Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни съоръжения Писти Аутодромо Енцо и Дино Ферари

Аутодромо Енцо и Дино Ферари

Аутодромо Енцо и Дино Ферари - изображение

Аутодромо Енцо и Дино Ферари е автомобилна писта, намираща се в близост до италианския град Имола. Фабриката на Ферари в Маранело е на 80 километра източно от нея.

Пистата е кръстена на основателя на Ферари Енцо и на синът му Дино. Това е мястото, където дълги години се провеждаше Гран При на Сан Марино от Формула 1, а понякога и това на Италия. Състезанията на пистата край Имола се разглеждат като домашно състезание на Ферари и тифозите винаги изпълват трибуните до краен предел.

Аутодромо Енцо и Дино Ферари или просто Имола е една от малкото големи международни писти, при които състезанието се провежда по посока, обратна на часовниковата стрелка. Другите са Истанбул Парк, Международната писта в Корея, уличната писта Марина Бей в Сингапур, както и Яс Марина в Абу Даби.

Гран При на Сан Марино 1994 година – Черният уикенд

На тази писта са се случвали редица инциденти, най-вече на шикана Тамбурельо. Много катастрофи са ставали там, с доста тежки последствия, но най-черната година на Аутодромо Енцо и Дино Ферари е 1994-та. Опасността в схемата на пистата стана печално очевидна при Гран При на Сан Марино. По време на петъчната тренировка, Рубенс Барикело минава през един от бордюрите на завоя Баса, гумата на болида му се къса и го удря в главата, при което той изпада в безсъзнание. Само бързата намеса на лекарите спасява живота му. На официалната квалификация в събота обаче, австрийският пилот Роланд Рацбергер няма късмета на Барикело, като се разбива на завоя Вилньов с 310 километра в бетонната предпазна стена. Загива на място от получената базиларна черепна фрактура. Черната серия обаче не спира до тук. На състезанието в неделя, трикратният световен шампион Аертон Сена губи управлението над болида си на шикана Тамбурельо в седмата обиколка, блъска се в стената и част от окачването на автомобила, заедно с гумата пробиват шлема и черепа му. Освен жертвите на тези две катастрофи, няколко зрители и механици също бяха доста тежко ранени.

Трасето продължава да бъде домакин на Гран При до 2006 година, но веднага са му направени корекции на схемата, за да се подобри безопасността. Завоят Тамбурельо се превръща в шикан, като той може да бъде преминат до четвърта предавка, а също така се добави и буферна зона при пропускане на завоя, с чакъл. Завоят Вилньов също се превръща в шикан, с буферна зона с чакъл. Завоят Тоза получава пясъчен капан от външната му страна. Увеличен е и ъгълът му, като това кара пилотите да го преминават на четвърта предавка, а преди реконструкцията това е ставало на 6-та. Бордюрите на завой Алта вече са с намалена височина, тъй като там са се получавали редица инциденти.

Въпреки всички тези подобрения, критиците на пистата казват, че тя не е достатъчно безопасна и през 2007 година Гран При на Сан Марино отпада от календара на Формула 1.

Последващо развитие

Реконструкциите на пистата продължават, като собствениците и се надяват тя да попадне отново в календара на Формула 1 през 2008 година. Това обаче не се случва, въпреки редицата сериозни промени, които се правят от немския архитект Херман Тилк. Въпреки това, на Аутодромо Енцо и Дино Ферари се провежда състезанието за Голямата Награда на Европа от Световния Шампионат за Туристически Автомобили през 2008 година на 21 септември. През 2011 година се провеждат „6-те часа на Имола“, като част от сериите Льо Ман.

Мащабните реконструкции, които не спират да се правят карат собствениците на пистата и феновете на Формула да се надяват, Имола да се върне отново в календара в близките сезони.  

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортСпорт и туризъм