Себастиан Льоб – WRC рали
Себастиан Льоб (26/02/1974) е френски бивш рали състезател от отбора на Ситроен в Световния Рали Шампионат (WRC). Той е печелил световната титла рекордните девет последователни пъти, а освен това е носител и на други рекорди като най-много спечелени точки, победи и подиуми.
След приключването си с рали автомобилите, той се впуска в Световния Шампионат за Туристически Автомобили, преминава и през Х Games, където трябва да се състезава срещу Маркус Грьонхолм, но поради катастрофа на последния, негов съперник е Кен Блок, който не успява да спре французина, а от 2016 година, Себастиан Льоб е участник в Рали Дакар.
Първоначално започва да се занимава с гимнастика, но през 1995 година Льоб се преориентира към автомобилните спортове и през 2001 година печели Световния рали шампионат за младежи. През 2002 година подписва със заводският отбор на Ситроен, като заедно със своя навигатор Даниел Елена печелят първото си състезание на рали Германия още в същата година. На следващата година завършва втори в генералното класиране, само на една точка от Петер Солберг от отбора на Субару, през 2004 година вече заема най-високото място на почетната стълбичка, като в продължение на 9 години не слиза от него. Себастиан Льоб е най-големият експерт на състезания на асфалт, като от 2005 година има едва 3 загуби на такава настилка.
Наред с успехите си във WRC, френският състезател е и трикратен победител в състезанието за „Анри Тойвонен мемориал трофи“ и от турнира „Шампион на шампионите“ през 2003, 2005 и 2008 година. През 2004 година той печели и „Купа на нациите“ със съотборника си Жан Алези. През 2006 година, Льоб завършва втори в едно от най-тежките състезания в автомобилния спорт – 24-те часа на Льо Ман. Той е носител на наградата за „Спортист на годината“ във Франция през 2007 и 2009 година и е „Рицар на Почетния легион“ през 2009 година. През 2012 година печели и финала на Рали – крос в първото си появяване на Екстремни игри ХVІІІ.
Шампионът е роден в град Агено, област Елзас, като е единствено дете на Гай и Игрид Льоб, като израства в Оберховен-сюр-Модер. Тренира гимнастика и става четирикратен шампион на Елзас, шампион е на френското Гран При изток и е пети във френския шампионат.
През 1992 година прекъсва обучението си, но през 94-та го подновява, като учи електротехника. През същата тази година, паралелно с учението си той започва работа като електротехник, където колегите му забелязват колко добър шофьор е и колко бързо и безразсъдно кара колата си.
През 95-та година Себ Льоб напуска работа и спира с учението, за да започне да се занимава със любимото си занимание – състезанията. През 1998 година той влиза във френските серии на „Ситроен Саксо Трофи“ и на следващата година печели титлата. Гай Фрекелен, който е собственик на отбора на Ситроен Спорт е ментор на Себастиан и дава много съвети на младия пилот, когато той започва да се състезава в рали шампионата за младежи. С неговите наставления, Льоб печели 5 от 6 състезания.
През 2001 година Себ участва в рали Сан Ремо, със Ситроен Ксара WRC . В едва третото си качване в автомобил от WRC, той е много близо до победата над експерта на асфалт Жил Панизи.
През 2002 година, Льоб се включва в отбора на Ситроен в Световния Рали Шампионат, но участва само в 7 от състезанията за сезона. Той печели Рали Монте Карло, но заради неразрешена смяна на гуми във втория ден получава 2-минутно наказание, с трофея отива при Томи Макинен, който е негов четвърти за това състезание. Ситроен подават контестация заради тежкото наказание, но по-късно я оттеглят. Себастиан Льоб взема по-късно през сезона първата си победа при дебюта си на Рали Дойчланд в Германия. Той оставя на второ място считания за фаворит Ричард Бърнс от Пежо.
Следващата година на Себастиан е първата с пълен сезон. Той печели състезанията в Монте Карло, Германия и Сан Ремо, но губи от Петер Солберг в Уелс за Гран При на Великобритания, с което и титлата при пилотите и то с разлика от само 1 точка. Репутацията на Льоб нараства много, след победите му над доста по-известните му съотборници Карлос Сайнц и Колин МакРий през сезона. В края на година, той печели титлата „Шампион на шампионите“, след победа над Маркус Грьонхолм на финала.
