Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки На растителна и билкова основа L-теанин като спортна добавка

L-теанин като спортна добавка

L-теанин като спортна добавка - изображение

Освен с цел подпомагане на физическите качества много често в спорта се приемат и добавки за подобряване на психическото състояние, една от които е L-теанин. Самият теанин е аминокиселина, която се извлича от зеленият чай и има структура подобна на тази на глутаминовата киселина - аминокиселина имаща отношение към предаването на нервните импулси. Поради тази причина в спорта добавката L-теанин се приема като средство редуциращо среса и подобряващо концентрацията, което не причинява сънливост или страничните ефекти на кофеина.

Какво е действието на L-теанин като хранителна добавка

L-теанинът, както и много други хранителни добавки, действа по-няколко различни механизма едновременно. От една стана той въздейства чрез стимулиране на образуването на алфа вълни от мозъка ( свързани с дълбоката релаксацията), а от друга повлиява на различни невротрансмитерни вещества регулирайки мозъчната активност.
След прием на L-теанин като добавка, той преминава кръвно-мозъчната бариера, повишава нивата на гама аминомаслената киселина в мозъка и така оказва психостимулиращо въздействие. За разлика обаче от други психоактивни добавки, той едновременно действа релаксиращо и повишава концентрацията, без да предизвиква странични ефекти като сънливост или нервно напрежение. Също така е установено, че L-теанинът е в състояние да въздейства на нивата на допамина и серотонина - други два невротрансмитера в централната нервна система. По този начин теанинът може да доведе до подобряване на настроението, производителността и издръжливостта по време на тренировка.
Благодарение на това, че теанинът неутрализира страничните ефекти на вещества като кофеина, той много често се използва като предтренировъчна добавка в комбинация с различни средства за изгаряне на мазнини с термогенен ефект.

Потенциални ефекти от приема на L-теанин като хранителна добавка 

  • Противодейства на психическия и физическия стрес
  • Противодейства на умората
  • Подобрява когнитивните способности
  • Подобрява концентрацията
  • Нормализира кръвното налягане
  • Подобрява съня 

Прием на L-теанин като спортна добавка

Макар L-теанинът да се извлича от листата от чай, при нормалното приготвяне на запарка неговото количество е сравнително малко. Това е така, защото за пълната му екстракция е нужно по-продължено варене при температура 127 градуса по целзий. В една чаша (200 мл) зелен чай се съдържат 9-14 мг теанин, а в черният дори малко повече 14-18 мг. Достатъчни са около 50 мг на ден L-теанин за общо тонизиране на организма и подобряване на концентрацията. Танинът прониква в мозъка и започва да оказва ефектите си около 30 минути след приема, като въздействието му може да продължи до 5 часа.

Странични ефекти от приема на L-теанин

Приемът на L-теанин не води до зависимост и няма установени странични ефекти при прием в нормални дозировки.

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиНовиниНормативни актовеМедицински изследванияБотаникаСъставкиАлтернативна медицинаХранене при...ИнтервютаСнимкиИсторияПроизводителиОткрития