Начало Спорт Влез във форма Тренировъчни съвети Методи за отслабване в бойните спортове – плюсове, минуси, рискове и съвети

Методи за отслабване в бойните спортове – плюсове, минуси, рискове и съвети

Методи за отслабване в бойните спортове – плюсове, минуси, рискове и съвети - изображение

В тази статия ще обсъдим 2 стратегии за сваляне на килограми, които се използват от състезателите в бойните спортове, когато се налага да влязат в своята категория за даденият турнир. Ще обясним плюсовете и минусите, какви рискове крият, а също така ще дадем и няколко полезни съвета. Трябва да се знае, че няма правилен и грешен начин, всичко се свежда до личните предпочитания на отделните бойци , а също така и на начина, по който те са били обучавани.

Защо се налага бойците да свалят килограми?

В теглово класифицираните спортове като муай тай, ММА, борба, бокс, вдигане на тежести, кикбокс и т.н., състезателите са разделени в категории според своята телесна маса, за да се осигури по-честна надпревара и равностойност.

Най-честата причина, поради която бойците свалят килограми, за да влязат в по-долната категория е, че в настоящата му няма достатъчно или дори никакви противници и по този начин те си осигуряват възможността за участие в даденият турнир. В някои случаи, бойците отслабват и слизат в долната категория, за да увеличат шансовете си за успех, тъй като в настоящата конкуренцията може да бъде прекалено голяма.

В бойните спортове, кантарът се прави в деня преди турнира, което дава възможност на някой от състезателите да свалят теглото си до изисканото за тази категория, като до следващият ден те могат да си върнат част от изгубената маса, с което да вземат предимство пред своя противник. Въпреки това обаче, погрешното отслабване може да изиграе лоша шега като влоши представянето на даденият боец или дори неговото здраве.

В идеалният случай, бойците се надяват да попълнят телесните течности, електролити и гликоген (съхранените в мускулите въглехидрати), в краткия период между кантара и началото на състезанието. Възстановяването на телесните течности обаче може да отнеме 24 часа, докато обикновено попълването на гликогена става за около 72 часа. Ако не се поддържа адекватно мускулната тъкан по време на отслабването, това може да доведе до понасяне на щети от нейна страна, което би отнело доста време за възстановяването ѝ.

Първо ще погледнем по традиционният метод за манипулиране на телесните течности – костюмът за потене в комбинация с упражнения. Вторият метод пък включва изхвърлянето на водата от тялото въз основа на физиологията на баланса на течностите.

Рискове, свързани с предсъстезателното отслабване

Обезводняването обикновено не е от най-безопасните за тялото дейности, но пък е необходимото зло в днешните бойни спортове. Страничните ефекти като мускулни крампи и ниска консумация на енергия са управляеми, но когато температурата на околната среда е висока, тогава се получава много висок риск от топлинен удар, тъй като естественият охладител на тялото (водата) липсва.

Най-важното, което трябва да се знае е, че при загубата на ценни течности кръвта се сгъстява и сърцето започва да се натоварва и да изпомпва много по-бързо. В крайна сметка кръвта става все по-гъста и не може да се филтрира от бъбреците, а самите те започват да функционират трудно. Още по-опасно е, че клетките на мозъка не се хидратират, което води до пълен колапс на кръвоносната система и на мозъка и това вече има фатални последици.

Ако се спирате на този метод за отслабване (чрез дехидратация) трябва да сте наясно, че само защото той се използва често, не означава че е безопасен.

Костюм за потене + упражнения

kostyum-za-potene

Искам да изясним нещо в самото начало. Този тип костюм не гори мазнини, въпреки че това е най-често срещаният мит. Тренировката с него просто предизвиква обилно изпотяване, тъй като причинява повишаване на температурата на тялото. Това е най-използваният метод в камповете в Тайланд, като средно се губят по 3-4 килограма за 30 минути бягане. Това не е случайно, тъй като при високите дневни температури в тази страна, тази в костюма може да достигне и до над 60 градуса.

