Начало Спорт Спортна медицина Спортно здраве Тестове и изследвания в спорта Тестове за функционалното състояние на волейболистите

Тестове за функционалното състояние на волейболистите

Тестове за функционалното състояние на волейболистите - изображение

Оптималното функционалното състояние на волейболистите по време на тренировъчния процес се явява един от основните фактори за постигане на високи резултати и при игра. Чрез тестове се следят различни показатели за функционална сила и издръжливост, чрез които треньора може да прецени ефекта от тренировките и да ги дозира по-точно. При волейболистите е нужна както издръжливост, така и взривна сила и координация, поради това, че има резките смени между атака и отбрана по време на игра. Дозировката при различните упражнения и положения при тренировка е това, което може да внесе баланс в иначе противоположните качества на спортиста като сила, гъвкавост и издръжливостта. Така се цели всестранното развиване на спорните качества и достигане до спортна форма на елитен спортист. В същността си тестовете са различни варианти на класическите тестове за функционална годност и работоспособност като Харвардския степ тест или тестовете за максимална кислородна консумация Астранд. В случая се търси един лесен вариант за ориентировъчно тестуване директно на мястото за тренировка с цел оценка на общото физическо състояние на волейболистите.

Харвардски степ тест

Това е тест, който оценя физическата подготовка на човек посредством реакцията на сърдечно-съдовата система при физическо натоварване. За целта се използва степ платформа или високо стъпало, върху което спортиста се качва и слиза.

Параметри на теста:

  • За мъже - стъпало с височина 50 см, темпо 30 качвания в минута, продължителност - 5 минути
  • За жени - стъпало с височина 43 см, темпо 30 качвания в минута, продължителност 5 мин.
  • За младежи между 12-18 години - стъпало с височина 40 см, темпо 30 качвания в минута, продължителност 4 минути.
  • За деца между 8-11 години - стъпало с височина 35 см, темпо 30 качвания в минута, продължителност 3 минути.
  • За деца до 8 години - стъпало с височина 35 см, темпо 30 качвания в минута, продължителност 2 минути.

Теста се състои в последователно и ритмично качване и слизане от платформата за указното време. След изпълнение на теста се спортиста сяда и се измерва пулса за 30 секунди в различни интервали от време. Първо измерване в началото на 2-рата минута (P1), второ измерване в началото на третата минута (P2) и началото на четвъртата минута. След това се пресмята резултатът по формулата:

t - времето за изпълнение на теста

Резултати:

  • 54 и по малко - лошо
  • 55-64 - под средно
  • 65-79 - средно
  • 80-89 - добро
  • 90 и повече - отлично

Тест на Купър

Този тест е създаден първоначално за нуждите на американската армия и включва 12 минутно бягане. За това време целта е да се избяга възможно най-дълго разстояние.

Мъже:

  • 2.8 км и повече - отлично функционално състояние.
  • 2.5-2.7 км - добро физическо състояние.
  • 2.0-2.4 - задоволително функционално състояние.

Жени:

  • 2.6 и повече - отлично функционално състояние.
  • 2.16 - 2.63 - добро функционално състояние.
  • 1.85 - 2.15 - задоволително функционално състояние.

Индекс на Руфие

Тази проба е подходяща за използване при широк кръг от спортисти. Започва се в легнало положение като след 5 минути покой се измерва пулсовата честота за минута. Това е показателят (P1). След това се правят 30 клякания и се измерва отново пулса в стоеж (P2). Изчаква се 1 минута и в седеж и се измерва пулса отново (P3).

Индексът се изчислява по формулата:

 

Оценката е свързана със стойността на индекса

  • 0 и по-малко - отличен
  • 0-5 - добро
  • 6-10 - задоволително
  • 11-15 - слабо
  • Над 15 - незадоволително

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияСпорт и туризъмЛюбопитноАлтернативна медицинаБотаникаЛайфстайлСнимкиРецептиХранене при...