Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Спорт Спортна енциклопедия Видове спорт Моторен спорт Рали

Рали

от 24 апр 2013г., обновено на 14 яну 2025г.
Рали - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Рали е форма на автомобилно състезание, което се провежда по обществените пътища със модифицирани модели на серийни автомобили. Тук пилотите не стартират едновременно, а един след друг през определено време, като на няколко места по трасето има контролни времеви пунктове. Състезанието може да бъде спечелено с най-добри времена в различните етапи.

Еволюция на рали автомобилите

Още от края на ХІХ век започват да се организират състезанията са автомобили, като много от производителите се включват в тях, като целта им е да покажат своето превъзходство едни пред други.

Много често и частни собственици на автомобили са се впускали в надпреварите, като например на Рали Монте Карло през 1936 година, когато румънец участва с личния си Форд V8. 

ford-v8

Преди Втората Световна Война модификации почти не се правят, което улеснява и участието на такива частни пилоти. След войната започват да се произвеждат доста спортни автомобили, които са с подобрена производителност на двигателите, спирачна система и окачване. Това дава възможност на още повече интусиасти да се впуснат в рали състезанията.

Поради значително нарасналия интерес към състезанията, автомобилните компании започват да въвеждат специални модели или варианти на стандартните им автомобили, които са пригодени за натоварванията. Така например, Мини Купър от 1962 година се сдобива с преработена версия Мини Купър S, моделът на Форд – Кортина е доработена от Лотус и така се появява един от най-успешните рали автомобили за времето си – Ескорт Туин Кам. В Италия, Абарт прави високоскоростни версии на Фиат 124 роудстър и 131 седан. 

Други производители не се задоволяват само с леко промени. Рено например финансира малкия производител на спортни автомобили Алпин, който променя малкия модел А110 Берлинет до степен, в която почти няма общи части със серийния автомобил. Наемат се също така професионални пилоти и навигатори. През 1974 година е създадена Ланчия Стратос, която е изцяло рали автомобил, без преди това да има сериен вариант. Тя доминира в почти всяко асфалтово рали, в което участва. За да се спазят изискванията на ФИСА (сега ФИА), тези производители създават и определени бройки шосейни модели, които са производни на рали автомобилите им.

1980 година се оказва превратна за рали спорта. Ауди въвежда по-широко и тежко купе на семейния седан, поставя му 2,1-литров двигател с турбокомпресор и 5 цилиндъра, който задвижва четирите колела. Така се ражда Ауди Куатро. Международните разпоредби до този момент са забранявали двойното задвижване, но ФИСА преценява, че това е бъдещето на спорта и променя правилата. Куатро бързо се превръща в машина за победи на сняг, лед и макадам, а през 1983 година Хану Микола печели Световния Рали Шампионат. Другите производители не са разполагали с автомобили със задвижване на четирите колела и така ФИСА е принудена на създаде Клас В. Тук автомобилите вече са много по-далече от стандартните и се създава поколението на така наречените суперавтомобили за рали. Освен Ауди, във борбата се включват Пежо с модела 205 Т16, Рено 5 турбо и Ланчия Делта S4, които са с купе от леко фибростъкло и мощност от над 600 конски сили. Други автомобили в този клас са Метро 6R4 и Форд RS200, но те са по-малко успешни.

Ерата на леките и изключително мощни автомобили не продължава дълго. През 1986 година, на Рали Португалия загиват четирима зрители и един пилот, което кара ФИСА да доближи рали автомобилите по-близо до серийните модели, а заедно с това се създава и Клас А. В него пълен господар е Ланчия Делта Интеграле, който автомобил е номер 1 от 1987 до 1992 година. Този рекорд все още не е подобрен. 

По късно в Световният Рали Шампионат навлизат само автомобили с двойно задвижване, като по-голямата част са на заводски производители и рядко на частни пилоти. Частите им са модифицирани, за да могат да се настройват и да издържат на огромните натоварвания. Използвате се автомобили като Субару Импреса, Митсубиши Лансер Ево, Ситроен С4 (до скоро Ксара), Шкода Фабия, Фолксваген Поло, Форд Фокус, Пежо 206

Видове рали

Съществуват два основни типа рали – етапно и шосейно. Първият вид е професионалното разклонение на спорта. Участъците, в които се провежда състезанието са затворени за останалите участници в движението. Те могат да бъдат асфалтови планински преходи, необработени горски пътища, заледени и заснежени пътища, пустинни пясъци и макадам (натрошен чакъл). Ралитата са най-популярни в Европа, Азия и Океания.

Шосейните ралита се провеждат по отворени за движение пътища, като те са на любителски начала и не са за време, а по-скоро за издръжливост и за ориентация.  

Още по темата:
  • Най-невероятните състезателни автомобили на всички времена Най-невероятните състезателни автомобили на всички времена
  • Hyundai Racing Trophy Hyundai Racing Trophy
  • Световен рали шампионат (WRC) Световен рали шампионат (WRC)
  • Насер Ал-Атия – Принцът на дюните Насер Ал-Атия – Принцът на дюните
5.0/5 1 оценка

Коментари към Рали

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Рали
    www.framar.bg 
    на 17 May 2025 в 18:55
    Коментирайте "Рали"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Спортна енциклопедия
  • Видове спорт
  • Моторен спорт
  • Теглене на въже
  • Състезателна стрелба с лък
  • Жените в бодибилдинга – полезни съвети за добро представяне на състезание
  • Състезания с гълъби
  • Картинг
  • Триатлон Ironman
  • Рали България
  • Спидуей
  • АВТОМОБИЛЕН КЛУБ СОФИЯ "ОФРОУД РЕЙСИНГ"
  • Състезание за овчарски кучета
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Спорт и безопасност при децата при каране на велосипед

преди 1479 дни, 4 часа и 14 мин.

Спорт за човек с херния – възможно ли е?

преди 1905 дни, 3 часа и 13 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 1 дни, 6 часа и 59 мин.

Какво представлява прозяването

преди 5 дни, 21 часа и 59 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 5 дни, 22 часа и 11 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 5 дни, 22 часа и 18 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival