Състезателен велосипед
Състезателен велосипед, наричан също и шосеен, е предназначен за спортното колоездене и трябва да отговаря на изискванията на Международния Съюз на Велосипедистите. Най-важните негови характеристики са тегло и разпределително число на скоростите му, като те двете определят ефективната скорост, която може да се постигне. Тук комфортът не е от значение, единственото нещо, за което се мисли е скорост и пак скорост. Извитото кормило е поставено по-ниско от седалката, за да може велосипедистът да заеме по-аеродинамична стойка. Предната и задната капли са близо една до друга, за да се постигне по-лесно управление.
Рамка на състезателните велосипеди
Тя трябва да бъде конструирана според правилата и да има основен триъгълник от три цилиндрични форми, а именно горна тръба, долна тръба и тръба на седалката. Въпреки това, много от съвременните велосипеди използват алтернативни форми на рамките, тръбите им не са цилиндрични, а горната рамка вече не е успоредна на земята, а се снишава от кормилото към седалката.
Производителите на рамки са свободни да използват всякакви материали, като най-популярни са рамките от стомана или алуминиеви и титаниеви сплави. Що се отнася до професионалните състезателни велосипеди, то техните рамки са от въглеродни влакна и композитни материали, което ги прави изключително леки. Някой от тези рамки тежат под 1 килограм, което е невероятно.
Състезателни капли и гуми
Повечето шосейни велосипеди използват гуми с диаметър 622 милиметра и с широчина 20-25 милиметра. Те значително влияят на държанието на велосипеда. Джантите могат да имат аеродинамично триъгълно напречно сечение, като заедно с гумата те се оформят като капка. Такъв тип капли обаче не са от полза при изкачванията, тъй като те са по-тежки от традиционните.
Направени са редица изследвания за инерцията на различните видове капли. Установено е, че аеродинамиката се подобрява, когато се намали броя на спиците. Високият клас колооси могат да използват и спици, които са оформени с напречно сечение като лопатки и намаляват допълнително въздушното съпротивление.
Най-често използваният материал за направата на капли е алуминиевата сплав, но съществуват и капли от въглеродни влакна, които подобряват изключително много аеродинамиката. Те обаче са много скъпи и често не притежават достатъчна здравина, като при някой по-тежки удари могат да се счупят. Състезателите, които карат често, се спират обикновено на по-евтини, по-тежки и по-издръжливи.
За да се намали съпротивлението на въздуха и на търкалянето, гумите на състезателните велосипеди (бегачите) са леки, тесни и имат почти гладък протектор. Те са силно напомпани, обикновено около 8 бара, а ако състезанието се провежда на писта, тогава налягането в гумите достига до 14 бара. Доскоро при повечето състезателни гуми липсва вътрешна гума, а външната е залепена към каплата. Така се постига по-ниско тегло, съпротивление при търкалянето и сцеплението, но най-вече способността им да се ползват от много тесни капли.
Други компоненти на бегачите
Най-използваните марки компоненти са Shimano, SRAM и Campagnolo, като все повече се налага използването на въглеродните нишки. Задължителните компоненти са механизми за превключване на скоростите, дерайльори, спирачни лостове, кормило, вилка, седалка, педали. Използването на въглеродни влакна, които да заместят стоманените части води до повишен комфорт, заради намаляването на вибрациите.
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Спортни пособия и екипи
- Пособия
- Траял байк
- Теглене на въже
- Състезателна стрелба с лък
- Популярни форми на физическа активност в свободното време
- 12 начина да станете по-добри колоездачи
- Тренировка за най-важните коремни мускули в колоезденето
- Състезание за дървосекачи
- Водни ски
- Колоездене за добра форма и здраве
- Търкаляне на сирене от хълма Купър
Коментари към Състезателен велосипед