Рали България
Рали България е най-старото и престижно автомобилно състезание в страната. През 2010 то бе включено като кръг от Световният рали шампионат (7-ми кръг от общо 13 в надпреварата), а преди това е било и кръг от Европейският рали шампионат. Заявката на България за включване във WRC е направена през юли 2009 година, като тя е приета, въпреки инцидента в Рали България `09, при който загива навигаторът от Италия, Флавио Гулилмини, а швейцарецът Бриан Лавио е тежко ранен. Аржентина също подава молба за включване, като тя е била приета като резервен вариант, в случай че организаторите на Рали България не успеят да се справят с подготовката в определените срокове. Маршрутът, който е използван в състезанието е в близост до курорта Боровец, като шейкдауна бе в хотел Рила.
Кратка история на Рали България
През годините, българите са били заинтересовани от автомобилните спортове по един или друг начин. Още от 1914 година в София започва да се провежда състезание, като първият победител е Димитър Пехливанов. С всяка изминала година от този момент, провежданите състезания в различни части на страната стават с все по-голям брой участници и по-сложни маршрути, като интересът от страна на зрителите също се увеличава.
От изцяло български, събитията започват да придобиват и международен статус, като първо започват да вземат участие състезатели от Балканския полуостров (Румъния, бившата Югославия, Гърция и Турция), в последствие и от страните от СССР, от Германия, Белгия, Холандия, Франция, Испания, Италия и други.
В първите години на 20-ти век автомобилите не са били нещо обичайно за българските улици, като те са били притежание само на богатите търговци и индустриалци, които провеждат състезания помежду си.
В средата на 50-те години на ХХ век, автомобилите вече не са толкова необичайна гледка в България, като тогава започва втория период от развитието на рали спорта. Най-новата история на българския мотоспорт датира от 1958 година, когато е създаден Български Туристически Автомобилен Клуб (БТАК). Една година по-късно е организирано и първото професионално рали в България. Неговият старт е в София, като то обхваща 275 километра в Западна и Северозападна България.
През следващите години е решено да се състезанието „Обиколката на България“. През 1961 година, на 8 март, в рали надпреварите се включват и жени пилоти, с което се цели да се популяризира спорта и сред нежния пол. През 1963 година започва да се провежда и състезание по картинг, а от следващата година в Пловдив се открива фабрика на Рено България и това дава допълнителен тласък на рали спорта в страната. Няколко години по-късно, някой от събитията се превръщат в традиционни за Рали България и това са:
-
Рали Стари столици – създадено е през 1970 година, като продължава да се провежда и до днес. Стартът на състезанието е в Шумен, като състезателите са само от България.
-
Рали Хеброс – провежда се от 1972 година до днес. В него участват и състезатели от чужбина, като притежава коефициент 5 и е валидно за класирането в Български рали шампионат, както и за Европейската купа по рали. Началото на състезанието е в Пловдив.
-
Рали Сливен – създадено е през 1976 година и се провежда до наши дни. Има коефициент 10 и е валидно за Европейската купа и за вътрешния ни шампионат. Маршрутът му е доста труден, като се прави изкачване на Карандила в специалните му етапи. Стартът му е в Сливен.
-
Рали Вида – провежда се от 1971 до 1989 година, като през 2007 година надпреварите са възобновени. Спечелените от него точки са валидни само за Български рали шампионат, а стартът му е във Видин.
-
Рали Осогово – провежда се няколко години, но след 1990 е прекратено, поради липса на средства. От 2011 година то отново е включено в Планинския рали шампионат на България, а главен град на ралито е Кюстендил, а пистата на която се провежда е край село Богослов.
Преди всички тези ралита, през лятото на 1070 година се провежда първото международно рали Златни пясъци, в което се включват 36 екипажа от България, Югославия, Полша, Германия. В последствие това състезание мени на няколко пъти името си – Рали Златни, Рали Албена и други, а от 2002 година мени и своята локация на провеждане. От тази година, надпреварата се нарича Рали България.
От Рали Златни пясъци до кръгът от WRC 2010
Както споменахме, Рали Златни пясъци се провежда от 1970 година, като неговият първи старт е на 12 юни, като началото на надпреварата е пред хотел Интерконтинентал в курорта Златни пясъци, от където идва и името на състезанието. Само година по-късно, ралито става част от Европейския рали шампионат, като то е първото, в което се провежда специален етап на затворена писта и то по посока обратна на часовниковата стрелка. През 1975 година ралито е удостоено с Коефициент 3, като в този период най-високият е 4. 3 години по-късно, FISA го удостоява с 4 звезди на трудност и от този момент то е включено в 10-те супер ралита на Европейския шампионат.
През 1979 година, FISA отнема една от звездите на Рали Златни пясъци, заради слабости в организацията.
През 1984 година, ралито се мести от Златните в Албена и четири години по-късно то отново получава най-високият коефициент на трудност, който към този момент вече е 20. До 2003 година, това състезание държи своя звезден статус. От 2004 до 2009 година, състезанието вече няма звезди, като този начин за определяне на трудността отпада, но въпреки това, то е включено в Европейския шампионат, като е част от групата на най-елитните надпревари. Още от 2008 година Рали България е кандидат за кръг от Световния рали шампионат и през 2010 година приема най-елитните състезатели в рали спорта. Състезанието през 2010 година е спечелено от легендата Себастиан Льоб.
Между 1989 и 2002 година, по-малко от 1/5 от състезанията се провеждат в курортите. Основната част от маршрутите са в Стара планина, основно в градовете Сливен, Шумен, Твърдица, Елена и Върбица.
От 2002 година, след 32 години край брега на Черно море и в Стара планина, Рали България се мести 500 километра на запад, в Рила или по-точно в Боровец. Това се прави по препоръките на FIA, тъй като преди това се налага да се пътува по 100 – 250 километра за различните етапи от брега на морето до старопланинските проходи. Така, за по-малко от година е създаден напълно нов маршрут и нова дестинация. Тя е изпълнена със също толкова сложни етапи, красиви гледки и адреналин, с което Рали България не губи от своя звезден статус.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
КОГАТО КАПЯТ КЕСТЕНИТЕ - СТЕФАН КОСПАРТОВ - СИЕЛА
ЛИЦЕ - БЛАГА ДИМИТРОВА - ХЕРМЕС
ПОЛИТИКО - ИСТОРИЧЕСКИ ПОЛЕМИКИ - КАЛИН ЯНАКИЕВ - ХЕРМЕС
АНТИЧНИ СЛЕДИ В МАГИЧЕСКИ ОБРЕДИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ - ГЕОРГИ МИШЕВ
ВАСИЛ ЛЕВСКИ (ДЯКОНЪТ) - ЗАХАРИЙ СТОЯНОВ - ХЕРМЕС
АСЕН АГОВ - ДОБЪР ВЕЧЕР, ДАМИ И ГОСПОДА! - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Големи спортни турнири и първенства
- Първенства и шампионати в моторните спортове
- Знахарско лечение, описано от българския оперен певец Михаил Люцканов
- Лекари през Възраждането, станали част от историята на българската медицина, 1 част
- История на старобългарската медицина в периода на Възраждането
- Лекари през Възраждането, станали част от историята на българската медицина, 2 част
- Развитие на българската фармация от 1879 до 1944 година
- Личности, допринесли за развитието на българското акушерство от Средновековието до началото на 20 век
- Институт за клинични експертизи - България АД
- Поглед към българското кино: филмът "Вилна зона" (1975)
- История на българската фармация
- Аптека на Янаки Златев от средата на 19 век
Коментари към Рали България