Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Възстановяване от спортни травми Първа помощ при спортни травми

Първа помощ при спортни травми

Първа помощ при спортни травми - изображение

Много често по време на игра, тренировка, а и в ежедневния спорт, се налага да се даде първа помощ при спортни травми. Независимо от характера, мястото и тежестта на травмата, при възникване на травматични инциденти, е наложително спазването на някои общи правила, принципи и последователност от действия.

Какво трябва да се направи при възникване на спортна травма?

  1. Осигуряване безопасността на спортиста и предпазването му от допълнителни увреди - Ако той се намира на писта или състезателно трасе, трябва да бъде преместен от там, с цел предотвратяване на други инциденти.
  2. Първоначална оценка на травмата - Определя се мястото на травмата и се установява нейната тежест. Първо се проверява дали спортиста има тежки травми и такива в областта на главата. Следят се общото му състояние и жизнените показатели. След това се определя вида на травмата - контузия, преразтежение, навяхване, луксация, фрактура. Според това, дали се касае за открита или закрита травма, дали има кръвотечение и какво е състоянието, се преминава към следващите стъпки.
  3. При кръвотечение - Прави се кръвоспиране и кръвоспираща превръзка
  4. При повърхностни рани - Раната се обработва и се прави стерилна превръзка, с цел недопускане развитието на инфекция.
  5. При контузии, навяхвания и разтежения - Прилага се протокола RICE. Той включва: замразяване на травмата със спрей или поставянето на лед, компресивна превръзка, обездвижване и покой, и поставяне на крайника на високо. Допълнително могат да се дадат и обезболяващи медикаменти.
  6. При фрактури, луксации, тежки навяхвания - Прави се имобилизация чрез шиниране или имобилизираща превръзка - спортен тейпинг. Не се правят опити за наместване на фрактури и луксации на терена.
  7. Транспортиране - При по-тежките травми като фрактури, луксации, кръвотечения или съмнение за вътрешни травми, спортиста задължително се транспортира до болнично заведение.

RICE протокол при контузии, навяхвания и разтежения

В западната литература много често могат да срещне абревиатурата RICE или нейни разновидности (PRICE, PRICES), описващи основните мерки, които трябва да се предприемат при травма. Тези съкращения са измислени, с цел по-лесно запомняне на стъпките за първа помощ при травми и нямат аналог на български. RICE включва четири стъпки: Rest, Ice, Compression, Elevation. Те отговарят на българските: покой, притискане, лед и повдигане (на крайника).

Rest - Покой

Покоя и почивката са от жизнено важно значение за предотвратяването на по нататъшно увреждане на травмирания мускул, сухожилие, връзка или друга тъкан. Също така, почивката е основен фактор, който подпомага процеса на възстановяване.

Ice - Лед

Най-лесния начин за предотвратяването на отока и намаляването на болката е използването на студ (криотерапия). Студът свива кръвоносните съдове и намалява притока на кръв, като така спира подуването и предотвратява усложнения. Най-често при спортни травми се използват "замразяващи" спрейове или плик с лед. Никога не поставяйте директно лед върху кожата. Най-добре е той да е в найлонов плик, поставен в навлажнена кърпа. Леда се поставя върху травмираното място за 10-15 минути, след което се маха. Престоят над 20 минути има негативен ефект и може да доведе до измръзване. При спортистите много често се прикрепват мехове с лед, чрез тейпинг или специални превръзки за криотерапия.

Comprssion - Притискане

Притискането се осъществява чрез компресивна превръзка - спортен тейпинг. Превръзката се прави с еластичен тейп (еластичен бинт) и има за цел да ограничи отока и да намали болката. Ако чувствате пулсиране или изтръпване след превързване, развийте превръзката и я навийте отново.

Elevation - Повдигане

Повдигането също има за цел да намали отока и да предотврати усложнения. То е най-ефективно, когато крайника се намира над нивото на сърцето. Например, при навяхване на глезена, може да легнете по гръб и да поставите на няколко възглавници.

Имобилизация при фрактури, луксации и тежки навяхвания

Имобилизацията (обездвижването) е наложителна мярка при редица спортни травми - фрактури, луксации, тежки навяхвания и контузии. Важен принцип при нея е, че при увреда на кост се имобилизират двете съседни стави, а при увреда на става се имобилизират двете съседни кости. При фрактурите и луксациите се прави временна имобилизация за транспортиране на спортиста, а в последствие след наместване се поставя постоянна.

Най-често използваните средства за имобилизация са:

Ортезите станаха много популярни напоследък, поради редицата удобства, които предлагат.

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияЗдравни съветиНовиниЛюбопитноСпециалистиЛайфстайлМедицински изследванияОрганизацииИсторияБотаникаСнимкиСпорт и туризъмСоциални грижиРецептиАлтернативна медицинаАнкетиКлинични пътекиПсихологияНормативни актовеЗаведенияОбразованиеХранене при...ФизиологияНаправления в медицинатаДиетиЗаболявания (МКБ)ИнтервютаТестовеПроизводители