Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма L-аргинин като спортна добавка

L-аргинин като спортна добавка

L-аргинин като спортна добавка - изображение

Една от аминокиселините използвана като хранителна добавка за спортисти се нарича L-аргинин. За човешкото тяло тази аминокиселина е условно незаменима, което означава, че макар възрастния организъм да може да я синтезира, в определени условия (и при децата) тя е есенциална за тялото. В спортното хранене L-аргинина се свързва най-вече с подобряване на синтеза на азотен оксид в тялото, който е важен медиатор, водещ до разширяване кръвоносните съдове и подобряване кръвната циркулация. Това за спортистите означава повишаване на притока на кръв към мускулите и сърцето, увеличаване на аеробната издръжливост и подобряване на възстановяването. Другите ефекти свързани с L-аргинина са свързани с повишаване на нивото на растежния хормон, подобряване на сексуалната функция, подпомагане на възстановяването на съединителната тъкан, антиоксидантни свойства и др. В бодибилдингът L-аргинина се използва като симулатор на мускулния растеж и "напомпващо" мускулите средство.

Каква е ролята на L-аргинина за метаболизма?

L-аргининът е аминокиселина, която в тялото присъства както в свободно състояние, така и в състава на някои тъканни белтъци. Той участва в множество важни за тялото процеси свързани с: регулиране на съдовия тонус, сперматогенезата, имунитета система, прозводството на хормони, клетъчното делене, тъканното възстановяване и отделяне на отпадните продукти и др.
Благодарение на това, че се явява донор и носител на азот, L-аргининът спомага за изграждането на мускулната тъкана и противодейства на натрупването на мазнини. Също така L-аргининът участва в цикъла на преаминиране и извеждане на крайния азот, който е отпаден продукт от разграждането на белтъците.

Потенциални ефекти на L-аргинина като спортна добавка

  • Подобрява кръвната циркулация
  • Подобрява аеробната издръжливост
  • Подобрява снабдяването на мускулната тъкан с хранителни вещества
  • Понижава кръвното налягане
  • Подобрява възстановяването
  • Подобрява транспортна на креатин в мускулите
  • Подобрява възстановяването при травми
  • Има антиоксидантни свойства
  • Повишава секрецията на растежен хормон
  • Повишава имунитета
  • Увеличава обема на мускулите
  • Подобрява сексуалната функция

Прием на L-аргинин чрез храната 

Макар L-аргининът да може да се синтезира в тялото, неговото количество не винаги е достатъчно, особено при активно спортуващите хора. Това налага внасянето му от вън, чрез хранителни добавки или храната. 
L-аргининът е една от най-често срещаните аминокиселини, която се съдържа в най-големи количества в месните, млечните, рибните продукти, бобовите растения и различни ядки и семена.

Прием на L-аргинин като спортна хранителна добавка 

В зависимост от поставените цели, като спортна добавка L-аргининът може да приема преди, след тренировка или преди сън. Преди тренировка се приема за подобряване на издръжливостта, след тренировка за подобряване на възстановяването, а преди сън за стимулиране на растежния хормон. Обикновено препоръчителната доза е 500мг., 1 до 3 пъти дневно, но тя може да се повиши неколкократно в зависимост от целите на спорното хранене.
L-аргининът често влиза в състава на комбинирани предтренировъчни добавки или се използва в комбинация с други аминокиселини. В комбинация с йохимбин може да бъде използван като сексуален стимулант, поради усилване на действието му.

Възможни странични ефекти от приема на L-аргинин

Най-често странични ефекти от използването на L-аргинин се получават при високи дози (над 15 грама на ден).Те могат да включват:

  • Диария
  • Гадене
  • Отпадналост
  • Понижено кръвно налягане

При получаване на странични ефекти, дозата се намаля до ниво, при което липсва дискомфорт или неразположение. Изследвания показват, че в редки случаи, високите дози L-аргинин могат да са причина за развитие на панкреатит (възпаление на панкреаса). Затова е най-добре преди приемането на хранителни добавки в по-високи от посочените от производителя дози да се направи консултация с лекар.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЛеченияСоциални грижиЛайфстайлЗдравни съветиНормативни актовеНовиниМедицински изследванияБотаникаСъставкиАлтернативна медицинаХранене при...ИнтервютаИсторияСнимкиПроизводителиОткрития