Водна Формула 1

Водната Формула 1 е международно състезание, при което се използват изключително мощни моторни лодки. Това е най-високият клас сред водните състезания, като гонките продължават около 45 минути в специално обозначен участък, обикновено езеро, широка река или залив, в който не се образуват големи вълни.
Стартовата решетка се определя от квалификации, които се правят през целия предхождащ състезанието ден, като лодките могат да направят много опити да постигнат по-добро време.
Формат
След откриването си през 1981 година, Световния шампионат по водна Формула 1 е ежегодно събитие. През 2012 година участват 28 пилота от 11 отбора, управляващи 18 моторници. Обикновено старт-финалната права на пистите е дълга около 350 метра, а останалата част е с множество завои, от които само един или два са десни, а останалите са леви. Лодките достигат до 250 километра в час, като те са електронно ограничени, заради загубата на сцепление и възможността от излитане и инциденти. Ограничението е и заради факта, че тук няма спирачки, както при автомобилите.
Лодките
Във водната Формула 1 се използва катамаранен тунелен корпус, който позволява едновременно висока скорост и изключителна маневреност. Общото тегло на лодките е 390 килограма, от които 118 килограма се падат на двигателя. Дължината на моторниците достига 6 метра, а широчината им е 2 метра. Ниското тегло се постига с използването на съвременни материали като карбон и кевлар. Издигането на носа е предотвратено с аеродинамично крило и дифузьор под корпуса, като те заедно позволяват на лодката да се издигне до степен на съвсем леко докосване до водата, но в същото време тя остава стабилна и е способна да развива високите скорости.
Използваните двигатели са двутактовите V6 Меркюри Марин, които изгарят около 120 литра авиационно гориво на час, генерирайки 400 конски сили при 10500 оборота в минута. С такава мощност, лодките развиват 100 километра за по-малко от 2 секунди, на което никой от автомобилите от Формула 1 не са способни.
Безопасност
Въпреки, че формата на лодките не се е променила много на външен вид, материалите от които се изработва вече не са шперплат, а карбонови нишки и кевлар. Най-голямата промяна е твърдата композитна капсула около кокпита, която се откъсва от останалата част на лодката при катастрофа. Освен това пилотите вече имат многоточкови колани. Те са въведени от дизайнерът и състезател Крис Ходжис и въпреки първоначалната съпротива от страна на някой състезатели, те спасяват не един и два живота, което води до масовото им използване. Зад кокпита бе поставена и въздушна възглавница, която не позволява на лодката да потъне при преобръщане. Всички тези промени направиха водната Формула 1 много по-безопасна.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СУИДИШ НУТРА МЕГА СПОРТ течна формула 500 мл
ПРОМОНАТУРАЛИКО МУЛТИ МЕН капсули * 90
БАТЕРИ НУТРИШЪН БЪРНЪР капсули * 120
ПРОМОАРЕС ЕКСТРИЙМ КИНЕЗИО ЛЕНТА СИНЯ 5 см / 5 м
СПОНСЕР ЕНЕРДЖИ КАРБО ЛОУДЪР 75 гр. * 15
БЕТЪР Ю ГЕЛ С МАГНЕЗИЙ 150 мл
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Видове спорт
- Видове воден спорт
- Навяхване и изкълчване на пръстите на ръката при спорт
- Навяхване на глезена в спорта
- Контузия на петата при спортисти
- Карнитин (L-Carnitine): действие, полезни ефекти, приложение
- Как да се справим с най-честите травми на коляното свързани със спорт
- Дамски фитнес клуб "Елеганс", гр. Шумен
- Индийски бял живовляк, Псилиум
- Плантарен фасциит в спорта
- Изкълчване на акромиоклавикуларната става в спорта
- Видове допинг
Коментари към Водна Формула 1