дискомфорт в ставите, а понякога да усилят болката.  Важно е при самото изпълнение на упражнения да няма силна болка. Ако упражнението води до оток или до поява на болка, го пропуснете или намалете повторенията му. Ако не знаете дали тези упражнения са подходящи за вашето състояние се консултирайте с вашия лекар или физиотерапевт.

Как да започнете?

Всеки има различни физически възможности, което е свързано с тежестта на заболяването, възрастта и физическата му подготовка. Затова е важно е да се прецени добре кои са най-подходящите упражнения за конкретния случай. Според засягането на ставите се включват упражнения насочени към тях и такива за общо укрепване на тялото. Добре е да се започне се по-леките упражнения, а в последствие да се включат и допълнителни.

Какъв вид упражнение може да правите?

Има два основни типа рехабилитационни упражнения, които мога да бъдат изключително полезни: терапевтични и рекреационни.

Терапевтични упражнения

Терапевтичните упражнения са свързани с конкретното състояние, заболяване и проблем. Те са насочени към постигане на определена цел, например да увеличат мускулната сила. Има два вида упражнения, използвани при псориатичен артрит: такива за засилване на мускулите и подобряване на обема на движение.

Упражненията за подобряване на обема на движение помагат за поддържането на нормалния диапазон на движение в ставите, облекчават сковаността и подобряват гъвкавостта. За да се увеличи или поддържа диапазона на движение се използват различни стречинг упражнения и такива в пълен обем на движение. Тези упражнения трябва да се изпълняват ежедневно, като в периода на болка се правят до безболезнен обем.

Упражненията за засилване на мускулите помагат за поддържане или увеличаване на мускулната сила, която е изключително важна за извършването на всяко движение. За да се засилят отслабените мускули, те трябва да работят срещу съпротивление. Такова съпротивление може да се окаже чрез собственото телесно тегло, различни тежести или тренировъчни еластични ленти. Укрепващите упражнения се извършват в периода на ремисия, а не когато ставата възпалена (чувства се топла при докосване и е болезнена), освен ако не сте под наблюдение от физиотерапевт.

!Следващите упражнения са примерни и основни. В зависимост от засягането се подбират най-подходящите от тях, като в периодът на обостряне е най-добре да се дозират и изпълняват под ръководството на кинезитерапевт.

Упражнения за горните крайници

Тези упражнения може да направите от седнало положение, като за някои от тях поставите ръката на маса.

1. Повдигане на дланта

  • Сложете предмишницата на маса, като китката и дланта ви излизат извън нея.
  • Повдигнете китката нагоре и свийте пръстите, след което отново я отпуснете до долу.
  • Повторете десет пъти за всяка ръка
2. Повдигане на сплетени ръце

  • Хванете ръцете си една към друга със сплетени пръсти и поставете предмишниците си масата, така че дланите ви да са извън нея.
  • Повдигнете китката си нагоре, след което спуснете надолу.
  • Повторете пет пъти.
3. Обръщане на длан с фиксиран лакът

  • Поставете предмишницата си на масата, така че дланта ви да е обърната нагоре.
  • Завъртете ръката, без да местите лакътя, докато дланта ви се обърне надолу, а след това обратно.
  • Повторете десет пъти.
4. Сгъване на пръсти

  • Сложете лакътя си на масата и повдигнете ръка нагоре.
  • Сгънете пръстите бавно докато образуват буквата "П", след което отново разгънете.
  • Повторете десет пъти.
5. Повдигане на пръсти

  • Сложете ръката с длан върху масата и повдигнете всеки отделен пръст, без да я местите.
  • Повторете пет пъти.
6. Събиране на палец с останалите пръсти

  • Сложете лакътя си на масата и повдигнете ръка нагоре.Съберете палеца и показалеца, така че да направите кръг с тях. Направете същото с всички останали пръсти
  • Повторете пет пъти.

Упражнения за шията и гърба

За първите 3 упражнения може да седнете на стол с облегалка или да изпълнявате прави. Следващите няколко упражнения може да изпълните на твърдо легло или на земята на подходяща постелка.

