Начало Спорт Спортна медицина Спортно здраве Тестове и изследвания в спорта Методи за определяне на процента мазнини в тялото

Методи за определяне на процента мазнини в тялото

Методи за определяне на процента мазнини в тялото - изображение

Едно от най-често прилаганите диагностични измервания както в спорта, така и извън него, са методите за определяне на процента мазнини в тялото. Това е така, защото процентът на подкожните мазнини в нашето тяло е показателен не само за нашата визия, но и за здравословното ни състояние и физическа форма. При спортистите повишеното количество на мазнини в тялото се смята за неблагоприятно за техните постижения, поради което поддържането на оптимален процент мазнини е изключително важно. При елитните спортисти мазнините в тялото рядко надминават 10-11%.

Въпреки че се препоръчва телесните мазнини да не са в голямо количество, прекалено ниският процент също може да има неблагоприятен ефект върху здравето и спортните постижения.

Колко трябва да бъде процента на мазнините в тялото?

Според разположението си масната тъкан в тялото бива два вида - подкожна и висцерална. Висцералната мастна тъкан е разположена около вътрешните органи и има защитна функция. Тя е 3–5% при мъжете и 8–12% при жените и е жизненонеобходима за тялото.

Подкожната мастна тъкан е тази, която се изменя при затлъстяване и тази, която имат за цел да измерят различните методи на анализ на телесните тъкани. Няма точно фиксирани идеални стойности на мастната тъкан в тялото, а нейния препоръчителен процент варира спрямо пола, възрастта, соматотипа, спортната дейност и др.

Различните източници дават различни оптимални стойности на процента мазнини в тялото. Спортистите обикновено поддържат 6–13% за мъжете и 14–20% за жените. При професионалните бодибилдъри, стойностите могат да достигнат почти критични нива - между 2-4% в определени периоди.

Норма за % мазнини зависимост от възрастта и пола

 под 30 годининад 30 години
Мъже14-20%17-23%
Жени17-24%20-27%

При стойности над 30% за мъжете и 35% за жените се поставя диагнозата затлъстяване. В тези случаи, освен че имаме изразен естетически проблем, започва да се покачва риска от различни заболявания. Същото важи и за прекалено ниският процент.

процент на мазнини

Оптимални стойности на подкожни мазнини за поддържане на добро здраве и спортна форма

възраст19-2425-2930-3435-3940-4445-4950-5960+

Минимум

мъже

66666666

Максимум

мъже

1516,51819,520,521,522,523,5

Минимум

жени

99999999

Максимум

жени

2222,522,723,725,427,230,031,0

Най-популярните методи за измерване на процента мазнини в тялото

Съществуват множество методи и техники за определяне на процента мастна тъкана в тялото. Едни от тях използват модерна апаратура, други си служат с антропометрични данни, а трети залагат на класическия метод с кожните гънки. Разликата между всички тях е единствено в точността и трудоемкостта на изпълнение. За най-точни се смятат тези, които използват най-новото поколение апарати, а за най-ненадеждни - математическите методи. Въпреки разликите обаче, всеки един метод има място в измерването на процента мазнини, защото в много от случаите е най-важно да регистрираме прогреса, а не с максимална точност количеството мазнини.

Метод на биоелектричния импеданс

Апарати за измерване мазнини 

Най-често срещаният метод за измерване на мазнините чрез използване на апаратура е този на биоелектричния импеданс. Той се осъществява с апарати, които пропускат през тялото слаб електричен ток със специална характеристика. Така, без да се усеща нищо, апаратът засича съпротивлението на тъканите според тяхното водно съдържание и дава много точна информация за процента на мастната тъкан. Най-новите модели на тези апарати правят комплексен анализ на тялото и дават информация за множество други параметри като: водно съдържание, чиста мускулна маса, базов метаболизъм, индекс телесна маса и др.

Такова изследване може да си направите в много от модерните фитнес центрове и кабинети по естетична медицина.

Метод на кожните гънки

Измерване на кожна гънка 

Това е може би един от най-старите методи, но и един от най-точните. Прави се със специални гънкомери (калипери), които измерват дебелината на захваната между пръстите кожна гънка. Точността на измерване с клипер е 0,5 mm и ако се прави коректно може да ни даде много достоверни резултати. Измерването се прави по методика с определен брой фиксирани места по тялото, обикновено между 7 и 15. След това резултатите се попълват в протокол и се изчислява процента на мазнини.

Има различни сайтове, които имат калкулатори и обяснения как да направите измерванията и в домашни условия. Единственото, което ви е нужно е да имате калипер.

Метод използващ индекса на телесната маса (BMI)

индекс телесна маса 

Единствените методи, които не изискват специална апаратура или уреди за измерване са тези на основата на математически формули. Те използват антропометрични данни като обиколки, килограми и ръст. 
Една от най-простите формули е на базата на индекса на телесната маса (BMI). Той е един от базовите индекси за определяне на затлъстяването и е свързан с връзката между ръста и теглото на човек.

Може да определите своя индекс чрез интерактивния калкулатор за BMI.

След това използвайки формулата трябва да направите нужните изчисления.

Подкожни мазнини % = (1.20 × BMI) + (0.23 × възраст) − (10.8 × пол) - 5.4

като възрастта е в години, а пола е 1 за мъже и 0 за жени.

Имайте предвид, че тази формула е направена на базата на статистически изследвания и може да ви даде само ориентировъчна информация относно процентът на подкожни мазнини в тялото.

Още по темата:

4.3, 6 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноСпортЛайфстайлСоциални грижиНовиниИсторияЗдравни съветиНормативни актовеЛеченияКлинични пътекиСъставкиРецептиСнимкиХрани и ястияТестовеХранене при...БотаникаДиетиИнтервютаМедицински изследванияОрганизацииАлтернативна медицинаЗдравни проблемиЗаведенияПсихологияКалкулаториПроизводителиСпециалисти