Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма ZMA като спортна добавка

ZMA като спортна добавка

ZMA като спортна добавка - изображение

Една от специално създадените формули съдържаща важни за спортистите витамини и минерали се нарича ZMA. Това е абревиатура означаваща Zinc monomethionine and aspartate and Magnesium Aspartate, създадена от Виктор Конте, който е основател на вече бившата BALCO Laboratories в Калифорния. В оригиналния състав на ZMA влизат цинков монометионин и аспартат (30 мг), магнезиев аспартат (450 мг), и витамин B6 като пиридоксин хидрохлорид (10.5 мг). Тъй като ZMA е само регистрирана търговска марка, но не и патентована формула, други производители също могат да използват абревиатурата с различни вариации на основните и съставки. Най-често ZMA се използва от атлети в силовите спортове, културизма и гимнастиката като хормонален стимулатор и добавка поддържаща тестостероновите нива.

Какво е значението на ZMA като спортна добавка?

Въз основа на направени изследвания е установено, че повече от половината от хората не получават достатъчни количества на цинк, магнезий и вит B6 в ежедневието си. Недостигът на тези вещества е породен най-често от грешки в храненето, стрес или голямо физическо натоварване. Поради това, че тези вещества участват във важни за тялото биохимични процеси, недостигът им при спортистите може да повлияе негативно върху спортните резултати. Така например недостигът на цинк, може да е причина за понижаване на нивата на тестостерон, който е изключително важен хормон свързан с възстановяването и натрупването на мускулна маса. Липсата на магнезий се свързва най-често със затруднения в мускулната работа, слабост и получаването на крампи. Недостигът на B6 пречи на усвояването на цинка и магнезия в тялото и техния метаболизъм. Така ZMA комбинацията на цинк с магнезий и B6 е създадена специално за повишените нужди на спортуващите хора и има за цел да оптимизира работата на мускулите, тестостероновите нива и да подобри възстановяването.

Потенциални ефекти от използването на ZMA като спортна добавка

  • Поддържане на оптимални нива на тестостерон в тялото
  • Подобряване на възстановяването
  • Подобряване на съня
  • Предотвратяване на крампи и схващания
  • Повишава издръжливостта и нервно-мускулната работа

Прием на ZMA като спортна добавка

Поради различната комбинация на активните съставки е най-добре при дозирането да се приложи схемата описана на опаковката. Препоръчва се добавките съдържащи ZMA комплекс да се приемат на празен стомах 30-60 мин. преди сън. Не се препоръчва ZMA да се приема след прием на храни богати на калций, поради възможно намаляване на ефекта им.

Негативни ефекти от ZMA

Цинкът, магнезият и вит. B6 са безопасни за здравето съставки, които много рядко водят до странични ефекти, ако се приемат в нормални дози. При приемане на много високи дози могат да се получат различни неразположения като гадене, повръщане, стомашно-чревно разтройство, мускулна слабост и др.

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЛеченияСоциални грижиЛайфстайлЗдравни съветиНовиниНормативни актовеМедицински изследванияБотаникаСъставкиТестовеПсихологияСнимкиЕ-тата в хранитеФизиологияАлтернативна медицинаИнтервютаИсторияПроизводителиОткрития