Юта Клайншмид – офроуд рали
Юта Клайншмид (29/08/1962 г.) е германски офроуд състезател, единствената жена, която е печелила най-трудното рали в света – Париж – Дакар. Тя е родена в Кьолн, но детството и преминава в Берхтесгаден. Освен страстта си към високопроходимите автомобили, тя е известна и с инженерната си титла по физика. Запитана каква е тайната на нейните победи, тя отговоря, че човек трябва да има доверие в себе си и в хората от екипа, с който работи, като не трябва да се страхува от рисковете, а да се изправя срещу тях.
Като доказателство за смелостта и, от 2004 година, тя взима лиценз за пилот на хеликоптер. Колоезденето и е страст, като тя е пресичала Алпите върху велосипед, а през 2004 година е участвала дори в състезания в САЩ.
Професионална кариера на Юта Клайншмид
Първи стъпки в моторните спортове
След завършване на Политехническия университет, Юта започва работа в отдела за развитие на автомобилния концерн БМВ. Там тя прекарва от 1987 до 1992 година. През 1993 година, тя минава на свободна практика като офроуд изпитател и инструктор в различни проекти на големи проекти на различни автомобилни производители, а също така и на свои собствени. Тя обаче е запленена от пустинните ралита, като дори през 1987 те наблюдава едно от тях, като се придвижва заедно със пилотите върху своя мотор БМВ. Според думите и, това е било една от най-страхотните и екскурзии в целия и живот. Запленена от духа на тези състезания, тя участва на Ралито на фараоните в Египет. Въпреки, че има повече опит с бъги, първите и състезателни километри са били на две гуми – използва мотор БМВ, но по-късно се качва на КТМ.
През 1994 година, Клайншмид вече е пилот на бъги, което сама конструира. Следващата година използва Митсубиши, а по-късно се присъединява към екипа на Жан-Луи Шлесер.
Първата жена с етапна победа в рали Дакар
1997 година е специална за Юта Клайншмид. Тя става първата жена, която печели някой от етапите на рали „Дакар“. До 1998 година, тя участва в много офроуд състезания с бъги Шлесер. Най-големият проблем е, че то е едноместно и тя трябва едновременно да шофира и да гледа навигацията, по която пилотите се ориентират в ралитата без обозначен маршрут.
Към края на 1998 година, Юта се включва в германския отбор „Ралиарт“, като за първи път тя ще бъде с навигатор. Изцяло дамският екип завършва четвърти в първото си състезание „Пустинно предизвикателство“ в Обединени Арабски Емирства. През 1999 Юта и Тина Ньорнер участват на рали „Париж – Дакар“, което ги превръща в първите жени, участващи в този тежък преход от над 10000 километра, който се провежда в кал, чакъл и пясъчни дюни. Три дни те са водачи в класирането, но в крайна сметка завършват трети. Успехите обаче тепърва предстоят...
Юта Клайншмид и историческата победа в рали Дакар
През 2000 година, Юта Клайншмид сменя своя навигатор и започва да работи с Андреас Шулц. Още в началото на 2001 година те правят състезанието на живота си и грабват крайната победа на рали „Дакар“. Юта заявява, че и тя и навигатора са правили много опити по отделно, но най-накрая са успели, когато са били заедно.
Германката обича не само офроуд ралитата, но и класическите състезания на писта. Тя не веднъж е участвала в състезания на Нюрбургринг, използвайки Мерцедес SLK и Митсубиши Каризма Ево VІ.
Подписването на договор с Фолксваген
Юта Клайншмид подписва договор с Фолксваген през 2002 година, когато немския автомобилен гигант решава да се включи в офроуд състезанията. Новият модел Туарег е преработен, за да издържи на изпитанието на рали „Дакар“ и останалите офроуд състезания от Световната купа на ФИА. След преминаването в новия отбор, Юта си търси и нов помощник водач. Във Фабриция Понс тя открива идеалния навигатор и още във първото състезание „Дойчланд рали“ те печелят първото място.
През 2004 година, двете дами постигат етапна победа в рали „Дакар“, което е огромен успех за Фолксваген, а през 2005 дори се качват на подиума, завършвайки трети. Това е историческо постижение, тъй като това е първият дизелов автомобил, постигнал подобен успех.
След 2006 година, когато договорът на Юта Клайншмид с Фолксваген изтича, тя продължава кариерата си в отбора „Х-Рейд“, който използва дизеловите двигатели на БМВ Х5, а по-късно правят преработка на БМВ Х3 СС. Тина Тьорнер отново се завръща на познатото си навигаторско място и двете с Юта завършват на шесто място в първото си състезание. След това участват и в рали „Дакар“.
Животът на Юта Клайншмид извън моторните спортове
Юта Клайншмид води редица лекции, като в тях се включват теми за мотивацията на екипа и на самите пилоти, начини за привличане на спонсори, технически аспекти на офроуд състезанията, начините за навигация и успешното достигане до финала и други. Тя също така обича да лети с личния си хеликоптер, да кара велосипед и да прекарва свободното си време в готвене. Да не забравяме, че въпреки големите успехи в този мъжки спорт, тя все пак е дама...
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Известни спортисти
- Известни спортисти в моторните спортове
- Най-невероятните състезателни автомобили на всички времена
- Рали Монте Карло WRC
- Себастиан Ожие – WRC
- Насер Ал-Атия – Принцът на дюните
- Състезания с камиони
- Световен рали шампионат (WRC)
- Рали България
- Рали Дакар
- Владимир Чагин
- Кен Блок
Коментари към Юта Клайншмид – офроуд рали