Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортна теория По футбол Позиции във футбола - централен полузащитник

Позиции във футбола - централен полузащитник

Позиции във футбола - централен полузащитник - изображение

Централен полузащитник е термин, който се използва за халфовете, които участват в играта най-вече между двете наказателни полета на игрището. В английската терминология се описват като box-to-box, като тези полузащитници трябва да притежават висока издръжливост, неизчерпаема енергия и способността да преодоляват болката в белите дробове, но да не предават доверието на отбора, треньора и привържениците. Пример за такива играчи са Артуро Видал, Яя Туре, Стивън Джерард и Франк Лампард. За такива играчи се казва, че те имат по няколко бели дроба, че са двигателя на отбора, неговото сърце и т.н.

Централните полузащитници са изключително важни в схеми на игра като 4-4-2, 4-2-3-1 и 4-4-1-1, като при тях се залага много върху физиката, силата, издръжливостта и по-малко на техническите умения и спазването на тактическата дисциплина.

Много често, двамата централни полузащитника и тяхното партньорство се превръщат в легенди, тъй като те осигуряват помощ както на нападението, така и на защитата. Известни такива партньорства бяха Рой Кийн и Пол Скоулс, Клод Макелеле и Зинедин Зидан, Диего Симеоне и Хуан Себастиан Верон.

За централният полузащитник е от ключово значение множеството отиграване на топката, да се установи контрол в средата на терена и с добро владеене на топката, той трябва да има изключително добра визия. Освен това, полузащитниците трябва да могат да посрещат първата топка, която е изпратена в тяхното поле от вратаря на противника. Психиката е също важен фактор за централният полузащитник, тъй като много често му се налага да играе с топката под натиск на противниковите играчи, а също така и да спира бързите атаки.

Ето един бърз списък с елементите, на които трябва да се обърне внимание по време на тренировката на box-to-box халфовете:

Пас срещу стена

Застанете на 10-12 метра от стена и с вътрешната част на крака направете 10 чисти, остри и контролирани паса, като спирате веднага топката при връщането ѝ.

Пас срещу стена с вътрешната част на крака и посрещане с външната част

Това е едно допълнително усложняване на горното упражнение. Правете пасовете с двата крака, като подавате топката към стената с вътрешната част на крака, а при посрещане я спирайте с външната част на ходилото. Веднага след това се завъртайте около оста си с водене на топката отново с външната част на ходилото, след което при обръщане към стената правете пас с другия крак и така редувайте.

Далечни удари срещу стената

Застанете на по-голямо разстояние от стената и отправяйте към нея далечни пасове с вътрешната и външната част на ходилото, придавайки на топката фалцово движение. Също така увеличете още разстоянието и отправяйте удари от въздуха. Направете по 10 удара от всеки вид с левия, а след това и с десния крак. След като приключите, опитайте се да направите същото упражнение, но да посрещате топката от въздуха, преди тя да е паднала на земята, а също така и да я спирате и „укротявате“ с вътрешната и външната част на крака.

360-градусови пасове

За тази тренировка ще ви е нужна помощта на 5-6 от вашите съотборници. Те застават в кръг около вас с топка в крака и започват да ви пускат бързи пасове, като вашата цел е веднага да обработвате коженото кълбо и да връщате пас към някой от играчите в кръга. Идеята е да се играе бързо, с едно или две докосвания, след което топката да бъде подавана. Бързо се обръщайте към следващият играч, който ви подава, за да свикнете към работата на централният полузащитник.

Стрелба

Направете по 10 изстрела с всеки крак, като пускате топката от ръка и я удряте точно преди падането ѝ на земята или веднага след отскачането ѝ – това е моментът, в който топката се хваща от „ждроп“ и така се получава най-силният удар. Опитайте се да правите ниски удари, като коляното минава над топката в момента, в който се получи контакта.

Ако един централен полузащитник развие способността си да прави точни и силни удари от далеч, той се превръща истинска заплаха за противниковите защитници и врата. Това е най-силното оръжие в атака на добрите халфове, с което те успяват да постигнат много голове.

Контрол и докосване

Упражнението се прави отново с партньор, като сте застанали на няколко метра от него. Подайте му топката с пета, минете през серия от колчета на зиг-заг и веднага се обърнете с лице към партньора, който трябва да ви подаде топката, а вие да я овладеете с гърди, след което да отправите удар или да върнете пас. Може също така топката да се спре с коляното или с вътрешната част на крака, но важното в случая е, че трябва да се работи бързо, тъй като се симулира бърза атака и защитни действия от противниковите бранители.

Тренировка за залъгващи движения

Винаги е добре да се правят упражнения за дрибъл и финтове, тъй като те са изключително важни за играчите в центъра на терена. Прекарвайте повече време в тренировки с по-слабия ви крак, за да подобрите способностите му.

Превърнете се в страхотен играч

На кой централен полузащитник се възхищавате? На чий стил бихте подражавали? Прекарайте известно време в гледане на клипове с неговата игра! Ето и няколко примера, на които можете да се спрете: Андрес Иниеста и Шави Ернандес и Иван Ракитич от Барселона, Сеск Фабрегас от Челси, Самир Насри, Яя Туре и Франк Лампард от Манчестър Сити, Стивън Джерард от Ливърпул, Пол Погба и Андреа Пирло от Ювентус, Лука Модрич от Реал Мадрид, Бастиан Швайнщайгер от Байерн Мюнхен.

От всички тези играчи вижте как се движат, какви залъгващи движения прилагат, как подават и пресичат пасовете на противника, как спират атаките и се опитайте да им подражавате. Дали ще изберете финт настрани, параболичен удар, мощен шут или друго, всичко което е необходимо е да ги развиете до съвършенство и да ги превърнете във ваши силни оръжия. Именно те трябва да ви отличават от останалите играчи и да ви превърнат в специални.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноНовиниСпорт и туризъмТестовеХранене при...