Начало Спорт Спортна енциклопедия Класации и рекорди Най-невероятните състезателни автомобили на всички времена

Най-невероятните състезателни автомобили на всички времена

Най-невероятните състезателни автомобили на всички времена - изображение

Състезанията с автомобили са една велика мания на много поколения, като при тях се жертва всичко, а на заден план остават сдържаността и колебанията. Това е една страст, посвещение, битка на хората и техните машини. Всички фенове на моторните спортове ги отъждествяват именно с машините, те са фокусната точка на страстта. Автомобилите са носителите на красотата на дизайна и на „музиката“ от двигателите. Да, „музика“, точно така любителите чуват звука на автомобила, без значение дали това е свистенето на Porsche 956 преминаващо на пета предавка на дългите прави по пистата или пращенето на Peugeot 205 T16 преминаващо през горските пътища, а може би дрезгавата хармония на шестцилиндровия редови двигател на Maserati 250F, всички те биват усещани като класическа филхармония, галеща ухото на познавачите.

Тук ще имате удоволствието да се насладите едни от най-страхотните спортни автомобили в света на моторните спортове:

McLaren MP4 / 4

Аертон Сена. McLaren MP4 / 4. Може да се каже, че това е най-емблематичната „двойка“ в историята на Формула 1. През 1988 година, в разгара на съперничеството между Ален Прос и Сена, благодарение на този автомобил бразилецът спечели 15 от 16-те кръга на най-престижното автомобилно състезание в света.

Peugeot 205 T16

Този малък автомобил от Група Б караше всички фенове на Световният Рали Шампионат да настръхват, само при чуването на звука му. Малко други пилоти са успявали да постигнат такива резултати с автомобил без междинен охладител, както четирикратният световен шампионат Юха Канкунен.

Porsche 917/30 Can-Am

Канадско-Американската Чалендж Къп имаше правила, които позволяваха използването на 5,4-литрови, 12-цилиндрови редови двигатели с двойно турбо. Със своите 1100 конски сили и тегло от 850 килограма, Porsche 917/30 „помете“ конкуренцията си през 1973 година, спечелвайки 6 от 8-те кръга.

Maserati 250F

Това е един от най-красивите болиди във Формула 1, създаван някога. Задвижваното от редови шестцилиндров двигател Maserati изведе до две световни титли Хуан Мануел Фанджо. Според Стърлинг Мос, това е най-добрият автомобил с предно разположен двигател, който той някога е управлявал.

Ferrari 330 P4

Р4 от 1967 година беше светкавичният отговор на Енцо Ферари на доминацията на Льо Ман на Ford GT40 година по-рано. Ферари спечелиха състезанията на Монца и на Дайтона с новият автомобил, но на Льо Ман имаше един шампион и това отново беше GT40.

Lancia Stratos

Още концепцията на този автомобил е бил той да бъде профилиран в рали състезанията – всъщност, това е и първият автомобил, който не е бил модифициран за участие в рали шампионата, а е създаден за него. Дизайнът му е дело на легендарният Марсело Гандини от екипа на Бертоне.

Tyrrell P34 Six Wheeler

Той е символ на оригиналната мисъл. 6-колесният болид участва в състезания през 1976 година. Интересното е, че той никога не е бил забраняван, но създателите му сами се отказват от концепцията, след като скоростта му е била намалена принудително, след като Goodyear не успяват да създадат достатъчно добри предни 10-инчови гуми, които да гарантират безопасността му.

Porsche 935/78 Моби Дик

Само най-легендарните автомобили имат прякори. Любителите на расовите автомобили не случайно наричат модела 935 Моби Дик, тъй като той е символ на мощта и непримиримостта на белия кит, преследван от капитан Ахав в романа на Херман Мелвил. Това Porsche записва рекорда скорост за състезателен прототип на Льо Ман през 1978 година, достигайки до 367 км/ч.

BMW E30 M3

 

Само за 1978 година:

  • 7 победи в първенства за туристически автомобили

  • 2 победи в планински шампионати

  • 2 победи в рали шампионати

  • Победа в Рали Корсика

Това е малкият, здрав и може би най-приспособим състезателен автомобил.

Mazda 787B

През 1991 година, никой друг прототип не успя да се противопостави на 787В на 24-рите часа на Льо Ман. Има ли тази кола недостатъци? Разбира се – изгоря й една крушка по време на състезанието ;) А какви са плюсовете на тройният ротационен двигател? Поддържане от 700 до 900 конски сили през цялото денонощие на Льо Ман, а звукът му – той е повече от незабравим.

Lola T70

Lola бе един от малкото конкуренти на Ferrari и Porsche в състезанията по издръжливост в края на шейсетте години на миналия век. Този автомобил не само успя да се противопостави на тези легенди, но остави и нещо, по което феновете полудяваха, басовият дрезгав звук на V8 двигателя си.

Audi 90 IMSA GTO

Този автомобил вълнува все още мото маниаците, като той беше пионерът. Ауди за пръв път промениха своята концепция и след рали автомобила от Група Б със задвижване куатро, те накараха 720-те конски сили на този расов пистов жребец да се насочат към четирите колела.

Gurney Eagle-Weslake MkI

Изключително симпатичен Гран При болид, с много трансатлантически гени. Той е проектиран от Брит, има английски двигател, но останалата част от него е създадена в САЩ. Управляван е от американецът Дан Гърни и печели Гран При на Белгия, на писта Спа през 1967 година.

Auto Union Type C Hillclimb

Този автомобил с двойни задни колела доминира в състезанията от края на 30-те години на ХХ век. След като първите две поколения – Тип А и Тип В, са малко трудни за управление в следствие на слабото си сцепление и огромната си мощност от 550 конски сили, следващите две поколения са оборудвани от инженерите с двойни задни колела. Ханс Щук, Бернд Розмайер, Ернст вон Делиус, Ачил Варци и Тацио Нуолари се превръщат в специалист по планинските шампионати и завоюват цели 25 победи преди Втората Световна Война.

Lotus 72

Болидът, с който Йохен Ринт става първият в света посмъртно обявен за световен шампион през 1972 година. Лотус със сигурност бе изпреварил времето си, като доказателство за това е, че отборът не променя нищо по болида в продължение на цели 5 години.

Porsche 959 Dakar

959 взема дизайна на рали автомобила от Група Б и когато това състезание бива ликвидирано, от Порше бързо намират приложение този хай-тек автомобил. Неговият клирънс (просвет) е повишен и следва участие в Рали Париж – Дакар. През 1986 година, 959 завършват на второ място в крайното класиране.

Chaparral 2J

Това е един от най-странните спортни автомобили в световната история. Изглежда като прахосмукачка и работи на принципа на прахосмукачката. Болидът има 2 „вентилатора“ в задната си част и всмуква въздух през предната броня, създавайки въздушно налягане подобно на самолетите. Цялостната „обшивка“ на автомобила е подчинен на аеродинамиката и въпреки нелепия си вид, това е най-бързия участник в квалификационните серии Can-Am (Канадско-Американската Купа) през 1970 година, подобрявайки обиколката на втория с цели 2 секунди. Вентилаторите освен това създават и вакуум, който прилепя колата към пътната настилка, с което тя става много маневрена и стабилна при почти всякакви скорости. В първото си състезание, въпреки че стартира от първата позиция, тя няма особен успех, тъй като получава механичен проблем. Автомобилът много бързо е забранен от американската автомобилна федерация, тъй като конструкцията й осигурява прекалено големи предимства пред конкуренцията.

Audi Sport Quattro SWB

Audi ни даде задвижването quattro (предаване към четирите колела) и направи пълна революция в рали спорта. Четири години по-късно, този производител направи нещо напълно „скандално“, с изработката на каросерия от въглеродни нишки и кевлар и с поставянето на двигател с 500 конски сили, при което Audi Sport Quattro SWB развива 100 километра в рамките на 3,1 секунди.

Ferrari 250 GT SWB Breadvan

Кой автомобил може да се мери с Ferrari 250 GTО? GTО комби, не не се шегувам. „Баничарката“ е създадена само с една идея – Ферари да победи Ферари. През 1962 година, още след първите обиколки се вижда огромното превъзходство на това комби, като то започва да взема предимство пред останалите модели на Ферари... до 30-тата обиколка, в която се чупи коляновия му вал. Все пак този автомобил успява да спечели няколко други състезания, включително и две планински.

Peugeot 208 T16

8 минути, 13 секунди и 878 хилядни. Точно толкова време отне на Себастиан Льоб да тества Т16 до връх Пайкс Пийк, за да обяви това „чудовище“ за невероятен автомобил. Ако някой има съмнение за качествата му, само ще спомена, че той разполага с 875 конски сили и ако това не ви е достатъчно, тежи точно... 875 килограма. Ускорението до 100 километра става за 1,8 секунди, до 200 километра достига за 4 секунди, а максималните 240 километра се постигат за 7 секунди. Все още ли има въпроси и съмнения, че това е звяр, облечен в карбонова кожа?

Porsche 956

Рекордът за най-бърза обиколка на Нюрбургринг е поставен през 1983 година от Щефан Белоф, като той е 6:11.13 минути, а автомобилът – естествено 956. Дори и най-расовите суперавтомобили в днешно време не могат дори да доближат това постижение, колкото и електроника и технологии да изполват.

Mercedes-Benz 300SLR

Това е може би най-красивата и най-скъпа кола в историята. Кое я прави толкова специална... Може би факта, че с нея е спечелено състезанието Mille Miglia, а зад волана и седи Стърлинг Мос, а самият автомобил е продукт на германското инженерство и британския ум.

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиСпортЗдравни съветиСпорт и туризъмЛайфстайлНовиниЛюбопитноСоциални грижиАнкети