Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма Таурин

Таурин

Таурин - изображение

Една от съставките, съдържаща се в много спортни добавки, е тауринът. Той е причислен към незаменимите аминокиселини, която не участва в синтеза на белтъчини, но е важна за множество биохимични процеси в тялото. Тауринът в организмът е необходим за правилното функциониране на нервната система, мускулите, ретината на окото и сърдечно-съдовата система. Играе важна роля в усвояването на мастноразтворимите вещества в жлъчката, регулиране на осмотичното налягане, антиоксидантната защита, намалява нивото на холестерола и др. Набавянето на достатъчно таурин е особено важно за подрастващия организъм и има множество ползи за активно спортуващите хора.

Каква е ролята на таурина като хранителна добавка в спорта?

Има данни, че тауринът една от аминокиселините, които използвани като хранителна добавка имат потенциал да предотвратяват разрушаването и да подпомогнат израждането на мускулната тъкан, чрез активирането на важни за това хормони. Така чрез стимулирането на хормона на растежа и инсулина повлияват върху зареждането на мускулните клетки с аминокиселини, глюкоза и клетъчната хидратация, което създава предпоставки за анаболен ефект. Като краен ефект тауринът води до повишаване на силовата издръжливост при спортни натоварвания и предпазва от катаболни процеси в мускулите. Освен тези ефекти, тауринът се свързва и с множество допълнителни ползи за организма като:

  • Регулира водно-солевия баланс
  • Действа като антиоксидант
  • Нормализира сърдечния ритъм
  • Предотвратява образуването на тромби
  • Предотвратява отлагането на холестерол в артериите
  • Повишава имунитета
  • Повишава тонуса и концентрацията
  • Нормализира нивото на кръвната захар
  • Повишава чувствителността на клетките към инсулин
  • Увеличава обема на мускулните клетки

В какви спортни добавки се среща таурина

Тауринът може да бъде под формата както на самостоятелна добавка, така и в комбинация с други аминокиселини, който допълват и подсилват ефекта му. Много често се това са аминокиселини като креатин, глутамин и бета-аланин, които имат отношение към повишаване на енергията в мускулните клетки и анаболния ефект. Също така тауринът влиза и в състава на повечето енергийни напитки, в които е в комбинация с кофеин, гуарана и витамини от групата В.

Как се приема таурин като спортна добавка

Най-често като спортна добавка тауринът се приема 30 до 60 мин. преди и веднага след тренировка. Дозите, които производителите посочват са между 500-1500 мг. дневно, но при активно спортуващи могат да достигнат до 3-4 грама на прием. Не се препоръчва използването на дози по-високи от 5 грама, защото тауринът може да предизвика стомашно-чревни проблеми.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноСпортИнтервютаИсторияСнимкиАлт. медицинаНовиниЛеченияПроизводителиБотаникаЗдравни съветиНормативни актовеОткритияЛайфстайл