Начало Спорт Влез във форма Тренировъчни съвети Правила за начинаещи алпинисти

Правила за начинаещи алпинисти

Правила за начинаещи алпинисти - изображение

Скалното катерене може да ви се стори доста смущаващо първия път, независимо, че се чувствате уверени, тъй като дълго време сте тренирали на стените в залите. Колкото и трудни да са били стените, те по-скоро биха ви подготвили чисто физически, технически и психически, но природата винаги може да ви изненада с трудно решими задачи. Слизането от изкуствените стени за катерени и изправянето пред скалните масиви може да има шокиращ ефект, затова е добре да имате предвид няколко правила или по-скоро полезни съвета:

  1. Подберете добре оборудването си – Един от най-важните елементи от оборудването за скално катерене са обувките (еспадрили). Те трябва да са с достатъчно малък размер, така че кутията на пръстите им да бъде плътна, а и самите обувки трябва да прилепват добре на крака, без да се усеща никаква хлабавина. Чантичката с талк също е много важен аксесоар (по-надолу ще ви обясня защо). Сбруите са необходими само в случаите, когато се изкачвате по стръмни и високи скали, но като за начинаещи, не ви го препоръчвам. По-скоро се придържайте към стила боулдър (вижте повече информация за него ТУК), докато се почувствате по-сигурни да се качите на по-горното ниво!

  2. Започнете по-леко – Изкуствените стени са лесни за ориентиране, тъй като „пътеките“ нагоре са оцветени и катерачите лесно се ориентират по цветовите комбинации за трудността на изкачването. Стените имат различни такива пътеки, с различна трудност, означена с буквата V и номер, като V0 е така наречената „Заешка пътечка“, а V16 е изкуственият вариант на най-трудния за изкачване връх К2. Когато излезете на истинските скали, нещата стават по-трудни, тъй като на вашата преценка остава да пресметнете от къде да минете и до къде стигат силите ви, затова започнете с отсечките, които ви изглеждат елементарни и много леки. Това не трябва да ви кара да се чувствате незначителни като спортисти и алпинисти, в тази дейност егото се оставя вкъщи, безопасността ви е на първо място. Крачките се правят бавно и постепенно, ще дойде времето, в което ще изкачвате и високите отвесни скали, но тялото ви трябва да свикне с натоварването, а вие трябва да свикнете с трудността на скалите. За разлика от стената в залата, тук може и да няма толкова чисти места за захващане, имайте това предвид!

  3. Четете“ маршрута – Това е много важно за всички катерачи, но особено важи за начинаещите. Не трябва да започвате изкачването, преди да се огледали добре скалата и да сте разчертали един мислен път до върха й. Не е добър вариант да тръгвате „на сляпо“. Огледайте маршрута, вижте къде има места за захващане и за поставяне на краката, преценете и самите разстояния между тези места, за да не се налага да се чудите къде можете да се хванете, когато сте вече на доста голяма височина и останете в безпътица! Това е много важно и е ключ към успешното изкачване на стената.

  4. Съветвайте се с по-опитните – Най-опитните катерачи ще бъдат щастливи да ви дадат съвет и да ви помогнат в опитите ви да изкачите дадена скална стена. Не се притеснявайте да питате, и те някога са били на вашето място!

  5. Използвайте талк – Недостатък на катеренето е, че може да „убие“ ръцете ви. Ако не използвате талк, обикновено ръцете започват да се изпотяват, а ако не сте изкачили поне 100 скали, кожата на пръстите ви е по-нежна и това допълнително влошава сцеплението. Това означава, че само след няколко приплъзвания на пръстите върху грубата скала, пръстите ви ще бъдат сериозно наранени. Затова, запасете се с чантичка с талк, така ще избегнете изпотяванията и сцеплението ви със скалата ще бъде много по-добро. По този начин до голяма степен ще избегнете нараняванията, а това е важно при изкачването на по-високи скали. Няма нищо случайно в това, че в спортове като вдигането на тежести и спортната гимнастика се използва талк, причината е в много по-доброто сцепление.

  6. Използвайте краката си – Мускулите на ръцете са едни от най-слабите в тялото, независимо колко набирания можете да направите или колко килограма можете да вдигнете. Причината за това е, че те не са натоварени да носят тежестта на тялото и не са „проектирани“ за продължително натоварване, а при катеренето се получава точно такова. Може би сте запознати с този факт, още докато сте тренирали на изкуствената стена за катерене. Затова е необходимо да оставите мускулите на краката и на сърцевината на тялото (коремните мускули и останалите, намиращи се в средната част на тялото) да повдигат долната част на тялото ви нагоре. Всеки път, когато помогнете на ръцете да си почиват, ще изцеждате по-малко енергия от тялото си, а тя ще ви е нужна, бъдете сигурни.

  7. Оставете телефоните в колата – Модата по селфитата завладява и света на катерачите, особено начинаещите такива. Все повече се виждат пуснати снимки на ухилени алпинисти с изпънати ръце, демонстрирайки до къде са достигнали на скалата. Това ще ви накара да изглеждате като пълни глупаци в очите на истинските любители на екстремния спорт, така че забравете за снимките и се съсредоточете върху изкачването, така е по-безопасно и за вас самите!

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортСпорт и туризъмЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноРецептиНовиниНормативни актовеСнимкиДиетиХранене при...История