Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Възстановяване от спортни травми Възстановяване след скъсване на менискус при спортисти

Възстановяване след скъсване на менискус при спортисти

Възстановяване след скъсване на менискус при спортисти - изображение

Една от често използваните рехабилитационни програми при спортисти е тази за възстановяване след скъсване на менискус. Най-често тази програма се прилага непосредствено след артроскопска операция на коляното. Този метод е предпочитан в спортната медицина, защото травматизирането от оперативната намеса е значително по-малко, а възстановяването е по-бързо. Обикновено чрез такъв тип операция се извършват две възможни интервенции — зашиване и възстановяване на увредения менискус или премахване на увредена част. В помощ на спортната медицина се включват и най-съвременните методи за възстановяване на менискус, чрез поставяне на хрущялно-костен имплант или автоложна пластика с отглеждане на хрущял от собствени клетки. В зависимост от вида на операцията, тежестта на увредата и оперативния метод се определят периодите и средствата на рехабилитацията. Обикновено при премахване на менискус са нужни 2-3 седмици за възстановяване, а след зашиване на менискуса, около 2-3 месеца. Трябва да се знае обаче, че тези срокове са ориентировъчни и могат да варират значително.

Основни препоръки по време на рехабилитацията

  • Обременяването на крайника трябва да се направи постепенно и в зависимост от индивидуалните възможностти. В началото е добре да се използват патерици.
  • След операцията трябва да се носи ортеза стабилизираща коляно за 4 седмици.
  • Упражнения трябва да се извършват редовно, защото те ускоряват възстановяването и намаляват риска от сраствания и усложнения.
  • В началната рехабилитация не се извършават упражнения на фитнес машини, а само такива без тежести.
  • Шофиране се препоръчва, когато крайникът е достатъчно силен и движенията са координирани. Обикновено това става след 1-2 седмици рехабилитация.
  • Първите няколко месеца след операцията не се препоръчва спорт и тренировки, създаващи риск от повторно травмиране.

Възстановителна програма след скъсване на менискус

Предложената програма е стандартна и препоръчителна, като при всеки отделен пациент може да изменя според индивидуалните му възможности. Обикновено спортистите се възстановяват значително по-бързо, поради добре развитата мускулатура и двигателни възможности. Дадените упражнения са примерни и основни, като натоварването и броя има се увеличава постепенно. Упражненията се изпълняват 2-3 пъти дневно, всеки ден или през ден.

ПЪРВА СЕДМИЦА

  • С цел намаляване на болката и отока, в областта на коляното се поставя лед за 10-15 мин., няколко пъти дневно.
  • Ортезата за коляното се носи постоянно и се сваля само за упражнения.
  • Правят се различни мануални техники с цел мобилизиране (раздвижване) на колянната става.
  • Упражнения за горната част на тялото могат да се правят без ограничение.
  • Започва се с упражнения за възстановяване на обема на движение и леки стречинг упражнения.
  • След заздравяване на оперативните рани може да започне и с подводна гимнастика в басейн.
  • Упражненията не трябва да са форсирани или да причиняват болка по време на изпълнението им. Ако има болка упражнението трябва да се прекрати и да се потърси съвет от лекар.

Следоперативни упражнения в домашни условия

Упражнение 1


  • Седнете на стол, а оперирания крак поставете на друг стол пред вас.
  • Леко притиснете коляното надолу докато усетите леко разпъване и изправите максимално крака.
  • Задръжте в това положение за 5 секунди.
  • Повторете 10 пъти.

Упражнение 2


  • Седнете на стол така, че да има възможност да свиете подбедриците под него.
  • Сложете здравия крак пред оперирания така, че да го фиксирате.
  • Използвайки здравия крак, притиснете назад оперирания, докато усетите леко разтягане.
  • Задръжте за 5 секунди.
  • Повторете 10 пъти.

Упражнение 3


  • Легнете по гръб с изпънати крака.
  • Бавно започнете да движите глезена на оперирания крак нагоре и надолу във възможен обем.
  • Повторете 20 пъти.

Упражнение 4


  • Седнете на пода и поставете мека хавлийка под коляното на оперирания крак. Той трябва да е максимално изпънат и успореден на пода.
  • Стегнете квадрицепса притискайки леко бедрото към пода.
  • Задръжте квадрицепса стегнат за около 5-6 секунди, след което направете почивка за 10 секунди.
  • Направете 10 повторения.

Упражнение 5


  • Легнете на пода, сгънете здравия и изпънете оперирания крак.
  • Стегнете квадрицепса и повдигнете крака на около 45 градуса от земята, държейки коляното в заключено положение.
  • Задръжте за 5 секунди и бавно спуснете до долу.
  • Направете 10 повторения.

Упражнение 6


  • Легнете на страни върху здравата страна така, че оперирания крак да остане отгоре.
  • Стегнете бедрото и повдигнете оперирания крак нагоре на около 20-30 сантиметра от земята.
  • Задръжте за 5 секунди и бавно го спуснете до долу.
  • Направете 10 повторения.

Упражнение 7


  • Легнете настрани така, че оперирания ви крак да е върху пода.
  • Здравия крак прекръстете над него и стъпете на пода.
  • Започнете да повдигате оперирания крак нагоре.
  • Задръжте в крайно положение за 5 секуни и спуснете до долу.
  • Повторете 10 пъти.

Упражнение 8


  • Легнете по корем така, че пръстите на краката ви да докосват пода.
  • Стегнете задната част на бедрото и седалището на оперирания крак и бавно повдигнете крака нагоре.
  • Кракът трябва да е изпънат в коляното и да се повдига на около 20 сантиметра от земята.
  • Задръжте за 5 секунди и бавно го спуснете до долу.
  • Здравия крак задръжте на земята и използвайте, за да запазите баланс.
  • Направете 10 повторения.

СЕДМИЦА 2-4

  • Упражненията започват да се извършват срещу съпротивление.
  • Включват се упражнения за баланс и стабилизиране на тялото.
  • Включват се аеробни упражнения като велоергометър, плуване.
  • Продължава се с подводната гимнастика и упражненията за горната част на тялото.
  • Продължава се с криотерапията (поставяне на лед) и физиотерапия, ако в областта на коляното има оток и болка.

СЕДМИЦА 4-6

  • Продължава се с упражнения за възстановяване на обема на движение, като се акцентира върху пълното сгъване.
  • Включват се функционални упражнения като частични клякания, повдигания на пръсти и др.
  • Продължава се с тренировките на велоергометър.
  • Включва се ходене на бягаща пътека.

СЕДМИЦА 6-8

  • Повишава се натоварването на функционалните упражнения.
  • Пациентът трябва да ходи без накуцване.
  • Флексията в коляното трябва да е възстановена на 80%.

СЕДМИЦА 8-12

  • Включват се допълнителни упражнения със стъпване на страни и такива за стабилизиране на колянната става.
  • Включват се упражнения свързани със спецификата на съответния спорт.
  • Коляното трябва да достигнало до пълен обем на движение.

СЕДМИЦА 12-16

  • Тренировки с ниска интензивност.
  • Постепенно покачване на натоварването и връщане към съответния спорт.

Още по темата:

3.5, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайлМедицински изследванияСпециалистиЛюбопитноКлинични пътекиЛеченияЗаведенияОрганизацииЗдравни съветиСпорт и туризъмНовиниСнимкиАлтернативна медицинаСоциални грижиНормативни актовеИсторияОбразованиеПсихологияИнтервютаБотаникаАнкетиХранене при...ДиетиТестовеПроизводителиРецепти