Джимкана
Джимкана е вид моторен спорт, който се практикува във все повече държави. Подобен е на автокрос, като трасетата са много сложни и запаметяването им е от ключово значение за бързото им преминаване. Състезанията се провеждат за време или за скорост, като по пистите могат да се разполагат различни препятствия като гуми, варели с вода, конуси и други. Пилотите маневрират през предварително определен маршрут, използвайки висша техника на шофиране, като често им се налага да правят обръщания на 180 градуса, завъртания на 360, паркиране между кутии, правене на осморки, скокове и други специфични за джимкана маневри.
Пилотите
Целта им е да се премине трасето по възможно най-бърз начин и с най-малко грешки. Необходими са бързи реакции, защото постоянно трябва да се ускорява, спира, правене на дрифтинг и намиране на сцепление. Джимкана изисква от пилотите не само много добър контрол над автомобилите, но и силна концентрация и способност за запаметяване.
Класове
Стандартен
Разбивка на класа
А1 – с предно предаване до 1800 куб. см.
А2 – с предно предаване над 1800 куб. см.
В1 - с предно или задно разположен двигател и задно предаване до 2500 куб. см.
В2 – с предно или задно разположен двигател и задно предаване над 2500 куб. см.
С1 – с двойно предаване до 2500 куб. см.
С2 – с двойно предаване над 2500 куб. см.
Правилник
-
Двигателят трябва да е заводски, без никакви подобрения
-
Не се позволява укрепване на шасито
-
Окачването трябва да е стандартното
Позволени модификации
-
Смяна на стандартните джанти с алуминиеви
-
Добавяне на диференциал с ограничено приплъзването
-
Промяна на въздушния филтър
-
Смяна на накладките
-
Промяна на тампоните
-
Промяна на диска на съединителя
-
Промяна на изпускателната система
Забележка: Автомобилите до 1800 куб. см. със заводски турбокомпресор имат право да се състезават само в горния клас – над 1800 кубика.
Модифицирани автомобили
Разбивка на класа
М1 – с предно разположен двигател и предно предаване
М2 – с предно разположен двигател и задно предаване
М3 – със задно разположен двигател и задно предаване
М4 – с двойно предаване
Приемливи модификации
Модифицираните автомобили имат две или повече промени от стандартната заводска разработка:
-
Заварени фуги на купето и добавени допълнителни шини за заздравяване
-
Резервна система за запалване
-
Прозорци от лексан
-
Олекотени панели по купето
-
Отстранени интериорни детайли
-
Модифицирани части по окачването
-
Ролбари или тръбна конструкция
-
Модифицирана изпускателна система
-
Добавена система за впръскане на азотен оксид
-
Подсилени спирачки с по-големи вентилирани дискове
Забележки: В модифицирания клас задължително трябва да се запазят без промяна предното стъкло, арматурното табло, фаровете и стоповете.
Клас спорт
В този клас няма ограничение за обема на двигателите, вида на изпускателната система и окачването.
Допустими модификации
-
Цяло купе без фуги
-
Тръбна конструкция за подсилване на купето
-
Шаси с открити колела, като в болидите от Формула 1.
Тези автомобили не могат да се движат по обществените пътища.
Вижте тези невероятни изпълнения на Кен Блок в стил джимкана:
Коментари към Джимкана