Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Спорт Спортна енциклопедия Видове спорт Моторен спорт Спидуей

Спидуей

от 09 сеп 2013г.
Спидуей - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Спидуей е мотоциклетен спорт, в който се състезават по четирима, а понякога по шестима мотоциклетисти по овална писта, в посока обратна на часовниковата стрелка. Моторите нямат спирачки и са само с една скорост, като пистата е изградена от пръст или глинести шисти. Благодарение на тази повърхност, състезателите успяват да се плъзгат странично с моторите при завиването, което прави дисциплината толкова интересна и приятна за наблюдаване. В правите участъци се развива скорост до 110 километра, а в завоите се получава плъзгане, подобно на дрифтинга, който се прави с автомобилите.

Точни данни за произхода на спидуей не са известни, но има доказателства, че подобен тип състезания се практикува в САЩ и в Австралия около времето на Първата Световна Война. Днес, спортът се радва на най-голям интерес в Северна и Централна Европа и в по-малка степен в Северна Америка и Австралия.

Скоростта

Пистите са дълги между 260 и 425 метра и обикновено на състезателите им отнема около минута, за да завършат 4 обиколки. Например, Лий Адамс поставя рекорд от 59 секунди на 342-метрова писта, като поддържа средна скорост от 83 километра в час. Скоростта в правите участъци достига до 110 километра, но завоите и плъзгането по тях намаляват средната скорост. Ускорението на моторите е изключително, като само за 2,5 до 3 секунди те достигат до 100 километра. Стартът е от изключителна важност, защото от тръгването при него се получава огромно предимство в по-нататъшната част от състезанието. Понякога състезателите в спидуей поемат изключително големи рискове в завоите, като не търсят най-плавната състезателна линия, което им се отплаща с по-висока скорост и те често изпреварват моторите пред тях.

Пистите за спидуей

Професионалните състезателни писти са регламентирани от Международната Федерация по Мотоциклетизъм, като те трябва да отговарят на определени правила за строителството им, размерите и изискванията за безопасност. Пистите трябва да бъдат дълги между 260 и 425 метра, като наклонът им в правите не трябва да надхвърля 5 градуса на правите и 10 градуса в завоите. Външната част на пистите за спидуей трябва да са обезопасени с предпазна ограда. Минималната широчина на пистите не може да бъде под 10 метра на правите и 14 метра в завоите, като това е изискване, което трябва да позволи на всеки един от състезателите да има достатъчно свободно пространство за плъзгането с мотора, без да пречи на останалите.

За да получи лиценз една писта, тя трябва да разполага с боксове за ремонт и подготвяне на мотоциклетите, а също тя трябва да има и медицински и прес център.

Пистата е оградена от 2 бели линии, които не трябва да се пресичат от моторите с двете им колела, в противен случай състезателите се дисквалифицират. Изключение на това правило е, когато излизането е направено с цел да се предотврати инцидент или е предизвикано от неправомерното изблъскване.

Повърхността на пистата се състои от четири слоя. Най-горният е съставен от шисти, натрошен гранит, тухли на гранули или друг насипен материал, като частиците не могат да надхвърлят 7 милиметра. Състезателите използват тази ронлива повърхност за плъзгането, като представянето им изцяло зависи от способността им да контролират машините. По време на състезанието, след всеки манш пистата се изглажда със специални гребла, теглени от трактори, като също така се прави и навлажняване, с което се предотвратява вдигането на прах. Около пистата, и най-вече в завоите има специални огради, които предпазват зрителите от летящите частици, изхвърлени от гумите на моторите.

Мотоциклетите в спидуей

В този спорт се използват уникален вид мотори. В миналото са използвани такива с вертикални двигатели, но днес те са с хоризонтално разположени, тъй като така владеенето им е по-лесно. Моторите в спидуей нямат спирачка, а съединителят им се използва единствено при стартирането. Използваното гориво е чист метанол, а минималното тегло на всяка машина не може да бъде под 77 килограма. Метанолът позволява по-силно степен на сгъстяване в двигателите, което води до получаване на повече енергия, в сравнение с останалите горивни смеси, а така се постига и по-висока скорост.

Използваните машини трябва:

  • Те не могат да са по-леки от 77 килограма, без да са заредени с гориво

  • Трябва да използват четиритактов, едноцилиндров двигател, който е с една свещ и с един карбуратор и с максимална мощност до 500 кубически сантиметра

  • Могат да имат предпазни елементи върху движещите се части

  • Използват допълнителна защита в зоната на веригата, за да се предпази водачът при евентуално скъсване

  • Да бъдат оборудвани с дефлектор за спиране на изхвърлените частици

  • Да бъдат заредени с чист метанол, без никакви добавки

  • Да имат допълнителен заглушител, който е одобрен от международната федерация

  • Широчината на кормилото им трябва да бъде между 650 и 850 милиметра

Използваните машини не могат:

  • Да са изцяло изработени от титаниеви части

  • Да използват непокрити керамични части

  • Нямат право да използват изцяло контролиран от електронни компоненти двигател

  • Да имат спирачки, без изключение

  • Да използват компресор или турбина от всякакъв вид

В допълнение към тези изисквания, всеки мотор трябва да има допълнително устройство за сигурност, което представлява нееластично въже, свързващо дясната китка на състезателя с ключа на машината. При падане, ключът излиза от гнездото си, с което се получава изключване на електрическата верига и моментално изгасване на мотора, с което се цели да се предпази състезателя. Спирането с мотор от този вид става с използването на силната компресия на двигателя при отпускане на газта.

