Сиркюит дьо Монако
Сиркюит дьо Монако е улична писта от Формула 1, на която се провежда състезанието за голямата награда на Монте Карло. Намира се в Княжество Монако, като заема улиците около пристанището. Улиците се затварят за един уикенд през месец май всяка година, като едновременно с Формула 1, в различни часове на деня се провеждаха и състезанията от сериите Формула 2, Формула 3000 преди години, а сега GP2.
История
Идеята за създаването на Гран При състезание по улиците на Монако идва от Антони Ноже, президент на автомобилния клуб в княжеството и близък приятел на управляващата фамилия Грималди. Първото състезание се провежда през 1929 година и бе спечелено от Уилям Гроувър-Уилямс от тима на Бугати.
Характеристики на пистата в Монако
Построяването на пистата отнема около шест седмици, а демонтажът и още около три. Пистата има множество спускания и изкачвания, остри завои и е много тясна. Тези и характеристики я правят най-трудната и бавна в календара на Формула 1. Въпреки, че е променяна много пъти в своята история, тя все още се смята за най-сложният тест за пилотите. Тук се намира най-бавният завой във F1 („фибата“ до Гранд хотела), като скоростта при него е 48 километра в час, а също и един от най-бързите завои (в тунела), през който автомобилите преминават с около 260 километра в час.
На пистата в Монако може да се видят най-добре уменията на пилотите именно заради това, че е тясна и с много завои. Разбира се, именно тези нейни характеристики не позволяват много изпреварвания, заради опасността от сблъсък между болидите. Билшият пилот Нелсън Пикет неслучайно сравнява това състезание с „каране на велосипед в хола“. От 1987 година съществува ограничение, което не позволява на повече от 20 да застават на стартовата решетка, за разлика от другите писти, където могат да се наредят и 26 автомобила. Един от най-известните участъци тук е тунелът под хотел Феърмонт, който е най-трудната част за пилотите, защото те трябва за много кратко време да минат от дневна светлина към изкуствена и после пак към дневна. Много често на пистата в Монако биват изпитвани възможностите на скоростните кутии, на спирачките и на хората, определящи стратегията на пилотите от всеки тим.
Тази писта се определя като най-опасната, като Михаел Шумахер бе казал веднъж, че „рискът е оправдан само веднъж годишно“. Преди години в Гран При на Монте Карло завършиха само 4 болида, което е истински прецедент в историята. Тогава победител бе Оливие Панис. Ако пистата не бе включена във програмата на Формула 1 още от началото и, днес със сигурност тя нямаше да бъде включена, поради съображения за безопасност.
През 2009 година, пистата в Монако бе поставена на върха в класацията „Седемте спортни чудеса на света“.
Механични настройки на болидите
Улиците на Монако поставят съвсем различни изисквания, в сравнение с другите писти. Тук притискателната сила към пистата няма такова голямо значение при стабилността в завоите, тъй като те се вземат с много ниска скорост и аеродинамичния ефект е изключително слаб. Тук се залага повече на бързото спиране и стабилността при ускорение. Някой отбори като Джордън са тествали допълнителни крила в средата на болидите си и зад пилотите, което подобрява представянето им, но малко преди първото им състезание от FIA забраняват използването им.
Износването на спирачките тук не е проблем, по-скоро пречи невъзможността от поддържането им в оптимална температура, защото има едно рязко спиране преди шикана след тунела и в по-малка степен се натоварват при завоите Сен Девот и Мирабо. Когато спирачките изстинат прекалено много, керамичните дискове стават гладки като стъкло и спирането се превръща в проблем.
През 2006 година, в автомобила на Хуан Пабло Монтоя се тестват дисковете с радиални канали, което помага за по-доброто им „захапване“ от спирачните автомати и с тях се поддържа по-висока средна температура на спирачките.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
БИГДЖИГС ДЪРВЕНА ПИСТА РОЛИ С КОЛИЧКИ BJ173
СЪСТЕЗАТЕЛНА ПИСТА ОТ ТРЪБИ EASYMAXX CAR RACETRACK
ИСО ДЪРВЕНА ПИСТА ЗА КОЛИЧКИ KRU22457
ПИСТА FANTASTIC TRACKS SUPER LOOP
КОЛИЧКИ ЗА ПИСТА FANTASTIC TRACKS SUPER LOOP
БИГДЖИГС ДЪРВЕН ВЛАК BJT012
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Известните спортни съоръжения
- Известни писти
- Болид за Формула 1
- Закрита лекоатлетическа писта в СК "Раковски"
- Най-добрите дестинации за ски в Източна Европа
- Защо автомобилните състезатели от Формула 1 са подложени на екстремно физическо натоварване
- Нюрбургринг
- Писта Сиркюид де Барселона-Каталуния
- Кръгова лекоатлетическа писта в СК "Къро"
- Льо Ман / Сиркюит дьо ла Сарт
- Колоездене на писта
- Мотополигон, с. Горна Росица
Коментари към Сиркюит дьо Монако