Начало Спорт Влез във форма Спорт в свободното време Велоергометър за добра визия и здраво сърце

Велоергометър за добра визия и здраво сърце

Велоергометър за добра визия и здраво сърце - изображение

Днес велоергометърът не впечатлява така както в 90-те години на миналия век, но остава един от фитнес уредите с много приложения и висока популярност. Когато се появява преди около 30 години този уред се използвал основно като тренажор за професионални спортисти и уред за определяне на физическата издръжливост. В последствие от професионалния, той преминава в любителския спорт, а днес много хора имат такъв фитнес уред у дома. Думата велоергометър идва от "вело" - велосипед и "ергометър" - уред измерващ мускулната работа. Това показва, че този уред макар да прилича на обикновено стационарно колело, може да се настрои така, че да пресмята и дозира физическото натоварване. Велоергометърът често влиза в програми за отслабване, за кардио-тренировка, за тренировка на долната част на тялото, но също така се използва и в лечебните заведения за функционални тестове на сърдечносъдовата система и издръжливостта. Най-характерната черта на велоергометъра е, че той е щадящ уред за кардио тренировка и може да се използва във всяка възраст.

С какво е полезен велоергометърът за здравето?

Велоергометърът има най-голяма полза за сърдечно-съдовата система, поради което тренировката с него се причислява към кардио тренировките, а самия той към кардио уредите за фитнес.
Освен че се тренира сърцето, чрез велоергометъра се повишава общата издръжливост на тялото, което има отношение към предотвратяването на заболявания като хипертония, атеросклероза, затлъстяване, а също така се подпомага укрепването на мускулите, костите и ставите и се противодейства на хроничния стрес.
Както всеки един уред и при велоергометъра, положителните ефекти от употребата са свързани с правилното му използване.

Преимущества на велоергометъра

Всеки запален велосипедист ще ви каже, че няма нищо по-добро от карането на колело на открито. В идеалния случай това е така, но при много от хората условията са далеч от идеалните. В големия град карането на колело често е свързано с движение по опасни и силно замърсени маршрути, между автомобили и при лоши метеорологични условия. Поради тази причина, когато нямаме подходящи условия за спорт на открито, се насочваме към фитнес залата или тренировка вкъщи. Преимуществата на велоергометъра идват от това, че е независим от метеорологичните условия навън и може да се направи точно дозирана тренировка по-всяко едно време.

Основни съвети при тренировка на велоергометър

За тези, които за първи път се качват на велоергометър спазването на някои основни правила не само ще направи тренировката им по-ефективна, но ще ги предпази от получаването на евентуални травми.

  • Позицията върху стандартния велоергометър трябва да е без напрежение в гърба. Тялото трябва да е максимално отпуснато и в ергономична поза. 
  • Много хора се опитват да пренесат тежестта върху ръцете, понеже така имат по-голяма опора и въртят по-лесно педалите. Това е погрешно - ръцете наистина служат за опора, но натоварването трябва да е в краката.
  • Натоварването на мускулите на краката трябва да бъде максимално равномерно. Избягвате разтварянето на коленете или клатенето на стани на тялото. Ако е нужно коригирайте седалката според вашия ръст.
  • Спускането на главата надолу не е необходимо. Изправете главата и гледайте напред, така както карате колело навън.
  • Подходящият екип за тренировка има значение, макар много хора да го пренебрегват. Дори в къщи не тренирайте по чорапи и с неудобни панталони. Най-добрия вариант са леки маратонки, клин и тениска.

Отслабване чрез велоергометър

Макар велоергометърът да е уред за трениране на издръжливостта и сърдечно-съдовата система, той най-често се използва за съвсем различна цел - изгарянето на калории. Поради това че аеробните тренировки са най-добрия начин за изгарянето на излишните мазнини и велоергометъра е едно от популярните средства за тази цел. Естествено, за да изгаряме мазнини с велоергометър трябва да спазваме определен тренировъчен режим и редица правила.

  • На първо място не трябва да превръщате велоергометъра в част от интериора или закачалка за дрехи. За да има ефект от него трябва да го използвате редовно.
  • Програмата за тренировка, която ще използвате трябва да е съобразена с вашите физически възможности и здравословно състояние. Ако смятате, че имате противопоказания или ви е трудно да се ориентирате се посъветвайте с лекар или фитнес инструктор.
  • Ако не сте подготвени физически, започнете с кратки 15-минутни тренировки и изберете средно натоварване. След като свикнете с този ритъм, можете да преминете към по-дълго обучение - 40-60 минути и постепенно да увеличите натоварването.
  • Трябва да тренирате най-малко 3-4 пъти седмично, за да има значителен ефект от тренировките.
  • Съвременните велоергометри имат различни програми: каране по-равен терен, каране по-наклон, интервално каране. Разучете вашия велоергометър и го използвайте максимално. Дори да няма тези програми може да си направите ръчно.
  • Задължително комбинирайте тренировките с подходяща диета. Тя е в основата на постигането на бързи и трайни резултати.
  • Използването на пулсомер ще ви помогне да определите степента на натоварване и изгорените калории. Най-общо пулсът ви трябва да е между 65 и 80% от максималния. Максималният пулс се определя като от числото 220 извадите годините си.

Противопоказания за тренировка с велоергометър

Макар велоергометъра да е един от най-безопасните за тренировка уреди, трябва да се съблюдават някои основни принципи на тренировка и евентуални противопоказания. Много хора си купуват уреда и често само след месец, в който тренират с максимално натоварване се отказват, поради появата на травма или изтощение. Така велоергометърът става част от мебелировката, а ентусиазмът бързо спада. Поради това плавното покачване на натоварването и редовните тренировки са изключително важни за запазването на здравето и профилактиката на травми.

Противопоказно или изискващо консултация с лекар е тренирането на велоергометър при:

  • Хипертония, стенокардия, тахикардия, сърдечни пороци и други сърдечно-съдови заболявания
  • Астма с чести пристъпи
  • Някои заболявания на костите и ставите 
  • При обостряне на хронични заболявания
  • При инфекциозни заболявания, настинки и грип

Още по темата:

4.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиСпортЛюбопитноСпорт и туризъмЛайфстайлНовиниХранене при...ЗаведенияЛеченияИнтервютаСнимкиРецептиИсторияМедицински изследванияАлтернативна медицинаОрганизацииБотаникаНормативни актовеСпециалистиКлинични пътекиПсихологияТестовеДиетиАнкетиОбразованиеПроизводителиСоциални грижиОткрития