Състезанието


Обикновено стартират по четирима пилоти, като те правят по четири обиколки на пистата. Те носят различни по цвят каски, като по традиция, с червена и синя каска са пилотите от страната домакин, а с бяла и жълта (черна) са гостуващите пилоти. Цветовете също така показват и стартовата позиция на пилотите. Този с червената каска е във най-вътрешния коридор, втори е за пилотът със синя каска, а най-външните са пилотите с бяла и с жълта (черна) каска. Когато пистата е с достатъчно голяма широчина, тогава могат да се състезават до 6 мотора, като тогава се правят и повече обиколки (над 6). При сигнал, всеки пилот трябва да застане в своята зона за стартиране, без намеса от помощник. Ако в рамките на определено време той не успее да стори това, бива дисквалифициран. В Англия, правилата позволяват замяна на дисквалифицираният пилот с резервния пилот на отбора, а ако такъв липсва, то за избягване на отстраняването се позволява стартиране, но с 15 метра назад от стартовата линия. Времето за заемане на стартова позиция е 2 минути, чието начало се оповестява със звънец и святкане на сигнална лампа, а времето се отразява на екрани около пистата.

Пилотите застават на стартова позиция, като те не трябва да се доближават до вдигащата се мрежа на по-малко от 10 сантиметра. Ако по време на вдигането на тази мрежа, някой от състезателите тръгне и я удари, то се получава фалстарт и следва същите наказания, както при неспазване на времето за заемане на начална позиция.

Пилотите трябва да потеглят сами, без тласкане от човек от техния отбор, като в миналото такава помощ е била позволена, но днес, заради мерките за безопасност това не се разрешава.

Още по темата:
  • Ерзберг родео – „4 дни с пълна газ“ Ерзберг родео – „4 дни с пълна газ“
  • Планинско изкачване Пайкс Пийк – състезанието към облаците Планинско изкачване Пайкс Пийк – състезанието към облаците
  • Подготвителен план за състезание на 10000 метра Подготвителен план за състезание на 10000 метра
  • Теглене на въже Теглене на въже
5.0/5 1 оценка

Коментари към Спидуей

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Спидуей
    www.framar.bg 
    на 01 July 2025 в 02:59
    Коментирайте "Спидуей"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Спортна енциклопедия
  • Видове спорт
  • Моторен спорт
  • Подготвителен план за състезание на 10000 метра
  • Теглене на въже
  • Състезания с гълъби
  • MotoGP
  • Състезателна стрелба с лък
  • Как да заредите с въглехидрати преди състезание за издръжливост
  • Ендуро мотоциклет
  • Рали
  • Ключови концепции, съвети и тренировъчни стратегии за първо участие в кикбокс / муай тай състезание
  • Водна Формула 1
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Спорт и безопасност при децата при каране на велосипед

преди 1523 дни, 12 часа и 18 мин.

Спорт за човек с херния – възможно ли е?

преди 1949 дни, 11 часа и 17 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 3 дни, 11 часа и 10 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 5 дни, 3 часа и 51 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 17 дни, 10 часа и 42 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 17 дни, 17 часа и 44 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

АСАМ КРОЙТЕРХОФ КРЕМ ЗА КРАКА И СТЪПАЛА 100 мл

ЛЮКСЕОЛ МАСЛО РИЦИНОВО КОСА/КОЖА/НОКТИ 50мл 336935

ЛЮКСЕОЛ МАСЛО БРАДА ПОДХРАНВАЩО 50мл 080289

ЛЮКСЕОЛ Б-М КОСОПАД 200мл 337215

ЛЮКСЕОЛ Б-М РАСТЕЖ/ПОДСИЛВАНЕ 200мл 337352

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

НИСТАТИН АКТАВИС таблетки 500 000 IU * 20 ТЕВА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 30 юни 2025г. в 17:14:17

НАУ ФУДС ИНДОЛ - 3 - КАРБИНОЛ капсули * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 30 юни 2025г. в 17:12:24

РЕЗИСТА КИДС шоко мечета * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 30 юни 2025г. в 17:10:21

АМОКСИКЛАВ филмирани таблетки 875 мг / 125 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 30 юни 2025г. в 16:55:00

АКУТИЛ капсули * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 30 юни 2025г. в 16:38:36
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival