Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма L-тирозин като спортна добавка

L-тирозин като спортна добавка

L-тирозин като спортна добавка - изображение

Една от аминокиселините използвана като хранителна добавка в спорта се нарича L-тирозин. Макар тази аминокисленина да не е есенциална за тялото и може да се синтезира от други вещества, приемът и като хранителна добавка в спорта, помага да се избегне претренираността, да се увеличи издръжливостта и да се намали умората. Също така при високи натоварвания и аеробна активност, L-тирозина предпазва мускулната тъкан от катаболитни процеси и разрушаване. Поради специфичното си действие, в бодибилдинга L-тирозина се използва като добавка за натрупване на мускулна маса и подпомагане изгарянето на мазнини.

Какво представлява L-тирозинът и каква е неговота роля?

L-тирозинът е една от двадесетте протеиногенни аминокиселини, която участва в изграждането на важни за тялото белтъци. При нормални условия тялото ни може да синтезира тази аминокиселина от фенилаланин, което и дава статут на заменима. Основната роля на L-тирозина в метаболизма е свързано със синтезирането на невротрансмитери и хормони, които играят ролята на важни сигнални вещества в тялото. Така от L-тирозина в централната, периферната нервна система и надбъбречните жлези се синтезират допамин, адреналин и норадреналин, а в щитовидната жлеза от него се образуват хормоните тироксин и трийодтиронин. Кожният пигмент меланин също се синтезира от L-тирозин.

Потенциални ефекти от L-тирозина като спорна добавка 

  • Предпазва от претрениране, чрез регулиране на възбудените и задръжни процеси
  • Подобрява възстановяването
  • Подобрява издръжливостта
  • Намалява умствената умора и стреса
  • Предпазва мускулите от катаболни процеси
  • Усилва термогенезата и изгарянето на мазнини

Съдържание на L-тирозин в храната

L-тирозинът се съдържа в повечето храни от растителен и животински произход като в най-големи концентрации той присъства в месото, млечните продукти, морските продукти и бобовите растения.

Прием на L-тирозин като хранителна добавка

Единичната и дневната доза на L-тирозина до голяма степен са свързани с целите на прилагането. Най-добре е да се спазват указанията на опаковката, а при съмнение в безопасността на дозата да се направи консултация с лекар или фармацевт. Обикновено в хранителните добавки с L-тирозин дневната доза е между 500-1500мг, а единичната доза е 500мг., но в някои продукти може да бъде и по-голяма. По-голямата доза не е доказано по-ефективна, но може да доведе до повишен риск от странични ефекти.

Възможни странични ефекти от приема на L-тирозин 

По принцип, възрастните могат спокойно да вземат L-тирозин, без страх от странични ефекти, но при оптимална дозировка на продукта. Въпреки че страничните ефекти са сравнително редки, при предозиране добавките с тирозин могат да са причина за:

  • Главоболие
  • Гадене
  • Киселини
  • Артралгия (болки в ставите)
  • Умора

Противопоказания за прием на L-тирозин

Поради това, че L-тирозинът е свързан с производството на хормона тироксин, не се препоръчва приемът му като добавка от хора страдащи от заболявания на щитовидната жлеза, преди консултация с лекар. Също така хора приемащи други медикаменти (като лекарства за паркинсонова болест) не трябва да приемат добавки базирани на тирозин, поради риск от намаляване на ефективността и взаимодействия. L-тирозинът като добавка не трябва да се приема от бременни, кърмещи и деца.

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЛеченияЛайфстайлЗдравни съветиНовиниНормативни актовеМедицински изследванияБотаникаСъставкиАлтернативна медицинаХранене при...ИнтервютаСнимкиПроизводителиИсторияОткрития