Табла
Таблата е една от най-старите игри на дъска, като тя се практикува от двама играчи. Пуловете за игра се преместват по дъската в съответствие с получените числа след хвърляне на заровете, като печели онзи играч, чийто пулове бъдат извадени по-рано, от тези на опонента му. Въпреки, че според някой късметът в този настолен интелектуален спорт е основният фактор, що се отнася до дългосрочен план, изградената стратегия на добрите играчи води до постигането на добри резултати. Падналите се числа от заровете разбира се са важни, но от този момент нататък, състезателите имат пред себе си стотици възможности за преместване на пуловете, за да избегнат евентуалните насрещни ходове на техните противници. Съществуват стандартни тактики и начини за игра, но по-интелигентните играчи създават свои собствени, за да не бъдат контрирани от заучените насрещни игри.
Подобно на шаха, таблата също е обект на голям интерес и по този повод са създадени много компютърни версии на играта, което позволява провеждане на турнири и в онлайн пространството.
Правила на таблата
Кръгчетата, с които се играе таблата имат различни наименования в различните точки на света. Наричат ги пулове, камъни, броячи, пионки, дискове, болтове, шашки и така нататък. Въпреки това, без значение от тяхното наименование, целта на играчите е извадят собствените си пулове от дъската, преди противника да е направил това. В началото на играта пуловете са подредени по определен начин, като в течението на срещата е възможно те да бъдат блокирани или засегнати по друг начин от противника. Тъй като обикновено една игра не продължава много дълго, за победител се определя онзи състезател, който достигне до определен брой победи в отделните игри на табла.
Поставяне на пуловете
Всяка страна на дъската има по един ред от 12 дълги остроъгълни триъгълника, наричани точки. Посоката на движение на пуловете е под формата на подкова. Общо точките (триъгълниците) са 24 и всеки играч ги брои от 1 до 24, гледайки ги от своята страна на дъската. Първоначалното подреждане се прави по следния начин:
-
2 пула на точка 24
-
3 пула на точка 8
-
5 пула на точка 13
-
5 пула на точка 6
Двамата играча движат пуловете си в противоположни посоки, от точка 24 към 1. Точките от 1 до 6 се определят като вътрешни за всеки играч, от 7 до 12 са външни, точка 7 се нарича „Бар“, а 13 - „Среда“.
Движение на пуловете в таблата
За да се започне играта, всеки играч хвърля по един от заровете, като стартира този, на който се е паднало по-голямото число. Ако числата са еднакви, тогава хвърлянето се повтаря, след това спечелилият прави ход с пуловете, като той зависи от сбора на числата получили се на заровете. И двата зара трябва да са паднали на на плоска страна. След първия ход, всеки играч започва да се редува с другия, хвърляйки едновременно двата зара и премествайки пуловете в зависимост от сбора на числата, получени при хвърлянето. Например, ако бъдат хвърлени зарове с 3 и 6, тогава играчът трябва да премести 1 пул 6 места и друг или същия с 3 места. Задължително е, когато се мести само един пул, това да стане на 2 пъти, без значение дали ще е първо 6, а после 3 или обратно. При хвърляне на еднакви числа, играчът има право да премести до 4 пула, всеки с показания брой на заровете (например с по 4 при хвърлени четворки). Еднаквите числа получени при хвърлянето на заровете си имат имена, съответно:
-
Единици – еци
-
Двойки – дьорджукар
-
Тройки – дюсе
-
Четворки – дюлбара
-
Петици – дюбеш
-
Шестици – дюшеш
Термините са персийски, с леко модифициране на български.
Ако един играч няма възможност да премести пуловете си в съответствие с получените числа, той трябва да прекрати своя ход и да даде възможност за хвърляне на заровете на противника си. Ако може да се извърши ход само с единия от двата зара, тогава трябва да се избере този, който е с по-голяма стойност.
По време на преместването на пул, той може да бъде поставен на всяка позиция, която не е заета от противника или е заета от един или повече собствени пулове на играча. Също така може да се постави пул на позиция, която е заета от точно 1 пул на противника. Това означава, че върху една точка не може да се поставят едновременно по повече от 1 пул на двамата противника.
Като цяло таблата е един вид надбягване и съществуват стратегии за блокиране на противников пул или за удрянето му, което води до връщане с няколко позиции.
Варианти на правилата на табла
Съществуват разнородни варианти на стандартните правила на табла, като някой са ограничени само в някоя географска област, а други добавят нови тактически елементи в играта. Вариантите обикновено променят изходната позиция, ограничават определени ходове, възлагат специални стойности за определи хвърляния на заровете, а някъде дори и посоката на движение на пуловете е обратна, което прави играта коренно различна.
Хипертабла е вариант, в който играчите разполагат само с по три пула на дъската, като се започва от позиции 24, 23 и 22. Тук бързото вземане на решение е от огромно значение, тъй като вариантите за действие са безброй.
Руска табла е разновидност, при която играчите започват без пулове на дъската, като и двамата движат пуловете в една и съща посока и ги изваждат от една и съща страна. В този вариант, дубъла на числата на заровете има много по-голяма сила от стандартната табла и бива последвано от четири хода.
Гюл Бара и Тапа са много популярни в България и като цяло в Югоизточна Европа, като победител е този играч, който достигне до 7 и съответно до 5 спечелени игри.
Коментари към Табла