Силвърстоун
Силвърстоун е моторна писта в Англия, в близост до селата Силвърстоун и Уитълбъри. Тя е домът на британските моторни спортове, като от 1948 година на нея се провеждат състезания. От 1950 година, на пистата се провежда първото състезание от новосъздаденият Световен шампионат на Формула 1. Между 1955 и 1986 година, състезанието за Голямата Награда на Великобритания се върти между Ейнтрий, Брандс Хетч и Силвърстоун, преди да се премести за постоянно на последната писта през 1987 година.
На 30 септември 2004 година, Джаки Стюард обявява, че Англия няма да получи място в календара на Формула 1 за 2005 година, но в последния момент е постигнато споразумение с Бърни Екълстоун, с което се гарантира, че до 2009 година Силвърстоун ще приема надпреварата на най-скъпия моторен спорт, след което Гран При на Великобритания е трябвало да се премести на Донингтън Парк. Въпреки това обаче, собствениците на новата писта имат проблеми, което води до подписване на 17-годишен договор с Екълстоун за провеждане на състезанието на Силвърстоун.
Пистата
Силвърстоун е построена на мястото на бивша база на бомбандировачите на Кралските Военновъздушни Сили от Втората Световна Война, като трите писти на летището са в класическият за онова време триъгълен формат. Тези писти са включени в очертанията на настоящото трасе на Силвърстоун. В първите години е имало много дълги прави, но през 1975 година е взето решение да се изградят няколко по-остри завои и шикани, като целта е да се намали скоростта и да се осигури по-голяма безопасност за пилотите.
Трасето претърпява основен редизайн между 1990 и 1991 година, като от ултра-бърза писта, в която обикновено завоите се вземат на 4-та или 5-та предавка, тя се превръща в една от най-техничните като цяло във Формула 1. Още първото състезание на новата писта се превръща в едно от най-запомнящото се през последните години, като то е спечелено от Найджъл Менсъл пред домашната му публика. Пилотът печели неочакван подарък от основният си конкурент Аертон Сена в последната обиколка, когато горивото на бразилецът свършва и така Менсъл го изпреварва.
След смъртта на Сена, последвана и от тази на Роланд Раценбергер на Имола през 1994 година, от ръководството на Формула 1 решават да се променят схемите на пистите, за да се повиши безопасността на пилотите и да се намали скоростта. Това води до нова промяна на по-опасните завои и то само 19 дни преди Гран При на Великобритания през 1994 година.
Силвърстоун е с дължина 5,891 километра, като на нея се правят 52 обиколки или общо 306, 198 километра.
Пистата, погледната от болид на Формула 1
След построяването на новият пит стоп през 2011 година, стартът на пистата е преместен между завоите Клъб и Аби. Почти веднага след старта идва лекият десен завой Аби, който моментално преминава в левия Фърм. Следва силно натискане на спирачката и сваляне до втора предавка, за да се премине десния завой Вилидж. След него идва още по-бавният Лууп и левият Ейнтрий, преди автомобилът да достигне до правата на Уелингтън. Тя е проектирана през 2010 година, с цел да се насърчат изпреварванията. Завой №6 е левият Брукландс, който се взема на втора предавка, преминава почти незабавно в десния Луфийлд, който се преминава със същата скорост. Дясната крива Уудкод преминава покрай старият пит стоп, преди да се достигне до трудният завой Копс, който се преминава на шеста предавка с минимална скорост от 280 километра при суха писта.
По-късно идва изключително сложния комплекс от завоите Мейготс, Бекетс и Чапъл – ляв, десен, ляв, десен, ляв, които се преминават с 210 километра и извеждат болида на правата Хенгър, след която следва преминаваният на пета скорост десен завой Стойу, който е под номер 15. Той се преминава със скорост от 200 километра и е последван от късата права наречена Вейл. В нейният край е комбинацията от завои Клъб. Изисква се голямо спирачно усилие за преминаването през тази комбинация от 16-ти, 17-ти и 18-ти завои, след което се прави бързо ускорение по старт-финалната права.
Рекордна обиколка на Силвърстоун
Обиколката на Марк Уебър от 2013 година, с време 1:33,401 е най-бързата в сегашната конфигурация на пистата. Това е най-бързото време от официално състезание, но по време на квалификациите и тренировъчните сесии се получават дори по-добри времена, които обаче не влизат като рекорди.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ПИСТА FANTASTIC TRACKS SUPER LOOP
КОЛИЧКИ ЗА ПИСТА FANTASTIC TRACKS SUPER LOOP
БИГДЖИГС ДЪРВЕН ВЛАК BJT012
БИГДЖИГС ДЪРВЕНА ПИСТА РОЛИ С КОЛИЧКИ BJ173
СЪСТЕЗАТЕЛНА ПИСТА ОТ ТРЪБИ EASYMAXX CAR RACETRACK
ИСО ДЪРВЕНА ПИСТА ЗА КОЛИЧКИ KRU22457
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Известните спортни съоръжения
- Известни писти
- Болид за Формула 1
- Закрита лекоатлетическа писта в СК "Раковски"
- Най-добрите дестинации за ски в Източна Европа
- Защо автомобилните състезатели от Формула 1 са подложени на екстремно физическо натоварване
- Нюрбургринг
- Писта Сиркюид де Барселона-Каталуния
- Кръгова лекоатлетическа писта в СК "Къро"
- Льо Ман / Сиркюит дьо ла Сарт
- Колоездене на писта
- Мотополигон, с. Горна Росица
Коментари към Силвърстоун