Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма Креатин

Креатин

Креатин - изображение

Една от най-предпочитаните добавки при бодибилдърите е креатинът. Спортистите, които приемат креатин развиват бързо мускулатурата си.

Креатинът е съставен от три аминокиселини, които се свързват във верига: глицерин, аргинин, метионин. Той се съдържа в много храни и е натурално вещество, поради това не се включва в допинг листата на забранените препарати. Телешкото месо и рибата са основните източници на креатин.
В един килограм месо се съдържа приблизително около 4 грама креатин, за да се набави нужната дневна доза за бодибилдърите е необходимо да го приемат като добавка.

Креатина има две разновидности: креатин - фосфат и креатин монохидрат. По-ефективен е креатин фосфатът.

Функция на креатина:

Той увеличава енергийния резерв в мускулите, в резултат на което се повишава мускулната сила и издръжливост. Аденозин-три-фосфат (АТФ) е горивото за мускулната работа. При мускулните съкращения АТФ се разпада до аденозин дифосфат (АДФ). За да не спира мускулната работа е необходимо АДФ да се превърне отново в АТФ, този допълнителен фосфат се взема от креатин-фосфата. При приемането на креатин монохидрат, той се превръща в креатин фосфат, а при приемането на креатин фосфат той може директно да се използва. Това е причината креатин фосфата да бъде по-ефективен и предпочитан от креатин монохидрата.

Креатина също така би могъл да увеличи издръжливостта по време на тренировка и да ускори възстановителния процес след физическо натоварване. Открит е наскоро и друг плюс на креатин: той ускорява изгарянето на мазнините, и същевременно изгражда чиста мускулна маса.

Начин на употреба на креатина:

Креатинът се взема по специален метод, разделен на 2 етапа, за най-добри резултати.

  • Етап 1: През този етап мускулите се зареждат с креатин. Този период има продължителност от 4-7 дни, и е необходимо да се приемат около 20-30 грама, разредени с вода на ден.
  • Етап 2: През този етап се приемат 5-10 грама дневно, които служат да поддържат мускулите заредени. По-голям прием ще бъде излишен и няма да има ефект.

Другият вариант за приемане на креатина е когато няма зареждащ етап, но тогава резултатите ще дойдат по-бавно. Най-подходящо е креатинът да се приема с прости въглехидрати като плодовия сок например, около половин час преди тренировка

Странични ефекти на креатина:

Креатинът е сравнително безопасно вещество, когато се приема в нормални дози. Вероятността от странични ефекти е минимална, въпреки това може да има нежелани странични реакции.

  • Стомашно-чревни нарушения: това е един от най-честите симптоми. Усеща се подут стомах, болка в епигастриума, метеоризъм, гадене и диария. Този ефект лесно може да се елиминира, ако просто се приемат по-ниски дози от креатина.
  • Мускулни спазми: наблюдава се болка в мускулите, при по-тежки случаи може да има разкъсвания на мускулите и сухожилията.
  • Дехидратацията е един от страничните ефекти. Организмът се дехидратира поради задържането на вода в мускулите, и останалите тъкани се дехидратират. Това състояние се проявява под формата на обща слабост, виене на свят, загуба на съзнание, студена влажна кожа, ускорен пулс. Главоболието е резултат на дехидратацията.
  • При продължителния прием на креатин може да се образуват камъни в бъбреците.

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЛеченияНовиниНормативни актовеБотаникаЗдравни съветиСоциални грижиЛайфстайлМедицински изследванияПроизводителиСнимкиДиетиАлтернативна медицинаХранене при...РецептиСпорт и туризъмИнтервютаПсихологияАнкетиОбразованиеЗаведенияТестовеСпециалистиОрганизацииИсторияОткрития