През 2004 година, Себастиан Льоб се превръща в доминант на WRC, подобно на Михаел Шумахер във Формула 1. Той печели 6 от състезанията, а в 2 остава на второ място, което е достатъчно за спечелване на Световната титла с преднина от 36 точки пред преследвача му Петер Солберг. С неговите 6 победи той изравнява рекорда на Дидие Ориол от 1992 година. Победите му осигуряват и втора поредна титла на Ситроен при конструкторите.
Първоначално всички си мислят, че той може да кара само на асфалт, но той доказва, че може да печели победи и на другите настилки. Взема титлата от шведското рали на сняг, като става първият състезател, който прави това и не е от скандинавските страни. Той побеждава и на макадам в Кипър, Турция и Австралия, а на асфалт отново побеждава в Монте Карло и в Германия.
2005 година отново е много успешна, като Себастиан Льоб успява да победи в 7 поредни състезания, като по този начин подобрява собствения си рекорд (и този на Дидие Ориол) от 6 поредни победи. Още в Рали Великобритания той може да вземе титлата, но последните два етапа за отложени, заради смъртта на навигатора на Марко Мартин, Майкъл Парк след катастрофа. Той обаче грабва титлата още на следващото състезание в Япония, като завършва втори в състезанието и с натрупаните рекордни 56 точки, той праща в историята постижението на Валтер Рьол от 54 точки, което бе отпреди 25 години. През тази година, Льоб печели всичките 12 етапа на Рали Корсика, като по този начин се превръща в единственият състезател, който в историята е постигал пълен комплект от победи във всички етапи.
През 2006 година Льоб не се състезава във WRC, тъй като компанията – майка Пежо – Ситроен решава да въведе новият модел Ситроен С4, но е нужно да се разработи цялостната концепция на автомобила, която да отговаря на изискванията на Световния Рали Шампионат. През тази „нулева година“ Себастиан не бездейства, а се включва в спонсорираното от Ситроен рали Кронос.
През 2007 година той отново се завръща във WRC като с новия С4 продължава победната си серия до 2012 година. След спечелването на деветата си титла, той казва, че вече ще кара само за удоволствие и то на любимите си ралита, тъй като въпреки някой от етапните победи на съперниците му, той не вижда как някой друг ще стане скоро шампион и то толкова много поредни пъти, че да застраши рекорда му.
След отказването си от рали спорта, Льоб се впуска в едно от най-трудните състезания в света - Рали Дакар. "Новобранецът" в тази надпревара показа, че не се е включил само заради участието и отново е водещата фигура, както и във всички останали автомобилни надпревари, в които е участвал.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ТЪРСАЧЪТ НА МИНАЛО ОТКРИВА СВЕТА - НИКОЛАЙ ОВЧАРОВ - ХЕРМЕС
ИСТОРИИТЕ НА ЕДНА НОМАДКА - РИТА ГЕЛМАН - ХЕРМЕС
МАЛКА КНИГА ЗА ГОЛЕМИТЕ ИДЕИ - ДАНИЕЛ СМИТ - СИЕЛА
500 ФАКТА ЗА СВЕТА ОКОЛО НАС - СИЕЛА
ОТМЪСТИТЕЛИТЕ: ВСЕКИ ИСКА ДА УПРАВЛЯВА СВЕТА - ДАН АБНЕТ - СИЕЛА
РАЗГОВОРИ С БОГА - ПЪЛНО ИЗДАНИЕ /ТВЪРДИ КОРИЦИ/ - НИЙЛ УОЛШ - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Известни спортисти
- Известни спортисти в моторните спортове
- Рали Монте Карло WRC
- 24 великолепни принцеси и кралици от цял свят
- 30 интересни и любопитни факта за света, които ще ви бъде интересно да научите
- 5 научни теории за света, които наистина ще ви изумят
- 16 необичайни карти разкриват интересни факти за света
- Световно първенство по футбол
- Щастието и здравето според географската ширина
- Българките са пети по красота в света
- Най-старите стадиони в света
- Как пият кафе в различните краища на света
Коментари към Себастиан Льоб – WRC рали