Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения 15 упражнения при дискова херния и болки в кръста

15 упражнения при дискова херния и болки в кръста

15 упражнения при дискова херния и болки в кръста - изображение

Едно от универсалните средства използвани както за профилактиката, така и при лечението на дискова херния и болки в кръста, са физическите упражнения. Благодарение на тях се засилва мускулатурата, подобрява се кръвообращението, повишава се подвижността и се противодейства на мускулния дисбаланс в лумбалния дял на гръбначния стълб. Така се стимулират възстановителните процеси в областта на кръста и се изгражда здрав мускулен корсет, който да поддържа гръбначния стълб в правилно положение.

Кога можем да прилагаме тези упражнения?

Обикновено при получаването на дискова херния или при обострянето й, първоначално се препоръчва покой и ограничаване на движенията до затихване на острите симптоми. Лечението обикновено включва и медикаменти като аналгетици, нестероидни противовъзпалителни средства или кортикостероиди. Това в голяма част от случаите помага за овладяване на болката и възпалението, но обездвижването води до атрофия и дисбаланс на мускулатурата около кръста. Затова е удачно веднага след като болката започне да намалява да се започне с леки упражнения, които да подпомогнат възстановяването на мускулатурата. Важно за този период е да се работи постепенно и да не се претоварва кръста, защото това може да доведе до връщане на симптомите. Ако усещаме дискомфорт или болка при изпълнение на някое от упражненията е най-добре да го пропуснем. Също така може да се започне и с по-малко повторения, а впоследствие те да се увеличат. Упражненията трябва да се изпълняват ежедневно, а на по-късен етап, със засилване на мускулатурата, могат да се правят и по два пъти дневно. За максимален ефект е най-добре упражненията да се комбинират с масаж и апаратна физиотерапия.

Упражненията могат да се практикуват и профилактично при чести болки в кръста свързани с дегенеративни промени на междупрешленните дискове или стари дискови хернии. В тези случаи е удачно да включат и допълнителни упражнения за засилване на мускулите на гърба и корема.

УПРАЖНЕНИЯ ПРИ ДИСКОВА ХЕРНИЯ

Упражнение 1

 

  • Изходно положение: Тилен лег с ръце до тялото.
  • Застанете на лакти и бавно повдигнете гърдите нагоре докато целият гръб се отлепи от пода.
  • Задръжте за няколко секунди в крайно положение и спуснете до изходна позиция.
  • Повторете 7-8 пъти.

Упражнение 2

 

  • Изходно положение: Тилен лен с ръце до тялото и крака сгънати в коленете.
  • Бавно отлепете таза на няколко сантиметра от пода и задръжте в тази позиция за няколко секунди.
  • Спуснете до долу и повторете 6-7 пъти.

Упражнение 3

 

  • Изходно положение: Тилен лег с ръце до тялото и крака сгънати в коленете.
  • Повдигнете таза и гърба от земята докато бедрата и тялото заемат права линия.
  • Задръжте за секунда и спуснете бавно до долу.
  • Повторете 3-4 пъти.

Упражнение 4

 

  • Изходно положение: Тилен лег с изпънати ръце и крака.
  • Вдигнете дясната си ръка и крак и задръжте за 8 секунди.
  • Направете същото с лявата ръка и левия крак.
  • Повторете 6-7 пъти.

Упражнение 5

 

  • Изходно положение: Тилен лег със сгънати в колената крака.
  • Изпънете ръцете напред и повдигнете горната част на тялото и главата, като от пода се отделят само лопатките.
  • Задръжте за 1-2 секунди и отпуснете.
  • Повторете 7-8 пъти.

Упражнение 6

 

  • Изходно положение: Тилен лег с един изпънат и един сгънат в коляното крак.
  • Бавно започнете да повдигате изпънатия в коляното крак нагоре.
  • Задръжте за няколко секунди в горно положение и бавно спуснете до долу.
  • Сменете краката и направете същото и с другия.
  • Повторете 7-8 пъти.

Упражнение 7

 

  • Изходно положение: Тилен лег със свити крака в коленете.
  • Хванете двата крака с ръце и бавно ги издърпайте към гърдите до колкото можете.
  • Задръжте за 15-20 секунди в крайно положение и бавно отпуснете краката.

Упражнение 8

 

  • Изходно положение: Лицев лег с ръце свити в лактите и длани в областта на ушите.
  • Бавно повдигнете горната част на тялото, задръжте за момент и спуснете до долу.
  • Повторете 7-8 пъти.

Упражнение 9

 

  • Изходно положение: Лицев лег със сгънати в лактите ръце, поставени върху пода.
  • Бавно повдигнете горната част на тялото и задръжте за 5 секунди в горно положение.
  • Спуснете до долу.
  • Повторете 6-7 пъти.

Упражнение 10

 

  • Изходно положение: Страничен лег с ръка под главата.
  • Бавно повдигнете горния крак, задръжте за секунда и спуснете.
  • Направете 7-8 повторения за всяка стана .

Упражнение 11

 

  • Изходно положение: Колянна опора
  • Бавно повдигнете единия крак назад и задръжте за секунда в изпънато положение.
  • Направете 7-8 повторения за всеки крак.

Упражнение 12

 

  • Изходно положение: Колянна опора.
  • Издишвайки извийте гърба нагоре, а главата наклонете надолу.
  • Задръжте за 5 секунди.
  • Вдишвайки бавно спуснете гърба надолу до изходно положение и задръжте за 5 секунди.
  • Повторете 4-5 пъти.

Упражнение 13

 

  • Изходно положение: Колянна опора.
  • Спуснете бавно горната част надолу и напред, свивайки лактите - движението наподобява гмуркане или минаване под ниска ограда.
  • Върнете бавно назад до изходно положение.
  • Повторете 8-10 пъти.

Упражнение 14

 

  • Изходно положение: Колянна опора.
  • Бавно пуснете тялото назад и седнете върху кратката като същевременно ръцете се изпъват напред.
  • Задръжте за 15-20 секунди.
  • По време на задържането може леко да пружинирате върху ръцете.
  • По време на упражнението трябва да се усеща леко разпъване в лумбалната област.

Упражнение 15

 

  • Изходно положение: Стоеж със спуснати до тялото ръце.
  • Сложете ръцете отзад в областта на кръста и започнете бавно да бутате.
  • Задръжте за 1-2 секунди и отпуснете.
  • Повторете 3-4 пъти.

Още по темата:

4.2, 26 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиАлтернативна медицинаЛеченияМедицински изследванияЛюбопитноНовиниБотаникаКлинични пътекиПсихологияЛайфстайлИсторияЗдравни проблемиСпециалистиЗаведенияХранене при...СнимкиОрганизацииИнтервютаАнкетиТестове