MotoGP
MotoGP е върховният мотоциклетен шампионат на писта. Той се разделя на три отделни класа, включително едноименният MotoGP, Moto2 и 3, като във всички тях се използват четиритактови двигатели за мотоциклетите. От 2010 година започна промяна на старите класове, които бяха заменени с настоящите. Така клас до 250 кубически сантиметра с двутактови двигатели стана Моto2 с четиритактови двигатели с обем до 600 кубически сантиметра; през 2012 година, двутактовите 125-кубикови мотори бяха заменени с 250-кубикови с четиритактови двигатели и с максимално тегло 65 килограма, заедно с горивото, като това е новият клас Moto3; Кралският клас също бе променен, от 500 на 800, а към настоящето и на 1000 кубически сантиметра.
Мотоциклетите за Гран При са създадени като състезателни машини с точно и конкретно предназначение, те не могат да се закупят от страна на широката общественост, нито могат да бъдат карани законно по обществените пътища. Това рязко контрастира с машините от Супербайк, чиито модифицирани версии са свободни за използвани и от любители мотоциклетисти.
Общ преглед
MotoGP се организира за пръв път от Международната Федерация по Мотоциклетизъм през 1949 година. По време на всяко събитие се провеждат по няколко състезания, които са за различните класове на мотоциклетите. В началните години е имало надпревари за машини с кубатура до 50, 80, 125, 250, 350 и 500 см3. До 60-те години се използват само четиритактови двигатели. Отчасти това се дължи на правилата, които допускат използването на много цилиндри (които са с по-малки бутала и осигуряващи по-високи обороти) и на допълнителните възможности за фина настройка. След това десетилетие, двутактовите двигатели започват да се налагат в по-малките класове.
През последните години, моторните спортове се промениха драстично, като не прави изключение и шампионата MotoGP. От средата на 70-те години до 2001 година, кралският клас беше до 500 кубически сантиметра и до 4-цилиндрови двигатели, без значение дали те са дву- или четиритактови. Повечето отбори използваха двутактовите, заради по-голямата им изходяща мощност .
След 2010 година, в трите основни класа настъпват промени, като двигателите повишават своята кубатура.
Спецификации
Тук ще можете да научите ключовите спецификации на всеки един от класовете. Те са въведени през 2005 година, като се подчиняват на правило 2.10.5, което гласи: „Не може да се използва гориво, което е с температура по-ниска с 15º от тази на околната среда.“ Така се слага край на използването на допълнителното ускорение, което се е получавало от увеличената горивна плътност чрез охлаждането ѝ.
Клас MotoGP
В началото на новата ера в MotoGP през 2002 година се използваха 500 кубиковите двутактови и 990 кубиковите четиритактови двигатели. Вторите обаче имаха предимството на по-големия обем, работеха с по-ниски вибрации, като още през следващата година от Международната Федерация по Мотоциклетизъм извадиха от употреба двутактовите двигатели. През 2007 година, максималният обем на четиритактовите двигатели е намален на 800 кубически сантиметра, но ограничението на теглото не е понижено. Мотоциклетите в клас MotoGP са доста характерни със специфичните конфигурации на двигателите. Броят на цилиндрите до голяма степен определя минималната маса на машините, а в този клас, всеки допълнителен килограм се счита за един вид предимство. Освен това, в съчетание с обема се получава по-къс ход на буталата и по-голямо ускорение. През 2004 година се използват 3-, 4- и 5-цилиндрови двигатели, като дори е предложен и 6-цилиндров вариант, но този вариант отпада още на тестовете. Днес, четирицилиндровите мотори се считат за най-добър компромисен вариант между тегло, мощност и разход на гориво, като през 2009 година такъв се използва в линейна и във V-образна конфигурация.
Най-високата развивана скорост със 125 кубиков мотор е 249,76 километра в час, постигана от Валентино Роси през 1996 година с Априля, докато тази при MotoGP е почти сто километра по-висока – 349,6 километра в час, постигана от Андреа Иа ноне с Дукати, по време на свободната тренировка за Гран При на Италия през 2014 година.
През 2009 година, от ръководните фактори на МФМ обявиха, че от сезон 2012 ще се увеличи кубатурата на двигателите до 1000 см3 и ще има ограничение до 4 цилиндъра, чиито диаметър е до 81 милиметра.
Клас Moto2
В този клас моторите са с четиритактови 600-кубикови двигатели, като през 2010 година те замениха традиционните 250-кубикови двутактови машини. Двигателите се доставят единствено от Хонда, гумите от Дънлоп, а електрониката само от определени производители одобрени от Международната Федерация по Мотоциклетизъм и не трябва да надхвърля 650 евро. Спирачките от въглеродни нишки са забранени и единствено стоманените могат да се използват в състезанията. Що се отнася до шасито, при него няма никакви ограничения. От 2010 година, в Moto2 могат да се използват само 600-кубикови, четиритактови двигатели.
Moto3
Клас до 125 кубика бе заменен през 2012 година от настоящият клас 3. Той е ограничен що се отнася до двигателите, които могат да бъдат четиритактови с обем до 250 кубически сантиметра и с 1 цилиндър, който има диаметър 81 милиметра. Минималното тегло на състезателят и машината му не трябва да бъде по-малко от 148 килограма. Самите състезатели трябва да са по-млади от 28 години, а за новопривлечените в този клас границата е до 25 години.
Спецификации на двигателите
Клас | МоtoGP | Moto2 | Moto3 |
Производител | Различни | Хонда | Различни |
Конфигурация |
V4, 4 редови и V2 |
4 редови | 1 цилиндър |
Обем | 1000 см3 | 600 см3 | 250 см3 |
Изгаряне | Четиритактов (от 2012 година) | ||
Клапани | DOHC, четири клапана на цилиндър | ||
Гориво | 100 октанов безоловен бензин | ||
Система за доставка на горивото |
Пълен инжекцион | ||
Пълнене | Без нагнетяване | ||
Мощност | 240 к.с. | 134 к.с. | 74 к.с. |
Смазване | Мокър картер | ||
Ограничител на оборотите |
17500-18000 оборота в минута | ||
Максимална скорост | 350 | ||
Охлаждане | Единична водна помпа |
Точкова система
Позиция | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
Точки | 25 | 20 | 16 | 13 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Големи спортни турнири и първенства
- Първенства и шампионати в моторните спортове
- МОТОЦИКЛЕТЕН СПОРТЕН КЛУБ - ПЛЕВЕН
- Писта Сиркюид де Барселона-Каталуния
- СПОРТЕН КЛУБ ПО МОТОЦИКЛЕТИЗЪМ "МОТО РЕЙСИНГ" - КНЕЖА
- Ендуро мотоциклет
- Спидуей
- Мото траял
- Мотополигон, с. Горна Росица
- СПОРТЕН КЛУБ ПО МОТОЦИКЛЕТИЗЪМ "ТОНИ РЕЙСИНГ"
- СДРУЖЕНИЕ "КРЕЙЗИ ФОКС ВАРНА - ВАРНА"
- Ерзберг родео – „4 дни с пълна газ“
Коментари към MotoGP