Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма Инозин като хранителна добавка в спорта

Инозин като хранителна добавка в спорта

Инозин като хранителна добавка в спорта - изображение

Една от спортните добавки добила популярност още през 70те години на миналия век се нарича инозин. Именно на него са разчитали като добавка за големия спорт с цел повишаване качеството, продължителността на тренировките и по-големи успехи. Макар някои изследвания да опровергават тези му действия, инозинът все още се използва като хранителна добавка от много спортове в това число и бодибилдингът.

Какво представлява инозинът и каква е ролята му за тялото?

Инозинът е вещество директно участващо в метаболизма на глюкозата, което стимулира биохимичните процеси и се явява предшественик на аденозин трифосфата (АТФ). В човешкото тяло се среща в най-големи количества в скелетната мускулатура и миокарда. Действа като увеличава кръвообращението и обменните процеси и противодейства на хипоксията. В сърдечния мускул инозинът увеличава силата на сърдечните контракции и спомага за по-пълна миокардната релаксация в диастола, което води до повишаване на ударния обем и подобрява циркулацията на кръвта. Именно поради тази причина в медицината се използва като лекарствено средство при сърдечно-съдови заболявания. В спорта употребата му е свързана с подобряване на издръжливостта, физическите показатели, анаболните процеси и предпазване на сърдечния мускул.

Ефекти на инозина

  • Стимулира метаболитните процеси и доставката на макроенергични съединения в мускулите
  • Стимулира синтеза на други нуклеотиди и усилва действието на редица ензими в цикъла на Кребс 
  • Увеличава коронарното кръвообращение и обменните процеси в миокарда 
  • Спомага за зареждането на еритроцитите с кислород и противодейства на хипоксията
  • Участва в изграждането на мускулните белтъци и въглехидратната обмяна

Как се приема инозин?

Поради това, че инозинът се приема като продукт стимулиращ енергийните процеси и издръжливостта, най-често той се взема преди тренировка, а дневната му доза достига до 1,5-2 грама. В зависимост от използваната добавка може да има разлики в дозировката, затова е добре тя да се приема според указанията на производителя. Добре е, ако се приема за първи път, дозата да между 0,6-0,8 грама, или по 0,2 грама 3-4 пъти през деня. В последствие при добра поносимост тази доза може да се увеличи до 2 грама, като продължителността на приема е обикновено между 1 и 3 месеца.

В много случаи инозинът се комбинира с Л-карнитин, а също така и различни термогенни фет бърнъри. Целта при приемът му в комбинация с термогенни фет бърнъри е да се намали стреса върху сърцето и да се понижи пулсовата честота, като така то се предпазва от негативните ефекти от тях.

Странични ефекти на инозина 

Инозинът обикновено се понася добре, но в някои случаи е възможно наличието на тахикардия, сърбеж, зачервяване на кожата и алергични реакции. В редки случаи може да е налице повишена концентрация на пикочна киселина в кръвта, поради което продължителна употреба на високи дози може да увеличи риска от подагра.

Да не се приема при:

  • Хиперчувствителност към инозин
  • Подагра
  • Тежка чернодробна недостатъчност
4.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиЛюбопитноАлт. медицинаЛеченияБотаника