Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни турнири и първенства Шампионати в моторните спортове Планинско изкачване Пайкс Пийк – състезанието към облаците

Планинско изкачване Пайкс Пийк – състезанието към облаците

Планинско изкачване Пайкс Пийк – състезанието към облаците - изображение

Планинско изкачване Пайкс Пийк е ежегодно автомобилно и мотоциклетно състезание по билото на върха Пайкс Пийк в американския щат Колорадо. Трасето е с дължина от близо 20 километра, включващо 156 завоя и денивелация на изкачването ат 1440 метра. Стартът му е на седми километър от магистралата Пайкс Пийк, където надморската височина е 2862 метра, а финалът е на височина 4300 метра.

До 2011 година пътят е бил от чакъл и павета, но от август същата година, целия маршрут е асфалтиран.

Първото състезание се провежда още в далечната 1916 година. Днес в него участват множество различни класове превозни средства, включително автомобили, камиони, мотоциклети и бъгита. Постоянно се правят опити с въвеждането на нови класове, а други, които не са оправдали очакванията отпадат от надпреварата. В изкачването на връх Пайкс Пийк всяко година участват по над 130 състезателя, а в зоната на старта има изграден и музей на моторните спортове.

История на планинско изкачване Пайкс Пийк

Ранна история

Както споменахме по-рано, първото състезателно изкачване на върха е през 1916 година, като идеята за него е на Спенсър Понроуз, който разширява разширява тесния път, превръщайки го в първообраза на днешната магистрала.

Първото състезание е спечелено от Рий Ренц, който завършва с време 20 минути, 55 секунди и 60 стотни и вдига трофея „Пенроуз“.

Трасето е част от няколко автомобилни шампионата, включително и Индикар, от 1946 до 1970 година.

Включването на европейци в състезанието

През 1984 година се включват първите европейски състезатели в планинското изкачване на Пайкс Пийк. Това са норвежкият пилот от рали крос надпреварите Мартин Шанч с Ford Escort Mk4 4x4 и френската рали състезателка Мишел Мутон с Audi Sport quattro, които отварят очите на Европа за малко популярното тогава планинско състезание в САЩ. И докато Шанч не успява да постигне нищо значимо, тъй като предната му дясна гума се спуква след удар в камък, то Мутон и нейната навигаторка Фабриция Понс печелят отворената рали категория, но без да успеят да подобрят рекорда на трасето.

През 1989 година е направен филм за състезанието, по повод на рекордното време, постигнато от бившия световен шампион в рали спорта Ари Ватанен, с неговия Peugeot 405 Turbo-16.

Павиране на трасето

Ръководството на Колорадо Спрингс започва да павира трасето през 2002 година, след като е осъдено поради това, че от ерозионните процеси в планината страда екологичната система в подножието. След тази година, трасето всяка година се павира с по 10%, а 2011 година е последната, в която състезанието има участъци от чакъл.

Включването на електрическите автомобили и новите рекорди

През август 2011 година целия маршрут е асфалтиран, което оказва влияние на бързината за преминаването му. За пръв път в състезанието с мотоциклет е преодоляна границата от 10 минути, като това успява да постигне Карлин Дън с Ducati, а времето е 9:52.819 минути.

През 2013 година, легендата на WRC Себастиан Льоб постига време под 9 минути – 8:13.878, а всички, които се класират до четвъртото място са с постижения, които са по-добри от рекордното до този момент.


През 2015 година за пръв път в историята на планинското изкачване на Пайкс Пийк, победител във всички класове е електрически автомобил.

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортСпорт и туризъмНовиниЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиНормативни актовеСнимки