Плюсове: Такъв костюм може да се направи и в домашни условия. Нужни са ви само найлон, който се увива около тялото и анцуг, който да облечете над него. Остава ви само да започнете тренировката.

Минуси: Фактът, че пречите на кожата си да диша и да отделя топлината на тялото по време на тренировка е доста рисков и опасен. Комбинацията от висока температура, прекомерна загуба на течности и натоварване може да доведе до тежки мускулни крампи, дехидратация, топлинен удар или дори нещо много по-лошо.

Съвети: Не намалявайте драстично приема на храна, ако ще използвате този метод. Идеята на костюмът за потене е да се губи вода; не е необходимо да го комбинирате с глад. Тялото използва до 90% от цялата си енергия, за да се саморегулира и поддържа безопасна температура, така че то се нуждае от постоянна доставка на хранителни вещества за справяне с тази не лека задача.

Как да подобрите процесът: Намаляването на въглехидратите ще ви помогнат да губите вода по-бързо. Избягването на солта също. След всяка тренировъчна сесия трябва да си набавяте изгубените витамини и минерали. Мултивитамините са добро решение. Електролитните прахчета не са препоръчителни, тъй като те съдържат много сол в състава си.

Метод, основан на физиологичния баланс на течностите

Това е по-технологичен и ефективен начин за манипулация на водата в тялото, който се основава на физиологията на баланса на течностите. Той включва повишен прием на вода на кратки периоди от време, което води до увеличаване на уринарните загуби на течности в продължение на няколко дни.

По същество, боецът увеличава приема на вода, след което няколко дни преди кантара той започва прогресивно я намалява, а в деня на претеглянето преди състезанието не се пие вода. За да се улесни процесът, консумацията на сол и въглехидрати се намалява и се следи стриктно.

Плюсове: Това е много по-безопасен начин за изхвърляне на излишната вода от тялото. Получават се по-малък риск от топлинен удар, по-малко щети върху мускулните тъкани, също така и спазми. Не е необходимо да се тренира с костюм, тъй като тялото само извършва по-голямата част от работата. Това ви спестява огромно количество енергия, която бихте могли да използвате по време на състезанието. Методът е много по-удобен за прилагане в нашите географски ширини, където условията са доста по-студени от тези в Тайланд.

Минуси: Методът може да бъде доста опасен, ако се прилага неправилно. Консумацията на големи количества вода може да доведе до хипонатремия. Това означава, че в тялото има прекалено много вода, в сравнение със съдържанието на натрий. При този метод, тренировките трябва да постепенно да се намаляват. Най-сериозна е опасността при комбинацията му с костюм за потене, особено в усилените натоварвания в седмицата преди началото на състезанието.

Съвети: За финал на метода, в деня преди да отидете на кантара, направете няколко кратки сауна сесии. Обикновено се губят около 1-1,5 килограма за 20-30 минути (общо) в сауната. Когато отслабвате по този начин, всеки ден попълвайте загубата на витамини и минерали. Така много по-лесно ще се възстановите за тежките битки в турнира.

Пример за стратегическо манипулиране на течностите:

  • Неделя – 8 литра вода, малко въглехидрати и никаква сол

  • Понеделник – 4 литра вода, малко въглехидрати и никаква сол

  • Вторник – 4 литра вода, малко въглехидрати и никаква сол

  • Сряда – 2 литра вода, малко въглехидрати и никаква сол

  • Четвъртък – 1 литър вода, малко въглехидрати, никаква сол + сауна

  • Петък – без вода, въглехидрати и сол преди кантара, като малко по-рано се правят няколко сесии сауна.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайлИсторияЛюбопитноДиетиСнимкиХранене при...Здравни съветиНовиниНормативни актовеЛеченияКлинични пътекиСоциални грижиРецептиПсихологияСпорт и туризъмИнтервютаАнкетиТестовеСпециалистиОрганизацииОбразованиеПроизводителиЗаведенияБотаникаАлтернативна медицинаКалкулатори