Картинг

Състезанията с картове, или по-известни като картинг са вид моторен спорт, при който се използват четириколесни превозни средства (картове), които могат да се различават по своята конструкция и скоростна кутия. Картингът се приема като начална стъпка към редица моторни спортове, като Формула1, Формула 3 и т.н.
Скоростта, която могат да развият картовете може да бъде в широки граници, като суперкартовете достигат до 260 километра в час, докато тези, които са предназначени по-скоро за забавление са ограничени до около 25 километра, а картовете от клас KF1, които са със 125 кубикови двигатели имат максимална скорост от 137 километра. Максималната скорост на картингите може да бъде развита много бързо, като при някой от машините това става за около 3 секунди.
История
Арт Ингълс е създателят на картинга. Той конструира първият карт през 1956 в Южна Калифорния. Картовете бързо стават популярни в САЩ и в други страни, а в момента са изключително популярни и в Европа.
В началото е използван двигател от косачка, който е бил леко модифициран. В последствие, в Италия започват да се правят двигатели специално за този спорт.
Компоненти на картинга
Шаси
То е изработено от стоманени тръби. Картингите нямат амортисьори, затова шасито трябва да бъде достатъчно гъвкаво, за да обира неравностите по пистата и в същото време трябва да е здраво, за да издържи натоварването. Съществуват различни видове шасита, като пилотите могат да стоят в средата на картинга или в лявата му старана. Твърдото шаси е подходящо за по-сухо време, а за мокри писти и лоши метеорологични условия е добре да се използва гъвкаво шаси. Могат да бъдат добавяне и ролбари, които да предпазват превозното средство от удари в стените на пистата.
Спирачките са дискови, като се монтират на задната ос, а предни се монтират само при големите класове, където се развиват много високи скорости. Тези картове, които имат преди и задни дискове, имат възможност да се настройват като съотношение, в зависимост от условията. Масата на картингите без водача са около 75-79 килограма.
Двигатели
Картовете за забавления използват 4-тактови или електрически двигатели, а състезателните, а състезателните използват двутактови и четиритактови двигатели.
-
Четиритактовите двигатели са с въздушно охлаждане и имат от 5 до 20 конски сили при състезанията за аматьори, а при професионалистите са с мощност от 15 до 48 к.с. Развиват до 11000 оборота в минута.
-
Двутактовите двигатели могат да бъдат едноцилиндрови с капацитет 60 кубически сантиметра и мощност до 8 к.с. или двуцилиндрови с капацитет 250 кубически сантиметра и мощност до 90 конски сили. Най-популярни са 125 кубиковите двигатели, които обикновено са електронно ограничени до 16000 оборота в минута. Те са с водно охлаждане, но преди години въздушното е доминирало в този спорт.
Трансмисия
Картовете нямат диференциал, това означава, че при завиване едната от задните гуми трябва леко да се приплъзне или да се вдигне. Шасито е така проектирано, че когато са получи голям ъгъл на завиване, външната гума за завоя леко се вдига за да загуби сцепление, което улеснява завиването. Силата на двигателят се предава към задните колела с помощта на верига. В началото е имало само една предавка, но в последствие се преминава към скоростните кутии с до 6 зъбчатки, като се използва центробежен съединител.
Гуми
Гумите и джантите са много по-малки от тези на нормалните автомобили. Джантите са изработени от магнезиева сплав или алуминий. Гумите могат да устоят на сила в завоя от 2 G или 20 метра в секунда, в зависимост от настройките на шасито и двигателя. Подобно на много други моторни спортове, в картинга се използват различни видове гуми, в зависимост от условията на времето:
-
Сликове – те се използват при сухо време и нямат грайфери. Това са едни от най-меките и иновативни гуми. Сликовете за картинг могат да бъдат от много меки за изключително сцепление, до твърди, които се използват най-вече от любителите, тъй като имат по-дълъг живот.
-
Гуми за дъжд – те са по-тесни от сликовете и имат грайфери. Изработени са от изключително меки съединения.
-
Специални гуми – те могат да бъдат с шипове, за състезания по лед или да са с нарези, за по-добро сцепление върху прашни или глинести писти.
Информационна система
Както и при другите моторни спортове, при картингите също се използват информационни системи, които позволяват на пилотите да получават данни за превозното средство, скоростта, брой изминати и оставащи обиколки, най-бърза обиколка, място в класирането и други. Някой от системите позволяват да се запише цялото състезание през погледа на пилота, заедно с данните за карта, които в последствие могат да бъдат анализирани от отбора. Някой от по-сложните информационни системи могат да покажат и напречното ускорение, позицията на педалите на спирачката и на газта, както и тази на волана.
Състезателни формати
Спринт – извършва се по специална схема, като отсечките могат да бъдат от четиристотин метра до 1600 метра, като има и завои. Обикновено продължителността е до 15 минути, като Световното първенство се провежда в три тура, първия е тренировъчен, втория е квалификация и третия същинското състезание.
Издръжливост – тук състезанието може да продължи от половин час до над 24, като може да вземе участие само един пилот или няколко, които се редуват да управляват един карт. Като цяло скоростта не е основен фактор в тази дисциплина, а тактиката на отбора и времето за смените.
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Видове спорт
- Моторен спорт
- Световен шампионат за туристически автомобили (WTCC)
- Картинг писта към СК "Христо Ботев", гр. Враца
- Силвърстоун
- Картинг писта, гр. Плевен
- Картинг писта, гр. Кюстендил
- Картинг писта, гр. Кърджали
- Мотополигон за моторни състезания, с. Йоаким Груево
- Триатлон Ironman
- Състезание по теглене с трактори
- "ДЕЛТА КАРТИНГ СПОРТ" - КЛУБ ПО КАРТИНГ
Коментари към Картинг