1. Наклони на главата настрани

  • Наклонете главата си към едното рамото, докато усетите разпъване на мускулите от другата страна.
  • Задръжте за около пет секунди.
  • Повторете за другата страна.
2. Завъртане на главата

  • Завъртете главата си настрани, докато усетите леко разпъване. Задръжте за около пет секунди.Повторете на другата страна.
  • Повторете пет пъти на всяка страна.
3. Прибиране на брадичката

  • Издърпайте брадичката си назад, без да накланяте главата си.
  • Задръжте в крайната позиция за няколко секунди.
  • Повторете пет пъти.
4. Завъртане на таза

  • Легнете по гърб със сгънати крака в коленете и стъпалата на леглото или пода.
  • Стегнете коремните мускули и завъртете таза, докато изгладите извивката на кръста и го долепите до леглото или пода.Задръжте за пет секунди.
  • Повторете десет пъти.
5. Ротации на тялото от лег

  • Останете по гръб в изходно положение като предишното упражнение.
  • Без да отлепяте раменете си, бавно извийте коленете заедно на едната страна, а след това на другата.
  • Задръжте за пет секунди при спускането към всяка страна.
  • Повторете десет пъти.
6. Повдигане на таза

  • Останете по гръб в изходно положение като предишното упражнение
  • Натиснете петите към пода и повдигнете седалището от земята.
  • Задръжте пет секунди
  • Повторете десет пъти.

Упражнения за долните крайници

Тези упражнения може да изплълнявате като седнете на стол.

1. Сгъване на пръсти с повдигане на ходило

  • Стъпете на пода и натиснете с пръстите си надолу и ги сгънете, увеличавайки арката на ходилото.
  • Повторете за другия крак.
2. Сгъване в глезените

  • Легнете с изпънати крака. Започнете да движите ходилата нагоре и надолу, сгъвайки ги от глезените.
  • Повторете десет пъти.
3. Сгъване и разгъване на пръсти

  • От легнало положение, сгъвайте и разгъвайте пръстите на ходилата.
  • Повторете десет пъти.
4. Кръгове от глезените

  • От същото изходно положение направете десет кръга от глезена в посока по часовниковата стрелка, а след това и обратно.
5. Сгъване в коленете

  • Легнете по корем и последователно сгънете и разгънете единия и другия крак в коляното.
  • Повторете това пет пъти.
6. Изометрична контракция за четириглавия бедрен мускул

  • Седнете с изпънати напред крака.
  • Натиснете всяко коляно надолу, докато краката ви не се изпънат напълно. Задръжте за пет секунди, а след това отпуснете.
  • Повторете пет пъти.
7. Сгъване на коляно към гърди

  • Легнете по гръб с ходила стъпили на леглото или пода.
  • Сгънете единия крак и придвижете коляното в посока към гърдите.
  • Леко с притеснете с ръце, докато усетите разтягане.
  • Повторете пет пъти за всеки крак.

Рекреационни упражнения

Този вид упражнения включва всяка форма на движение или възстановяване, която действа положително на тялото и ума. Рекреационните упражнения или дейности подобряват физическата годност и спомагат за поддържането на жизненост и добро здраве. Те могат да се добавят към терапевтичната програма, но само като допълнително средство.

  • Плуването е добро комплексно упражнение, което не натоварва ставите. Псориазисът обикновено не се влияе от хлора във водата в плувния басейн, но се посъветвайте с дерматолог, кое е най-добре за вас.
  • Разходката е друг добър начин за поддържане на форма. Важно при него е да подберете удобни обувки с подходящи анатомични стелки.
  • Колоезденето може да бъде алтернатива на ходенето и също е добър начин за тонизиране на краката.
  • Практики като йога, пилатес също могат да бъдат много полезни за хора псориатичен артрит, стига да бъдат съобразени с проблема. Потърсете места добри инструктори във вашия град.
5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиИнтервютаНовиниЗдравни проблемиЛюбопитноАлтернативна медицинаОрганизацииХранене при...Клинични пътекиЛеченияБотаника