Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни съоръжения Писти Международна писта Шанхай

Международна писта Шанхай

Международна писта Шанхай - изображение

Международна писта Шанхай е най-голямата по капацитет писта от календара на Формула 1, като за пръв път болидите на най-престижното автомобилно състезание гостуват в Китай през 2004 година.

Историята на пистата за Гран При на Китай

Разходите по построяването на пистата са приблизително 450 милиона долара, като през 2003 година екип от експерти, дизайнери и архитекти се събират около мучурливите площи, които днес са заменени от Международната писта в Шанхай. Само 18 месеца по-късно, на мястото се провежда състезанието от Формула 1. Всичко това е възможно благодарение на денонощният труд на 3000 инжинери.

Освен Гран При на Китай, на пистата се провежда и Световния шампионат в Мото Гран При, както и първенството на V8 суперкар, като всички тези състезания привличат на трибуните по над 250000 зрители.

През 2009 година пистата не попада в календара на ФИА, заради пренаситеността от състезания и множеството писти, които се борят за домакинство на кръговете от Формула 1. В първите години от провеждането на състезанията в Китай, публиката е била дори над 260000, но по-късно поради високата цена на билетите тази посещаемост намалява почти наполовина. От 2011 година пистата отново се връща в календара на Формула 1, като е ФИА дава гаранции, че ще има Гран При на Китай поне до 2018 година. За да се върне публиката, организаторите решават да намалят цените на билетите, а за да се улесни достъпа до пистата е построен лъч на метрото, чийто крайна спирка е именно Международната писта Шанхай.

Оформление

Подобно на голяма част от другите нови писти от Формула 1, и тази е проектирана от Херман Тилке и също така разполага със запазената му марка – дълга права, последвана от остър завой. По тази права между завои 13 и 14, днешните болиди могат да развият над 300 километра в час. Формата на пистата е вдъхновена от китайският йероглиф за първата част от името на Шанхай, а именно знака шанг (), който означава „изкачвам се“. Дължината на пистата е 5,5 километра, а площта на цялото съоръжение е 5,3 квадратни километра.

Описание на пистата през погледа на пилотите от Формула 1

Завои 1 и 2 представляват много дълги десни криви, които водят към дългата крива на завои 3 и 4. Първите два завоя са доста трудни, тъй като при тях има и изкачване и е необходима бърза работа с газта и спирачката, за да се поддържа баланса на болида. 3 и 4 не са толкова трудни, но при тях е необходимо да се постигне добра скорост, за да се преминат бързо следващата права и завой №5. Завой 6 е десен и се преминава на втора предавка. Завои 7 и 8 са високоскоростни шикани, като минималната скорост на преминаването им е 160 километра. Те са последвани от бавните леви завои 9 и 10, от които трябва да се излезе с добра скорост, защото следва права отсечка. Завои 11 и 12 образуват бавен S – образен шикан, където правилното използване на бордюрите е от изключителна важност за добрата скорост. Завой 13 е много дълъг и след него следва най-дългата права на пистата. Веднага след правата е завой 14, за който трябва да се намали до втора предавка и това е идеалното място за изпреварвания. Завой 16 е последният преди финалната права, като той се преминава на четвърта предавка и с бързо натискане на спирачката преди него.

Общата дължина на пистата е точно 5,451 километра при Гран При на Китай от Формула 1. Най-бързата обиколка на пистата е дело на Михаел Шумахер през 2004 година, когато той постига време от 1 минута, 32 секунди и 238 хилядни.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайлСпорт и туризъм