Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни турнири и първенства Шампионати в моторните спортове Световен шампионат за туристически автомобили (WTCC)

Световен шампионат за туристически автомобили (WTCC)

Световен шампионат за туристически автомобили (WTCC) - изображение

WTCC е най-високото ниво в пистовите надпревари с туристически автомобили. По популярност, този шампионат се нарежда след Формула 1 и Световният Рали Шампионат. През годините, формата на надпреварата се променя на няколко пъти, преди отново да се достигне статуса на Световен шампионат.

История

Първият сезон

Първият сезон на Световният шампионат за туристически автомобили, в който участват туристически автомобили от Група А, се провежда през 1987 година, едновременно с продължителния Европейски шампионат. Освен кръговете в Европа, в WTCC са включени и надпревари в Ботърст и Калдър Парк Рейсуей в Австралия, в Уелингтън (Нова Зеландия) и в планината Фуджи в Япония. Надпреварата е добре приета от феновете, но се получава сериозен скандал. Шампионската титла временно е дадена на пилотите на Егенбергер Моторспорт Клаус Людвиг с Ford Sierra RS500, но в началото на следващият сезон се прави ревизия на резултатите и се оказва, че победител е Роберто Равалия с BMW M3 от Шницер Моторспорт.

WTCC обаче става жертва на собственият си успех, тъй като FIA и най-вече Бърни Екълстоун започват да се страхуват, че тази надпревара сериозно заплашва популярността на Формула 1. Налагат се определени ограничения за двигатели, купета и други, които не са подкрепени от производителите на туристически автомобили и единствено Алфа Ромео 164 е изградена на такава база, което води до прекратяване на шампионата в този му вид.

Световна купа за туристически автомобили

През 1993 година, нарастване на популярността на супер туристическата категория, кара FIA да създаде Световна купа за туристически автомобили. Състезанието на писта Монца е спечелено от Пол Радишич с Ford Mondeo, а втори е Нокила Ларини с Alfa Romeo 155, а през тази година няма надпревара за конструкторите. Надпреварата се провежда още 2 години, като през 1994 година тя се провежда на Донингтън Парк и отново Радишич е шампион, а сред конструкторите победител е BMW, докато през 1995 година шампион е Франк Биела с Audi A4 Quattro и конструкторската титла е също за Audi. Подобно събитие е планирано и за 1996 година на писта А1 Ринг в Австрия, но в последствие е отменено, заради ниският брой на записалите се участници (едва 10 автомобила).

Европейски шампионат за туристически автомобили

През 2001 година, този шампионат отново започва да се провежда, с подкрепата на FIA, като той се превръща в предвестник на настоящият WTCC. През 2002 година, неговите правила са подобни на тези при Супер 2000 и доминиращи в него са Alfa Romeo и BMW.

Завръща към статуса на Световният шампионат


През 2005 година, Европейският шампионат за туристически автомобили се променя на Световен, като шампионът от 2004 година на старата надпревара, Анди Приол с BMW 320i доминира и новия, печелейки титлата при пилотите в 2005, 2006 и 2007 година, помагайки и на своя отбор да завоюва първото място при конструкторите.

През 2008 година, французинът Айван Мюлер става победител, със Seat Leon TDI. Това е първият път, в който автомобил с дизелов двигател печели надпревара, която е под егидата на FIA. През следващата година отново същият автомобил е на първо място, но този път управляван от Габриеле Таркини.

2010 година маркира началото на доминацията на Chevrolet. Тя бе прекъсната едва през 2014 година, когато шампион стана Хосе Мария Лопес със Citroën C-Elysée WTCC.

Точкова система

 

Позиция

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Точки

25

18

15

12

10

8

6

4

2

1




Още по темата:

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайлЛюбопитноНовиниНормативни актовеСнимкиСпорт и туризъмЗдравни съветиРецептиДиетиПсихология